Nekromanti Re: Magnum Opus 1

Kameli

Warrior
Re: Magnum Opus 1

På begäran från folket där uppe slänger jag upp mitt svar här.

Tja, du har en del saker där i det du säger men jag vill författa problemet i två punkter:
1: Spelare som inte vill pröva på nått nytt.
Och det är synd i sig eftersom de inte vill vidga sina vyer så kör de ofta fast i samma spår och får ännu svårare att ändra sig. Detta gäller dock i BÅDA riktningar, inte bara powergamers utan även individen som alltid spelar den blinde skomakaren Alhoncho. Båda av dessa individer borde pröva på den motsatta sidans spelanden och TILLÅTA sig ha kul. Om Anders roas av att ränna i grottkorridorer i fyra timmar och sedan göra bräck-korv av en stckars överdimensinerad reptil så är han inte en sämmre spelare eller människa (inget sagt om att någon sagt något om sämmre människa, bara för att göra mig tydligare) än Peter som älskar att föra långa dialoger om teologi med munkar om lustiga mossfomationer han hittat under stenar. Han har bara en annan värdegrund än Peter, samma anlednng som varför visa dricker Cider och andra dricker Bira.

2: Intollerans mot motparen.
Och här klämmer skon ganska fint. Anders kan tycka att Peter är en jävla fjolla och tråkmåns som sitter och diskuterar om sånna saker i ett SPEL! Vafan skall det vara bra för? Medan Peter tycker att Anders är en nöt av globen-proportioner som sitter och finner nöjje i att skriva ned nya +2 svärd i sin utrustningslista av samma anledning.
Saken är ju den att BÅDA har kul, varför missunna den andre det?

Detta sker dock tyvvär ibland och när dessa fronter möts blir det ett jävla tryck och i värsta fall åskväder med slagregn. Exemplet är ifall både Anders och Peter är i samma grupp. Peter börjar disskutera med Greve Skurkenhjelm om varför han gör sina onda ting och försöker övertala honom att sluta. Ander blir snabbt jävligt trött på att Peter tar upp all tid och försöker avbryta konversationen. Peter blir sur och ber Anders knipa det, han håller just på att analysera Grevens barndom. Anders ber Peter hålla käft. Peter ger Anders fingret. Anders huggre huvudet av Greven. Peter tittar med sur blick på Anders och väser "IDIOT!". Anders hugge huvudet av Peter.
osv. osv. osv.
M.a.o. är det inte i närheten av lätt att lösa detta dilemma, speciellt inte om varken Anders eller Petr är villiga att ge med sig. Förhoppningsvis kan de båda disskutera ut sittuationen och sätta sigin i den andres sittuation, speledaren kan kanske göra äventyr där alla får komma till tals. I värsta fall så tar SL den enes parti och den andre blir mer och mer förbannad. Push a man far enough and he starts pushing back som man säger. Simsalabim så har vi fått en splittrad grupp och en jävla oreda där Peter gör sitt bästa för att misskreditera Anders och Anders övar yxkastning på Peters häst.

Argumentationen om att "Det är bäst att spela Så och Så" är som att säga "Budweisser är det bästa ölet och alla andra suger" Ja vet massor av ölälskare som skulle be dig dra dit pepparn växer för en sån kommentar.
Däremot tycker jag det var bra att du gav lite anledningar och uppmaningar att spela på ett nytt sätt, för det kan vi nog behöva mer av.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det första inlägget...

...i den här tråden finns att läsa på D&D-forumet. Skulle vara bra om alla som läser den från och med nu (även jag alltså) postar kommentarerna här, eftersom de är generella för rollspel, och inte specifika för D&D. Tack! /M

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Det första inlägget...

Skulle vara bra om alla som läser den från och med nu (även jag alltså) postar kommentarerna här...

Jag missade ju det och postade mitt svar på D&D-forumet... /images/icons/yikes.gif

Fast Kameli sammanfattade ganska väl mina åsikter i sin punkt 2 - kanske bättre än jag själv. /images/icons/wink.gif

/Mikael

Balderk

Swashbuckler
Re: Magnum Opus 1

Jag tänker inte göra en lång utläggning som många andra här utan bara säga vad jag tycker.
För det första måste man kunna acceptera andra spelares spelstil, vill man sitta och snacka teologi med en fet präst ska man få göra det och vill man vara ute i skogen och slåss mot hämska monster ska man få göra det. Utan att andra spelare kritiserar en för sin spelstil. Men allvarligt talat så spelar det ju roll vilket slags äventyr och rollspel man spelar också. Om man spelar d&d kan man ju slåss mot farliga monster i varenda skog medan om man spelar vampire så kan man gå om kring och spela teater genom att föra långa diskussioner med andra vampyrer på elysium, men det finns inte så många skogar att vara i eller monster
att slåss mot.
För det andra spelar det också roll hur gamal man är och hur mycket erfarenhet av rollspel man har. Jag vet inte hur länge du (dracopticon) har spelat rollspel eller hur gammal du är men du är säkert både äldre och har mer erfarenhet än mig som är 17 år och spelat i sex år. Jag tror att man mycket väl kan ändra sina rollspels vanor
ju äldre och mognare man blir, det som var kul när man var 17 kanske inte är kul när man är 30. Jag gillar fortfarande att slåss mot orcer och drakar, bara det finns en anledning till att jag slåss mot dem och inte bara för mer xp och större arsenal av magiska vapen och skatter. Jag står för min spelstil och jag hoppas att andra kan acceptera den utan att tycka att jag bara är en powergamer som spelar rollspel för att min karaktär ska bli så bra som möjligt i ett rollspel. Det gör jag inte, det är kul att levla men det är inte en anledning till att spela rollspel, jag spelar för att få uppleva en stämning och en gemenskap det är svårt att få utanför rollspelslokalen.
Jag skulle ljuga om jag sa att jag tyckte det var tråkigt (eller "booooring") med action, men action behöver ju inte vara strid, eller hur?

det blev ganska mycket tillslut.... en utläggning så jag är inte bättre än nån annan på de här forumet.../ Jonas