Nekromanti Razor Ridge

Troberg

Sinister eater
Re: Jättebra, helt enkelt!

Har skummat igenom materialet- men oj vad bra det ser ut!
Tackar!

Fin engelska också!
Tack vare Words grammatikkontroll...

Det enda jag undrar över är hur du balanserar de rätt ordentligt övernaturliga händelser som inträffar, med den i övrigt rätt vardagliga lunken jag föreställer mig är allestädes närvarande i Razor Ridge?
Det är som jag beskriver i avsnittet "People". Folk har utvecklat en känsla för vad man inte rotar i, ungefär som att folk kan acceptera en polisstat därför att det är för riskabelt att ifrågasätta. Efter ett tag så vänjer man sig, precis som vi gör med tex trafikolyckor. Det blir en sån där risk som finns men som inte längre beaktas.

Det här är egentligen ett problem i alla spel av den här typen. Varför reagerar folk inte i Buffy och Angel (heck, i Angel går ju den gröna gay-kareoke-demonen omkring i princip helt öppet)? Varför reagerar ingen i Twin Peaks? Varför rationaliserar alltid polisen i Cthulhu?

I slutänden är det nog en sån där genre-konvention. Man måste helt enkelt acceptera att vanligt folk travar på i sin dagliga lunk trots överväldigande bevis på att monster går på gatorna bland dem.

Jag tror att rent spelmässigt så kan det ge en rätt så intressant kontrast, ungefär som hur de flesta i Riket konsekvent inte ser vad som händer runt dem utan istället gör det värre genom att trava på som om allt var som vanligt.

Troberg

Sinister eater
Re: Kommentarer [OT]

Nu till saken: Pulsjet? Det hade kanske varit lättare att hitta referensen om jag visste vad som menades med ordet...
Det är ett slags jetmotor, men med pulserande förbränning istället för kontinuerlig som i en turbinjet eller ramjet. En modern pulsjet har inga rörliga delar, en ljudnivå äver 150 dB, går så varm att den blir så gulglödgad att den nästan blir genomskinlig och den sprutar eld.

Och man kan bygga en i garaget. Bilden är ett sådant exempel.

Viktor E

Veteran
Motor [OT]

Jaha, en riktig jetmotor alltså. Jag trodde att du menade något obskyrt SF-emblem som jag inte hört talas om. Jag hittar fortfarande ingen referens/allusion dock.

Troberg

Sinister eater
Re: Motor [OT]

Jag hittar fortfarande ingen referens/allusion dock.
OK, eftersom jag ska vara borta resten av veckan och inte vill att ni ska få nervöst sammanbrott av spänningen så avslöjar jag väl det nu.

Det finns en modell av pulsjetmotorer som var populära i Kina. De har en förbränningskammare längst fram, ett långt utblås och ett kort insug (som är utblås under delar av cykeln) bak, precis som den på bilden. Denna modell har inget officiellt namn utan brukar bara kallas för Chinese.

Just det exemplaret på bilden är däremot en variant av den mycket nytänkande pulsjetdesignern Larry Cottril, där han använder en sprayflaska som förbränningskammare. På prototypen som syns på bilden används en flaska som innehållit Gilette raklödder. Eftersom designen är ganska mycket inspirerad av en Chinese valde han att kalla sin konstruktion Fo Mi Chin.

Därav namnet Fo Mi Chin Barbershop.

Enkelt.

Så lätt kan man göra en pulsjet. In fact, man kan till och med göra det ännu lättare, den enklaste modellen (Kazoo) är bara ett rostfritt rör som man plattat till lagom mycket på olika ställen. Man kan göra en mall av några brädlappar, lägga i röret, köra över det med bilen och man har en fungerande jetmotor! Hur cool är det (egentligen går den cirka 1500 grader varmt, men vem räknar)!

Pulsejet - the best a man can get.

Mattis

Swordsman
Vilken Stat? [NT]

Kollade MapQuest och Wikipedia, men Norra Appalacherna gick tydligen över flera stater.

Troberg

Sinister eater
Re: Vilken Stat? [NT]

Kollade MapQuest och Wikipedia, men Norra Appalacherna gick tydligen över flera stater.
Har inte riktigt bestämt mig. Troligen blir det den där som ligger bredvid Maine (eftersom Stephen King totalt tjatat ut Maine) som jag inte kommer ihåg just nu. Spelar inte så stor roll egentligen.

Mattis

Swordsman

Tänkte mest på det här med lagar och sån't, vilket kan ha en stor betydelse iochmed att de jobbar på en detektivbyrå.

Jag lade fram idén för mina spelare (har dock hittils sagt att att det är bara Buffy-systemet, inte Buffyvärlden), och dom diggade, så jag kommer antagligen att sätta igång kampanjen. Det viktigaste som finns kvar att göra är nog personerna, speciellt poliserna och advokaten, och sedan skriva första episoden lite mer utvecklat.

Troberg

Sinister eater

Tänkte mest på det här med lagar och sån't, vilket kan ha en stor betydelse iochmed att de jobbar på en detektivbyrå.
Jag tänkte köra med en standarduppsättning svenska missförstånd angående amerikansk lagstiftning. Man kommer rätt långt med det.

I vilket fall så bryr sig antagligen varke skurkar, poliser eller hjältar sig om mindre juridiska detaljer...

Jag lade fram idén för mina spelare (har dock hittils sagt att att det är bara Buffy-systemet, inte Buffyvärlden), och dom diggade, så jag kommer antagligen att sätta igång kampanjen. Det viktigaste som finns kvar att göra är nog personerna, speciellt poliserna och advokaten, och sedan skriva första episoden lite mer utvecklat.
Coolt!

Dela gärna med dig om du lägger till saker, det är alltid kul om en värld växer lite utanför ens egen kontroll, den känns mer levande då.

Jag har precis läst genom stridsreglerna i Buffy och är måttilgt imponerad, då det finns en överhängande chans att jag plockar mitt eget stridsystem från Generica (i en aningen slimmad version). Buffyreglerna kräver i mitt tycke för mycket matematik och har för mycket specialregler för de olika manövrerna. Dessutom tycker jag min modell där man slåss för att komma i överläge och sedan sätter in en avslutande attack känns mer Buffy än originalsystemets nednötande av hitpoints.

Mattis

Swordsman

Nu har jag ändrat upplägget en hel del. Din säsong ett kommer att vara min säsong två.

Min säsong ett synopsis:

"Första avsnitten går ut på att etablera staden och dess invånare. Speciellt polisen och advokaten kommer vara nära spelarna och interageras med mycket. Diverse åtaganden via med detektivbyrån, med betoningen på action och interaktion med människor.
Det övernaturliga är redan med i avsnitt 2, men det har inte spelarna en aning om. I avsnitt 5 är första gången de kommer i kontakt med en vampyr, om de uppfattar det eller inte är egentligen upp till dem. Tanken är att det ska komma smygande under 24 episoder, och sedan i säsong två så ska det övernaturliga vara självklart.
Det är alltså huvudplotten, men det räcker ju inte för att hålla spelarna underhållna, speciellt när de inte kommer märka av den så mycket. Den stora underplotten är en liten skattefuskning från en av hotelägarna, där även FBI kommer att vara inblandat, speciellt två agenter som kommer att komma spelarna nära, som vänner eller fiender får tiden utvisa. Skattefusk låter ju inte så kul, men det kommer inte sluta där. Mer och mer saker visar sig om ägaren, och en liten kartellverksamhet kommer att smyga sig fram."

Ja, det låter ju kanske inte så kul än så länge, men jag har en hel del ideér.

Troberg

Sinister eater
Re: Vilken Stat?

Nu har jag ändrat upplägget en hel del. Din säsong ett kommer att vara min säsong två.
Jag har i huvudet en halv säsong till nu, min säsong två. Hoppas hinna nedteckna den under veckan. Jag kan posta den åt dig om du är intresserad.

Den kanske faller någon i smaken... (dålig ordvits)

Min säsong ett synopsis:
Det ser bra ut, men personligen har jag mjukstartat så många kampanjer att jag känner för att slänga in spelarna med huvudet före för en gångs skull. De kommer att ha slagits mot övernaturligheter förut oc ha grundläggande kunskaper om det. Bra alltså, men inte för mig.

Mattis

Swordsman

Visst, släng upp mer material om du orkar. Alltid trevligt att ha saker att välja på.

Det du kommer köra kommer nog vara med "buffy-ish", jag siktar mer in mig på Twin Peaks. Du kör buffy med Twin Peaks-inslag, jag kör tvärtom.

Troberg

Sinister eater

Det du kommer köra kommer nog vara med "buffy-ish", jag siktar mer in mig på Twin Peaks. Du kör buffy med Twin Peaks-inslag, jag kör tvärtom.
Då kommer du nog att gilla min kommande säsong, den är betydligt lättare att plocka ner övernaturligheten i till en nivå där den till och med skulle kunna köras helt utan övernaturligheter. Låter som om det är mer i din smak (ännu en ordvits som är obegriplig än så länge...).

Mattis

Swordsman
Re: Vilken Stat? [ANT]

Låter kalas, släng upp den här när du har skrivit den!

Mattis

Swordsman
Problem!

Hur i hela fridens torg slänger man in 8 personer i en detektivbyrå? Självklart så är inte alla åtta personer med varje gång, och det gör nästan problemet ännu klurigare.

Någon idé?

Troberg

Sinister eater
Re: Problem!

Hur i hela fridens torg slänger man in 8 personer i en detektivbyrå? Självklart så är inte alla åtta personer med varje gång, och det gör nästan problemet ännu klurigare.
Låt några av dem vara i utkanten och inte direkt anställda. Det kan vara folk som man tar hjälp av när det kniper, folk som man hjälpt tidigare som barahänger med, dependents och så vidare. Titta tex på hur Gunn, Wesley, Lorne, Spike och Fred bitvis är i Angel.

Största problemet är snarare att detektivande funkar halvdant på så många spelare. Man kanske måste skifta fokus lite för att det ska flyta och alla ska vara sysselsatta.

Mattis

Swordsman

Jag tror att det löste sig helt OK, bifogar en första version av mina säsong 1.

Troberg

Sinister eater

bifogar en första version av mina säsong 1.
Coolt, det är möjligt att jag stjäl lite till min säsong 2 där jag behöver en del sideplots.

Några förslag på hur man hindrar spelarna från att gå arnold på en organisation som är uppenbart ond men som har lagen ungefär på sin sida? Jag vill presentera den som en återkommande motståndare under säsongen, utan att de ska utplåna den totalt.

Nu kör jag med principen många medlemmar (människor, de flesta av dem egentligen vilseledda) och en placering i Peak Business Centre som gör att man inte bara sätter fyr på stället. De har dessutom advokater och sånt på sin sida. Fler förslag?

Mattis

Swordsman

Ond och ond... sniken, snarare. Dessutom så kommer hotellägaren ge dem bra betalt för att göra backgroundcheck på FBI-agenterna, och pengar är något byrån behöver, och det borde vara anledning nog att inte "go aaahnold" på dom.

Dessutom är det ju så att dina spelare går in för att köra Buffy, och ser därför inget problem i att basha ondingarna. Mina spelare, däremot, kommer gå in för lite klassisk investigation, och därför jobba på både FBI-agenternas och hotellägarens sida samtidigt.

Demonen Wemicus kommer influera hela staden, och dra till sig både vampyrer och annat otrevligt.

Troberg

Sinister eater

Ond och ond... sniken, snarare.
Sorry, pratade om min säsong 2.

Dessutom är det ju så att dina spelare går in för att köra Buffy, och ser därför inget problem i att basha ondingarna.
Fast i Buffy och Angel så har de alltid haft skrupler mot att döda människor, så det kanske går. Om man dessutom pressar på att de flesta är missledda och inte har gått med i kulten av illvilja så kanske det också kan hämma dem lite.