Nekromanti Re: Rollspel.nu's filmklubb 2013 v40

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2013 v40

Ny vecka!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Tanken är att du ska se minst en film i veckan. Du måste inte, men det är grundtanken.
2) Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
3) När du ser en film, skriv något om den. Svara på det här inlägget, och skriv titeln i fetstil.
4) Undvik att skriva om samma film fler än en gång.
5) Du måste inte skriva långt, men skriv om den var bra eller dålig, kanske nån rad om varför. Man FÅR skriva längre.
6) Sätt gärna ett betyg, men du måste inte. Dina betyg måste inte vara konsekventa. Här har du ett exempel på betygsystem du kan använda om du vill.
7) Du har på dig från måndag morgon till natten mellan söndag och måndag. Ser du en film efter det, hör den till efterkommande vecka.
8 ) Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.
9) Skriv gärna glada tillrop, komplettera med roliga länkar - men har du något kritiskt att säga: Knip igen, se filmen själv, och skriv en egen recension.

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

I kalkylbladets andra flik kan man föra in sina betyg också, om man vill. Hittills är det bara jag som gjort det, men ni är välkomna.

Teman och gemensamt tittande
En del av oss gillar att ha teman i vårt tittande; tidigare har till exempel jag och Krille tittat på alla James Bondfilmer, en i veckan. Vill man deklarera ett tema är det inte svårare än att göra det i ett svar någonstans i en sådan här veckotråd. Om andra hänger på är det kul, om inte så hindrar inget att du fortsätter själv.

Ibland kan det vara kul att se film tillsammans. Om du vill bjuda in andra att se samma film som dig den här veckan, skriv gärna en rad om det!

krank

Det har pratats om ett Harry Pottertema. Jag väntar gärna lite med det, eftersom jag missade att boxen jag hittade på Webhallen inte fanns i lager och dessutom inte fanns hos leverantör heller. Inväntar för närvarande svar från Webhallens kundtjänst. Ska beställa ny box, men vet inte när den isf kommer. Blir från utrikes, nämligen.

Eller, jag kan ju inte hindra nån från att se på HP-filmer, men jag skulle gärna se dem parallellt med någon eller några av er.

Lukas

Mannen i Gult

krank said:
Eller, jag kan ju inte hindra nån från att se på HP-filmer, men jag skulle gärna se dem parallellt med någon eller några av er.
jag har en grej jag tänkte göra med HP-filmerna när jag är klar med Ricci och det är att se HP-filmerna och jämföra dem med regissörernas andra verk, samtidigt så tänker jag också se vad för filmer de som var förslagna som alternativa regissörer gjort.

det går ut på att jag skall försöka bedöma om de valde rätt regissör och hur filmerna blivit under någon annan.

//Lukas som dock har många veckar kvar tills han skall göra det.

Krille

Super Moderator

Jag kan tänka mig att vänta. Jag har en klase Miyazaki-filmer att ta mig igenom också.

God45

#PrayersForBahakan

det går ut på att jag skall försöka bedöma om de valde rätt regissör och hur filmerna blivit under någon annan.
Cronenberg borde ha gjort Fången från Azkaban! Då hade vi fått ordentliga varulvsscener! :gremsmile:

Cronenberg borde ha gjort Breaking dawn också! Han hade gjort en scen där en vampyr tuggar ut en bebis ur en gravid kvinna rättvisa! :gremlaugh:

Krille

Super Moderator

Nu har jag också sett Star Trek: Into Darkness.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yhz4A5BCMAA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/yhz4A5BCMAA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Trailern och titeln antyder en ganska mörk historia med terrorister och ondska och ond bråd död...

...men vi möts av en skoj jaktig kicker där Bones och Kirk flyr från infödingar medan Sulu, Uhura och Spock försöker rädda nämnda infödingar från säker död medelst vulkan och samtidigt låta bli att visa sig för dem. Direkt därpå kommer titeln "Star Trek: Into Darkness".

Så redan där kommer en liten clash of expectations.

Resten av filmen fortsätter lite i samma anda: skoj humor med mängder med referenshumor å ena sidan, följt av små tillfällen av mörkret som hänvisas till i titeln. Sen om igen.

Storyn gillar jag: det är en kul dubbel switcheroo om John Harrison och det är balla referenser till den andra tidslinjen, och det är en sån där hårig konspiration på näst högsta nivå.

Det jag inte gillar är JJ Abrams hantering av den. Det är lensflares och skakelihopp och vilda stunts och jakter och shakeycam och tiltade golv hela! jävla! tiden!

Lugna ner dig, lite, JJ. Speciellt inför 2015 och nästa Star Wars.

Men trots detta så tyckte jag bättre om den här filmen än dess föregångare.

krank

Krille said:
Jag kan tänka mig att vänta. Jag har en klase Miyazaki-filmer att ta mig igenom också.
Min box har just skickats, men jag kan vänta om du vill vänta på Lu-kaazh. Har massa annat att se under tiden, och kommer att dra ner på takten nu ungefär.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Jag har liksom Krille sett Star Trek Into Darkness (2013)

Jag gillar den här filmen skarpt och tycker att humorn till trots så för den här filmen verkligen in den här nya serien i mörkret. Föräderi, svek, konspirationer själviskhet är grundpelarna och jag gillar verkligen de här yngre versionerna av ursprungsrollerna, och tillskottet av en yngre Khan är enligt mig underbart! Jag tycker Cumberbatch är ypperlig i rollen och stundvis riktigt läskig.

Jag har inga problem med Abrams tekniker, men kanske lite väl mycket "linsflares".

Den enda besvikelsen med den här filmen är Peter Weller som jag tycker känns alldeles för stel och uppenbart ond.

Jag velar lite på betyget men jag tror att till slut får det bli:

Betyg: 4/5

PS: Jag älskade alla referenser och gliringar till orginalen, som jag tycker var smarta och kreativa.

krank

Jag har sett The Neverending Story.

Jag har sett den förut, men det var över femton år sedan och då med en ganska vedervärdig svensk dubbning. Den har länge fått representera allt jag tycker illa om med barn på film.

När jag var liten ogillade jag nämligen att se andra barn på film. Mest för att barnen mestadels var störiga, spelade över, eller var helt dumma i huvudet. Det här är något som inte direkt ändrats med åren, men jag tänkte att jag väl borde ge den här filmen en chans.

+ Animatroniken är ganska cool.
- Å andra sidan funkar inga munrörelser. Det känns som att de som gjorde munrörelserna knappt visste vad varelserna skulle sägas. Överlag lider filmen av kass dubbning även på engelska.
- Och Falcor är 100% bara läskig och äcklig.
- Barn kan inte skådespela. Eller, det är väl orättvist: Barnen som "skådespelar" i den här filmen kan inte skådespela. Varken Bastian, Atreyu eller kejsarinnan blir trovärdiga ens för ett ögonblick. Kejsarinnan är mest läskig; verkar närmast lite drogad. Bastian är mest störig. Blä.
+ Storyn, alltså grundplotten, är det faktiskt inget fel på alls. Jag gillar ju det här med parallella världar och ramberättelser; det är lite fantasy-inception över det hela när de blandar in även mig som publik, såväl som Bastian som läsare.
+ Det här med att böcker är coola.
- Jag gillar inte när lösningen på mobbning är "spöa mobbarna".
+ Bastion gillar enhörningar. Det gillar jag; det är inte många killar i barnfilmer som får gilla så "tjejiga" grejer.
+ Bra musik.
+ Snygga miljöer.

Överlag känner jag tyvärr inte att det här är en film jag kan rekommendera.

BETYG: 2/5.

Max Raven

T12-kultist

Jag har sett The Librarian.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/r7hRpb6x1qE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/r7hRpb6x1qE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Kort: Typ, kille som är bibliotekarie med några få mentala Sherlock Holmes-bitar på Indiana Jones-äventyr.

Det bra: Handlingen är helt okej. Det finns något som verkade vara en miss som jag reagerade på i slutet, men ingen gör något genomdumt och skurken är inte urbota korkad. Skådespelarna överlag tar inte filmen på stort allvar - vilket helt klart höjer betyget. Kort sagt det här är matiné, och även om den inte är dum så dryper den av klyschor med rollfigurer som tar dem med en nypa humor. De bryr sig inte heller om att förklara hur allting fungerar (re:Hollywood ibland) vilket är ett stort plus.

Specialeffekter: Det här är en B-film. Handlingen är inte invecklad (inte något som skiljer den från dagens Hollywood-produktion, även om Hollywood ägnar mindre tid åt att etablera huvudpersonen och settingen) och filmen är bara 90 minuter. Specialeffekterna överlag är... Okej. Det syns en del när de greenscreenat grejer, men några gånger så ser det riktigt imponerande ut.

Betyg: 3 av 5, (dock ej enligt krank-skalan). Är specialeffekter det viktigaste för en så finns det dock bättre - jag tror betyget kanske skulle sänka den till 2. För att jämföra så tycker jag Transformers-filmen, den första, ligger ungefär på 3 tack vare specialeffekterna men utan dem skulle den ligga på en svag 2:a.

B-Movie-meter: She wants the D. Snyggt spjut, kompenserar du för nå- Över 9000.

Bechdel: Nein. Tre viktiga kvinnliga roller (chef, sidekick, skurk), och faktiskt minst en kvinnlig mook bland skurkarna, men inga konversationer mellan dem som inte handlar om en man i egenskap av man. Tror jag. Fast för en gångs skull tror jag det mer handlade om att huvudpersonen var man och att han har nästan all screentime.

Iaf, gillade den. Kommer kanske se uppföljaren nästa vecka.

Edit: Jag och krank-skalan kommer nog inte överrens.

Arfert

Facit

Som en utvikning vill jag rekommendera Michael Endes Die unendliche Geschichte: Von A bis Z, eller på svenska Den oändliga historien. Boken är helt överlägsen filmen i det här fallet.

Intresserade kan läsa mer här, naturligtvis.

krank

Arfert said:
Som en utvikning vill jag rekommendera Michael Endes Die unendliche Geschichte: Von A bis Z, eller på svenska Den oändliga historien. Boken är helt överlägsen filmen i det här fallet.
Jo, jag läste boken nångång i högstadiet efter att "Momo eller Kampen om Tiden" väckt mitt intresse för Michael Ende. Var inte medveten om att originalet var tyskt dock. Boken är rätt, öh, annorlunda. Och längre.

Robban

Hero

Boken är väl de två första filmerna och lite till?

Arfert

Facit

Jag saxar från wikipedia:

The NeverEnding Story was the first film adaptation of the novel. It was released in 1984, directed by Wolfgang Petersen and starring Barret Oliver as Bastian, Noah Hathaway as Atreyu, and Tami Stronach as the Childlike Empress. The music was composed by Klaus Doldinger. It covered only the first half (and by common opinion of readers, systematically the mere introduction) of the book, ending at the point where Bastian enters Fantastica. Ende requested they halt production or change the movie's name, as it had drastically deviated from his novel; when they did neither, he sued them and subsequently lost the case.[4]

The NeverEnding Story II: The Next Chapter, directed by George T. Miller and starring Jonathan Brandis and Kenny Morrison, was released in 1990. It used a number of plot elements from the second half of Ende's novel, but told an essentially new tale.

The NeverEnding Story III, starring Jason James Richter, Melody Kay and Jack Black, was released in 1994 in Germany and in 1996 in the US. This film was based only upon the characters from Ende's book, having a completely new story.

krank

Jag har förresten också sett komiker. Först Bobcat Goldthwaits You don't look the same either. För er som inte vet vem Bobcat är; han regisserade God Bless America och så spelade han Zed i polisskolan.

Hur är han då som komiker? Tja, av de 60 minterna var han hysteriskt rolig kanske 30. Jag skrattade så jag grät. Problemet var väl att efter typ 40 minuter började han skrapa botten av tunnan och vara rätt sexistisk, typ kalla folk "horor" och så. Det var synd, för det var SÅ MYCKET som var så roligt i den showen.

BETYG: 4/5

Sedan såg jag Dara O' Briains Craic Dealer. Dara är kompetent men jag kände att det här var ganska meh. Han var bättre, tyckte jag, när han gnällde mer på typ homeopater och så. Nu är hans humor mer byggd på roliga skämt, känns det som. Ingen riktig "edge". Eller så är det bara att jag blivit så jävla van vid honom iopm att jag ser Mock the Week som han är programledare för.

Nå, det här var en helt kompetent föreställning. En del av skämten var roliga, men i ärlighetens namn har jag svårt att rekommendera den här. Se hellre Bobcats föreställning och stäng av efter 40 minuter.

BETYG: 3/5

Lukas

Mannen i Gult

Jag har sett veckans Ricci film, I Woke Up Early the Day I Died
det här var ytligare än film som jag inte hade speciellt höga förväntningar på. För förutom ett coolt namn så var filmen skriven av Ed Wood och regisserat av en man som aldrig regisserat något annat än den här filmen.

Den här filmen var inte vad jag väntat mig, för den här filmen var den mest unika filmen jag någonsin sett. den blandade 1910tals filmtekniker med en del modernatekniker och med skapar något som känns unikt.

Filmen har INGEN dialog även om det finns ljudeffekter. ibland får vi se manuset istället för att de visar det på film. Och det när det fungerarar så är det jätte häftigt.

Problemet är att större delen av tiden så fungerar det inte, det blir segt och förvirrande och det finns en väldigt stor b-filmkänsla över det.

Min slutsats är att med en mer erfaren regissör och en lite större budget så skulle det här kunnat bli ett mästerverk.

Veckans Ricci recension:
Ricci spelar en prostituerad som är med i en scen, men det är en väldigt bra scen. och det här är verkligen hennes typ av film eftersom hon alltid kunnat hantera minspelet väldigt bra. Hon gör ett väldigt bra jobb och det är synd att man inte får se mer av henne.

Jocke

Man med skägg

Jag har försökt kolla på The Good, the Bad and the Wierd från 2008.

Det här borde vara en film för mig efter som det är en western som utspelar sig i mellankrigstidens Manchuriet, fullt av skattletare, rebeller, kinesiska soldater, smugglare och annat patrask.
Men det klickar inte för mig någonstans.
Storyn känns korkad, rollerna är så pass aparta att jag fortfarande är osäker på vem som är vem (alltså den "goda" är för ond, den "onda" är för wierd etc.

Actionscenerna känns trassliga och ganska löjliga och koreansk humor är ännu längre från svensk humor än den japanska så det är om möjligt än mer oklart vad som är roligt och varför.

Efter ungefär halva filmen bestämde jag mig för att inte se klart den efter som jag inte brydde mig om hur det gick för någon eller var underhållen på någon som helst nivå.

Jag tror att jag helt enkelt inte förstår mig på sydkoreansk film, efter som Oldboy, the isle, resurection of little match girl och nån slags äventyrsfilm som kom på hyrdvd när scanbox hade ett asien-imprint back in the days (kan vara bichunmoo, men jag är inte helt säker) har känts ungefär lika trista när jag har kollat på dem. Och då är jag ändå en sån person som har sett mycket film...

betyget blir ett ? på en skala från ~ till §.

God45

#PrayersForBahakan

Jag har sett Doom filmen. Doom filmen är egentligen tre filmer i en.

Först är det en militär nära sci-fi i stil med Aliens och Predator. En liten elitstyrka går in i en forskningsanläggning på Mars där monster kommit loss. Mycket av den här filmen är smygande runt i läskiga gångar och desperat skjutande på saker som rör sig läskigt. Väldigt mycket som i predator.

Sedan är där en bit där filmen plötsligt är en super actionfilm där en kille mördar shit loads av monster. Bästa delen av filmen eftersom hela grejen är filmad ur förstaperson.

Sedan är där en kort wire-fu kung fu/wrestling film på slutet.

The Rock som eldare för militär teamet är grymt bra i sin roll. Karl Urban är ganska neutral men kompetent som huvudrollen, Grimm Reaper (Ja, det är den sortens film). Rosamund Pike är ok som Reapers syster och en av forskarna. Och de övriga team medlemaran är alla ganska härliga stereotyper som du har sett i liknande filmer innan.

Jag fick den här filmen i ett dubbel sätt tillsammans med Serenity filmen så jag valde knappt ens att köpa den. Men den är grymt underhållande. The Rock släpar runt på BFG:n halva filmen och det är bra action.

3/5, kompetent och underhållande.

Übereil

Swashbuckler

Om det du tycker bäst om är storyn så kanske du skulle ta och läsa boken.

Übereil, just sayin'

Edit: Eller vad Arfert sa...

Jocke

Man med skägg

Jag har också kollat på Leif GW Persson miniserien En Pilgrims Död som var typ förra julens stora grej på svt.

Det är en deckare där Rolf Lassgård spelar huvudrollen som Lars Martin Johansson (tidigare spelad av Tomas von Brömssen i Mannen från Mallorca). Han är nån slags storchef för polisen och får i uppgift av den Särskilt Sakkunnige att slå en sista koll på Palmemordet innan den Särskilt Sakkunnige dör i cancer.
Vem den Särklilt Sakkunnige är låter jag vara osagt; jag har läst Grisfesten där är han nästan helt säkert Leif GW’s alter ego här är han definitivt inte det.
Det blir en liten grupp av fyra pers som sitter runt ett bord i arkivrummet där Palmegruppen förvarar förundersökningen (ja, den tar upp ett helt arkivrum) där de på ett rent mirakulöst sett med en otrolig tur och ett intellekt värdigt Einstein spit-ball:ar fram palmemördaren.

Det hela korsklipps med att det är åttiotal, regnar och folk röker (i övrigt ser de identiska ut med nutiden). Nån författare ska avslöja Palme som spion, men Jonas Karlsson som spelar en hemlig säpo-chef med en ännu hemligare off-the-books division (och mest ägnar sig åt att roffa åt sig av skattemedel) gillar inte detta, så författaren avlider under jättehemliga former.
Samtidigt har Jonas Karlsson fått den obligatoriska männsomhatarkvinnor/50shadesofgray rollen och ängrar sig åt lite kvinnohatande bdsm (efter som bdsm inte kan vara sunt i svensk film) sådär i förbifarten, för de som inte fattat att han var skurk. Vilket i ärlighetens namn är ganska svårt att förstå - efter som han verkar vara en av de få kompetenta personerna inom Säpo i första halvan av serien.

Jag har massor av frågor efter att ha sett serien.
Men de tydligaste blir:
Ska jag bli lurad att folk är 25 år yngre, bara för att de har på sig läderjackor allesammans? Att i alla fall sminka Johannes Brost så att han inte ser exakt på dagen lika gammal ut 1986 som 2012 kan inte var omöjligt.
Hur kan Säpochef Berg porträteras som en osäker, virrig och oklar yrkesperson minnas av alla som ”den bästa chefen någonsin”?
Varför ska det explodera på slutet?
Vart är Anna Holt någonstans? Hon är utskriven ur både den här serien och de nya Hamiltonrullarna?

Och avslutningsvis: ska det vara så jävla svårt att anstränga sig när man gör polisdrama i SVT och har näst intill långfilmsbudget?
Det här är typ lika uselt som massproducerad tvserielångfilm om poliser, typ beck eller Johan Falck. Om bara någon med det minsta känsla för något hade vart inblandad hade detta kunnat bli både välspelat, spännande och smart. Nu är det i stället en soppa bestående av gamla gubbar som äter ihjäl sig och förvirrade tidshopp.
Det gick ju dock att kolla på så jag antar att det blir TVÅ svaga snapsar av FEM möjliga.