Re: Besserwisser
Jag har noterat att "Re: " missbrukas otroligt mycket i detta forum, så jag tänker gnälla lite på det med hopp om bättring. Det tillhör inte ovanligheterna att man ser "Re: Något" utan att det finns ett inlägg om ämnet "Något". Vänligen sluta med det oskicket omedelbart.
Lite mer orelaterat: Att Microsofts översättare är ute och seglar i det blå är inte heller någon nyhet, fast ingen av dem lär väl till skillnad från programmerarna ha läst standarden. Kanske trodde de när de översatte latinets "Re:" med "SV:" att det stod för "regarding" eller något liknande. Utöver att det är fel får vi problemet att det dyker upp ärenderader i stil med "Re: SV: Re: SV:". Å andra sidan har en del programmerare inte heller förstått att man ska kolla efter "Re: " i början av en ärenderad, så ibland ser man även "Re: Re: Re: Re:".
Den gällande Internetstandarden för e-post (IETF RFC 2822) säger f ö följande:
Jag har noterat att "Re: " missbrukas otroligt mycket i detta forum, så jag tänker gnälla lite på det med hopp om bättring. Det tillhör inte ovanligheterna att man ser "Re: Något" utan att det finns ett inlägg om ämnet "Något". Vänligen sluta med det oskicket omedelbart.
Lite mer orelaterat: Att Microsofts översättare är ute och seglar i det blå är inte heller någon nyhet, fast ingen av dem lär väl till skillnad från programmerarna ha läst standarden. Kanske trodde de när de översatte latinets "Re:" med "SV:" att det stod för "regarding" eller något liknande. Utöver att det är fel får vi problemet att det dyker upp ärenderader i stil med "Re: SV: Re: SV:". Å andra sidan har en del programmerare inte heller förstått att man ska kolla efter "Re: " i början av en ärenderad, så ibland ser man även "Re: Re: Re: Re:".
Den gällande Internetstandarden för e-post (IETF RFC 2822) säger f ö följande:
(Det bör noteras att texten är skriven på IETF-engelska. Att "MAY" skrivs med stora bokstäver innebär inte någon betoning av ordet. Det betyder bara att det är ett av nyckelorden "MAY", "RECOMMENDED", "SHOULD" och "MUST", och att den lägsta kravgraden i det här fallet gäller; det är alltså helt frivilligt att använda "Re: ".)These three fields are intended to have only human-readable content with information about the message. The "Subject:" field is the most common and contains a short string identifying the topic of the message. When used in a reply, the field body MAY start with the string "Re: " (from the Latin "res", in the matter of) followed by the contents of the "Subject:" field body of the original message. If this is done, only one instance of the literal string "Re: " ought to be used since use of other strings or more than one instance can lead to undesirable consequences. The "Comments:" field contains any additional comments on the text of the body of the message. The "Keywords:" field contains a comma-separated list of important words and phrases that might be useful for the recipient.