Nekromanti Razor Ridge

Troberg

Sinister eater
Först och främst:
Ska ej läsas av mina spelare! Ni kan läsa det här inlägget, det finns inga spoilers här, men tanka inte hem dokumentet och följ inte diskussionen som eventuellt blir i den här tråden. OK?

Tänkte dela med mig av min setting för min kommande Buffy-kampanj. Den är för närvarande ungefär lika delar Buffy, Angel, Twin Peaks och min sjuka fantasi, men den funkar nog bra i andra sammanhang också.

Börja med att tanka hem dokumentet (Word 2000, cirka 100 kB) här:

buffy.doc
eller
buffy.doc

(Till mina spelare: Jag loggar accesserna, så jag vet om ni tjuvkikar!)

Det innehåller en beskrivning av staden Razor Ridge där kampanjen utspelar sig samt en kort synopsis på de första 24 episoderna. Beskrivningen är det tänkt att spelarna ska få en kopia av och kunna ha som hjälp för att bekanta sig med staden.

Razor Ridge är en halvsömnig stad i norra USA med en grym historia, ett före detta gruvsamhälle där gruvan lagts ned. Idag är turismen viktig (vintersport, jakt, fiske och hiking), men man har även fått ett universitet. Utöver övernaturligheter och sånt så spelare olika gruppers alienering in i att skapa en kall och distanserad stämning (turister vs locals, universitetsstuderande vs en mestadels blue-collar-befolkning osv).

Spelarna är tänkta att driva en liten detektivbyrå. De lever huvudsakligen på att utreda försäkringsärenden och andra vanliga detektivärenden (detta snabbspolas såklart förbi) men får också ofta nys om övernaturligheter. Gruppen är tänkt att ha en slayer (eller annan bra fighter) och en kunskapare, resten av rollerna är rätt så öppna. Fightern kommer att vara bättre än de andra, men kommer också att vara den som drar på sig det tuffa motståndet. Det kommer också att finnas ett antal NPC's i detektivbyrån, exakt hur många beror på hur många spelare jag får, men några kommer jag att ha i vilket fall för att spelarna inte ska ha total kontroll över allt som händer. Vill någon ha dependents och sånt så uppmuntrar jag det. En av spelarna ska dessutom vara en Montrose, familjen som en gång i tiden startade gruvan.

Kampanjen är tänkt att börja med lite enklare scenarion för att presentera staden och invånarna, att etablera spelarnas plats i staden och att introducera lite vänner och fiender. Sedan mörkar jag ner stämningen lite, dräller in tecken på konspirationer och att något stort är på gång och låter några lite tuffare utmaningar dyka upp. När vi närmar oss slutet av säsongen så kommer den känslan av att något allvarligt är fel att förstärkas och karaktärerna kommer att bli direkta måltavlor för elakheter. Omen och tydliga förberedelser för något stort är på gång och det hela leder till ett stort klimax (som jag just nu inte är riktigt nöjd med).

Som upplägget är tänkt så har varje episod ett namn, vilket jag kommer att tala om för spelarna efter att man spelat ett kort intro och kommit en bit in i handlingen, ungefär som i TV-serierna. Namnen innehåller ibland lite ledtrådar, men de är inte alltid uppenbara. Hoppas ni greppar mina beskrivningar, av episoderna, ibland är de lite kortfattade och ska fyllas ut under spel.

Kom gärna med förslag på intressanta personer, platser, företag, händelser och annat i staden. Har ni ideer om intressanta plots så är jag nyfiken på dem också. Det borde finnas en hel del hooks för sånt.

Har ni namn på några av de personer jag nämner utan namn så är jag också tacksam, jag är usel på att hitta på namn och är dessutom kräsen. Ett namn kan göra en enorm skillnad. Billy-Bob Johnson, truckdriver behöver ingen ytterligare beskrivning, men hade hans namn varit Wesley North, truckdriver så hade det varit en helt annan sak. Jag lade ner massor av tankemöda på namnet Razor Ridge innan jag lyckades bestämma mig. Jag gillar dock det, man associerar det med sånt som "Balancing the razor's edge", "I saw a snail crawl along the edge of a straight razor and survive", Ruby Ridge och rakblad som delare. Det är en viktig del av stämningen.

Om någon skulle få för sig att spela i Razor Ridge så är jag nyfiken på kommentarer och erfarenheter.

Finns förresten plats över om någon vill vara med och spela (men då får ni inte läsa mer).

Jag ber om ursäkt för att jag skrivit på engelska, jag brukar göra det för att inte fastna i fällan att läsa direkt från pappret och sedan växte dokumentet utanför min ursprungliga avsikt.

Nå, vad tycker ni?

Troberg

Sinister eater
En sak till...

Ett hedersomnämnande till den som först hittar den dolda pulsjetreferensen i texten. Det är inte lätt att hitta den, men den är där.

Troberg

Sinister eater
Ingen?

Helt tyst? Över 80 läsningar och inget svar?

Har ni problem att ladda hem dokumentet, är ni stumma av beundran eller artigt tysta medan ni fnissar hånfullt åt eländet bakom min rygg?

Om det är det förstnämnda så kan ni väl tala om det så ska jag fixa det.

Krille

Super Moderator
Re: Ingen?

"Har ni problem att ladda hem dokumentet, är ni stumma av beundran eller artigt tysta medan ni fnissar hånfullt åt eländet bakom min rygg?"

I mitt fall, varken eller. För min del är det snarare, "jaha, ännu en hemmabyggd värld. Det blir säkert bra, men just nu har jag Andra Imperiet att skriva klart samt Silver Age Sentinels, Väktaren och Vidundret samt tre moduler till Witchcraft att läsa igenom, så jag har inte tid att kika på det, speciellt som Buffy/Angel/Twin Peaks-crossovers inte är min grej".

Och jag tror det framförallt är den sista saken som spökar för alla andra: "Buffy/Angel/Twin Peaks-crossovers är inte min grej".

Fler än du har blivit besvikna när deras gulleinlägg inte kommenterats. Men sånt är livet. Alla gillar inte Angel, Twin Peaks, Buffy eller pulsjets. Lev med det.

Troberg

Sinister eater

För min del är det snarare, "jaha, ännu en hemmabyggd värld. (snip) speciellt som Buffy/Angel/Twin Peaks-crossovers inte är min grej".
Inte en värld, bara en stad, som kan användas i helt andra sammanhang än Byffy/Angel/Twin Peaks. Staden i sig har egentligen mycket svaga övernaturliga inslag, det mesta ligger i scenariona, vilket är ett medvetet upplägg just för att hålla den lite generellare. Den funkar fint för alla typer av halvmörk till mörk småstadsidyll, tex Stephen King-inspirerat, American Gothic eller bara småstadsnoir.

Fler än du har blivit besvikna när deras gulleinlägg inte kommenterats. Men sånt är livet. Alla gillar inte Angel, Twin Peaks, Buffy eller pulsjets. Lev med det.
Det väntar jag mig inte heller, men jag såg i logen på min webserver att ett antal (i morse ett tiotal) åtminstone försökt tanka hem den och undrade därför om det var något problem med tekniken. Resten var bara blurbande i största allmänhet.

Och du vet väl att 9 av 10 som inte gillar pulsjets äter små barn...

Krille

Super Moderator

"Inte en värld, bara en stad, som kan användas i helt andra sammanhang än Byffy/Angel/Twin Peaks."

Det kan nog vara en idé att inte marknadsföra den som en stad till Byffy. :gremgrin:

"Och du vet väl att 9 av 10 som inte gillar pulsjets äter små barn..."

Jupp. Jag gillar barn.

Troberg

Sinister eater

Det kan nog vara en idé att inte marknadsföra den som en stad till Byffy.
Men jag nämnde faktiskt Angel, Twin Peaks och min egen sjuka fantasi också. Jag trodde det skulle vara tillräckligt för att dra bort uppmärksamheten från Buffy.

Personligen avser jag mest att köra som en mörkare Angel, uppblandat med småstadsalienation och intriger och en shitload egna ideer.

Viktor E

Veteran
Kommentarer

Jag har skummat igenom dokumentet (beskrivningen av staden, inte kampanjen) och kan säga följande:

Välskrivet och säkert användbart, men jag saknar en karta och SLP:er. Det skulle vara väldigt trevligt om varje företag som beskrivs fick en eller två personer med namn och ytterst enkel karakteristik Om du (som du säger) har svårt att hitta på namn så är det bara att ge sig ut på nätet. Sidor som http://franconia.to/fcnames/biglist.htm är lätta att hitta och ger goda möjligheter att sy ihop något som man tycker är passande och originellt. Det är är lite svårare att hitta listor på riktiga "quirks" så att man kan bygga ett persongalleri lika udda som det i Twin Peaks =)

Troberg

Sinister eater
Re: Kommentarer

Välskrivet och säkert användbart, men jag saknar en karta och SLP:er.
Tackar, och jag är medveten om båda bristerna.

Som du ser så finns det rubriker för viktiga personer som ska fyllas i små småningom (eventuellt gör jag det under spel, jag har mycket lättare att komma på bra NPCs under spel). En hel del personer finns det ett grundläggande koncept på, men det borde biffas ut lite (men inte för mycket eftersom jag vill ha frihet att justera efter hur kampanjen råkar slingra sig).

Karta kommer nog, men bara väldigt översiktlig. Jag kommer inte att ha med varenda gata, utan bara områden (såvida jag inte hittar en bra verklig stadskarta jag kan stjäla och modifiera). Mer en allmän orientering om vad som ligger var än något man kör bil efter, borde inte vara så svårt att rita efter det som finns i texten.

Det är är lite svårare att hitta listor på riktiga "quirks" så att man kan bygga ett persongalleri lika udda som det i Twin Peaks =)
Fullt så udda tänkte jag inte göra det, åtminstone inte så udda som slutet av serien.

Mitt mål har varit att det ska finnas åtminstone en äventyrshook i varenda plats/företeelse, men att de inte ska vara för uppenbara. Jag vill också ha lite samma känsla som i Riket av att saker jäser under ytan och att allt tenderar att förändras till det sämre. Skumma händelser bakom prydliga fasader (tex Lighthouse's rena fasad men trångsynta invånare, den nya kyrkans övernitiska väckelsepräst, hela klyftan mellan infödingar och turister, den trevliga sheriffen som inte ser de grova brotten och så vidare). Över (under?) alltihopa ska gruvan ligga som en konstant skugga, med dess blodiga historia och framtid (fast det hade du inte läst). Razor Ridge är en stad som sopat mycket under mattan och nu börjar det bli svårt att dölja knölarna i mattan.

Hittade du pulsjetreferensen? En liten ledtråd som kan förenkla: den är på sidan 5.

Mattis

Swordsman
Fint som snus.

Jag diggar, som fan. Så härligt klichefyllt men utan att för den sakens skull bli för mycket humor. Fortsätt skriva, och utveckla gärna episoderna och personerna mer.

Som någon annan sade så vore en karta guld värd.

Troberg

Sinister eater
Fint som snus.
Jag diggar, som fan.
Tackar!

Så härligt klichefyllt men utan att för den sakens skull bli för mycket humor.
Jo, det är också ett mål, men gärna lite tongue in cheek med clicheerna, lite oväntade twistar på dem och ibland helomvändningar.

Fortsätt skriva, och utveckla gärna episoderna och personerna mer.
Det kommer, men antagligen inte förrän jag börjat spelleda den. Tänkte utveckla resten av staden "live".

Som någon annan sade så vore en karta guld värd.
Det kommer, men om folk sett de kartor jag åstadkommer så skulle de inte vara så ivriga...

Liten kommentar i allmänhet till läsarna: Om man bara läser staden så missar man mycket av det som bubblar under ytan, det står i episoderna (kom ihåg att spelarna ska kunna läsa stadsbeskrivningen).

Fortfarande ingen som hittat pulsjetreferensen?

Mattis

Swordsman
Personligen så är jag en stenhård diggare av Twin Peaks-stämningen, och Buffyrollspelet är otroligt välskrivet, så det kanske inte är så konstigt att jag gillar din idé. Faktum är att jag varit på tanken själv tidigare, fast då med lite mer Tarantinoinfluenser.

Episoderna har varit intressanta att läsa, ska jag dock spela igenom det själv (vilket det lutar åt för tillfället) så kommer jag mjukstarta lite mer, och softa ner lite på övernaturligheterna. Kanske spela lite mer på turisgrejen, lite deckadgåtor med turister, och så vidare.

Även om kartan är ful så är den viktig, du har en bild i ditt huvud av området som inte jag har, och även om den ser ut som någon som har ritat med kladdkaka så är det alltid bra med en översikt.

Snow

Swashbuckler
Tjena!

jag har skummat episoderna men inte bakgrundsbeskrivningen. Ska se om jag orkar göra det nån gång...
Jag ska erkänna att jag gjorde det av egoistiska skäl, nämligen för att utröna om det fanns något matnyttigt jag kunde sno till min Milleniumkampanj. Och det gjorde det. Egentligen borde man ta hela paketet till en egen kampanj. Jag gillar episodformatet mycket. Kampanjer som kör stenhårt på den röda tråden kan lätt bli så fokuserade att man glömmer att ha roligt. Här kommer det in lite avbrott här och där. Mycket trevligt...

(För övrigt tycker jag att du tänker helt rätt när du inte detaljbeskriver allt från början. Inspirationen man får under spelmötena är guld värd och det är coolt att utvidga storyn on-the-fly.)

Jag ska detaljstudera saker och ting för att se vad jag kan plocka. Eventuellt kommer en mer detaljerad rapport om resultatet lite senare...

Lycka till...

Troberg

Sinister eater
Episoderna har varit intressanta att läsa, ska jag dock spela igenom det själv (vilket det lutar åt för tillfället) så kommer jag mjukstarta lite mer, och softa ner lite på övernaturligheterna. Kanske spela lite mer på turisgrejen, lite deckadgåtor med turister, och så vidare.
Till viss del hade jag tänkt blanda in lite sådant också, men mer i form av red herrings och sånt. Jag vill hålla en fokus på den övernaturliga biten och betrakta det andra som mer en inkomstkälla man snabbspolar förbi. Ungefär samma mix som i Angel.

Sedan känner jag mina spelare och räknar kallt med att de kommer att vimsa hejvilt över hela stan och undersöka allt som inte har med saken att göra, så de vanliga problemen kommer definitivt att bli representerade. Eftersom spelarna är svåra att förutse så avser jag dock att lita på min improvisationsförmåga och nedteckna detaljer i efterhand.

Även om kartan är ful så är den viktig, du har en bild i ditt huvud av området som inte jag har, och även om den ser ut som någon som har ritat med kladdkaka så är det alltid bra med en översikt.
Om det var så väl att de såg ut som om den var ritad med kladdkaka...

Det finns ett litet problem till och det är att min scanner inte trivs med min TWAIN-kamera, så för närvarande kan jag inte scanna en eventuell karta.

Men det kommer en karta, dock definitivt inte innan helgen.

Mattis

Swordsman
Jorå, jag kan tänka mig att mina spelare också flyger ut lite på sidospår, det är där den resterande informationen kommer in (personer, framförallt!).

Något annat jag kom att tänka på var namnet. Razor Ridge. Varför? Jag skulle hellre se ett litet mer intetsägande namn, men som ändå fastnat. Razor är alldeles för... utstickande, i brist på bättre ord.

Jag antar att du rollpersonerna är White Hats enligt Buffyrollspelet? Jag gillar själv inte när en av rollpersonerna är bättre än de andra, så jag ska nog låta alla vara samma klass.

Troberg

Sinister eater
Jag ska erkänna att jag gjorde det av egoistiska skäl, nämligen för att utröna om det fanns något matnyttigt jag kunde sno till min Milleniumkampanj. Och det gjorde det. Egentligen borde man ta hela paketet till en egen kampanj.
Sno hur mycket som helst, det är fritt fram. Kan tänka mig att det passar till Millenium. Skulle nog passat bra till en lite mer övernaturlig X-Fileskampanj också (typ Mulder, Scully och Cooper...).

Jag gillar episodformatet mycket. Kampanjer som kör stenhårt på den röda tråden kan lätt bli så fokuserade att man glömmer att ha roligt. Här kommer det in lite avbrott här och där. Mycket trevligt...
Ska jag vara ärlig så spånade jag lösa koncept kring episodtitlarna som jag sedan anpassade till att hänga ihop genom att drälla in lite gemensamma faktorer. Titlarna och den långsökta humorn i dem är nog det jag är mest nöjd med av allt.

För övrigt tycker jag att du tänker helt rätt när du inte detaljbeskriver allt från början. Inspirationen man får under spelmötena är guld värd och det är coolt att utvidga storyn on-the-fly.
Håller med, jag är livrädd för att låsa mig och gör därför bra den här typen av rätt så lösa koncept. Om spelarna själva skaffar sig en konflikt med en person som jag inte alls tänkt använda så är jag ju dum om jag inte gör något av det, och omvänt så är jag dum om jag till varje pris driver genom något som spelarna inte är intresserade av. Det är inte säkert att alla episoder kommer i den ordning de står nu, jag kanske vill höja eller sänka tempot vid en viss tidpunkt och så vidare.

Som jag ser det är hela Razor Ridge en stor fisktank, med episoderna som skojiga eller otäcka fiskar och dekorationer man droppar ner i den. Fisktankar mår inte bra av att vara totalt kartlagda från början.

Jag ska detaljstudera saker och ting för att se vad jag kan plocka. Eventuellt kommer en mer detaljerad rapport om resultatet lite senare...
Låter spännande!

Du hittade inte heller den dolda pulsjetreferensen?

Troberg

Sinister eater
Något annat jag kom att tänka på var namnet. Razor Ridge. Varför? Jag skulle hellre se ett litet mer intetsägande namn, men som ändå fastnat. Razor är alldeles för... utstickande, i brist på bättre ord.
Associationer. Rakblad har starkt symbolvärde. Razor sharp. "Balancing on a razor edge". Kurtz snigel som kryper längs eggen på ett rakblad och överlever. Självmordsredskapet. Avdelare. Drogverktyg, morpheus verktyg. De känns ondskefulla, råa men eleganta på samma gång. Dessutom påmminner namnet lite om Ruby Ridge, med allt vad det innebär. Det allitererar trevligt. Det känns olycksbådande.

Bakgrunden till namnet är en efterkonstruktion för att nå fram till namnet. Den är baserad på att staden ligger i en dalgång mellan två bergsmassiv. Det västra massivet, där gruvan som gav upphov till staden ligger, har en lång, vass bergskam (som Ryfjället i Tärnaby om ni sett det, men ännu längre kam). Berget heter Razor Ridge och staden hängde bara med i namngivningen.

Jag antar att du rollpersonerna är White Hats enligt Buffyrollspelet? Jag gillar själv inte när en av rollpersonerna är bättre än de andra, så jag ska nog låta alla vara samma klass.
Jag ska snacka med spelarna om det, men jag överväger att ha en fighter som är tuffare (en slayer, besjälad vampyr eller liknande). I praktiken blir det inte lättare för den karaktären, eftersom den blir den som per default går upp mot alla stora badguys och som får dra det tunga lasset i strid. Visst, det ger mer ära, men hur mycket är det värt när man måste jobba i skymundan? De andra får något bättre. De får möjligheten att ta ut svängarna med sina karaktärer och jönsa runt mer!

Hjälten är hjälte och har kravet på sig att ta det seriöst och fightas big bad badasses, det är liksom en del av jobbeskrivningen. De andra kan göra saker i stil med att fly för livet, kasta närmaste föremål (en bukett tulpaner) på skurken, skrika gällt i panik, referera fighten som en brottningsmatch eller vad som nu passar deras karaktär. Vem tror du egentligen har roligast?

Tittar man på serien så ser man dessutom att de olika kuggarna i gruppens maskineri inte direkt är en väloljad, vältrimmad maskin. Tvärtom, ofta är de snarare skiftnyckeln i maskineriet.

Jag tror att om man ger white hatsen ett uttryckligt mandat att jönsa runt lite utan att behöva riskera att dö på kuppen (eftersom de har hjälten som drar på sig det tunga baksparkandet och som är mer eller mindre kapabel att hantera det) så gynnar det spelet. Det blir roligare för spelarna, roligare för spelledaren, intressantare spel och bättre rollgestaltande. En mindre samspelt grupp gör det också enklare att köra diverse possession-varianter.

Dessutom, är inte den perfekt samordnade gruppen lite uttjatad? Är det inte kul att strö lite grus i maskineriet ibland bara för att göra saker lite mer spännande?

Naturligtvis ska fightern vara relativt renodlad fighter, så att han/hon inte dominerar spelet. Research, spionerande, hacking, magi, juridik, ekonomi (och annan svartkonst) och sånt blir de andras specialiteter.

Nästa pulsjetsreferensledtråd:

Mattis

Swordsman
Med bakgrunden så lät namnet vettigare, vi får se om jag behåller det.

Däremot på hela hjältegrejen så kan jag tyvärr inte hålla med dig. Jag ser hellre att alla spelare är jämlika i både siffror och spel, så att alla får lika mycket uppmärksamhet och har lika kul. Om någon uttryckligen säger att den skulle kunna tänka sig att vara hjälte så kommer jag nog gå med på det, men i övrigt så får alla vara White Hats. Strö grus i maskineriet gör dom så det räcker ändå :gremlaugh:

Det här kan komma att bli riktigt kul, jag har massa kul uppslag som jag ska klura lite på. Skriver kanske ner något här om det är tillräckligt vettigt.

Basenanji

Postd20modernist
Jättebra, helt enkelt!

Har skummat igenom materialet- men oj vad bra det ser ut!
Fin engelska också!

Det enda jag undrar över är hur du balanserar de rätt ordentligt övernaturliga händelser som inträffar, med den i övrigt rätt vardagliga lunken jag föreställer mig är allestädes närvarande i Razor Ridge?

Men, sett till helheten, skitbra!

/Basenanji, impad och avundsjuk på Trobergs spelare

Viktor E

Veteran
Re: Kommentarer

Mina två favoritrepliker ur TP, apropå udda: "Ducks! On the lake!" respektive utbytet "Who's the lady with the log?" / "We call her Log Lady." mellan Dale och Harry.

Skumma händelser bakom prydliga fasader (tex Lighthouse's rena fasad men trångsynta invånare, den nya kyrkans övernitiska väckelsepräst, hela klyftan mellan infödingar och turister, den trevliga sheriffen som inte ser de grova brotten och så vidare). Över (under?) alltihopa ska gruvan ligga som en konstant skugga, med dess blodiga historia och framtid (fast det hade du inte läst).
Utmärkt koncept!

Nu till saken: Pulsjet? Det hade kanske varit lättare att hitta referensen om jag visste vad som menades med ordet...