zo0ok
Rollspelsamatör
Senaste veckorna har det varit lite diskussioner om BRP vs D&D, färdigheter vs inga färdigheter.
Det har också varit lite diskussioner om rälsning.
Jag gillar från OSR att
1) Om man kan rollspela sig igenom något så behöver man inte slå några tärningar
2) Också SL kan bli överraskad
Ett problem med färdighetsslag/egenskapsslag är att de antingen blir framgång eller misslyckande. Och misslyckande blir mest som en stängd dörr, och i värsta fall vidtar rälsning.
Gamla D&D har (ex.vis) reaktionsslag med 2d6+CHA och många olika utfall. Vilket mer leder handlingen framåt i en oväntad riktning än bara utgör ett hinder. Jag funderar därför (för OSR-spel, inte 5e) på den mer generalla mekanismen att avgöra situationer där SL inte bara kan göra en bedömning:
Slå 2d6 (eventuellt modifierad av egenskap eller svårighet)
-4: Dramatiskt misslyckande, med extra negativa konsekvenser
5-6: Misslyckande
7: Delvis (miss)lyckande, oväntat resultat
8-9: Framgång
10: Framgång, med extra fördelar
Jag skrev en liten text och exemplifierade för olika situation och gav lite mer bakgrund:
Tankar på detta?
Det har också varit lite diskussioner om rälsning.
Jag gillar från OSR att
1) Om man kan rollspela sig igenom något så behöver man inte slå några tärningar
2) Också SL kan bli överraskad
Ett problem med färdighetsslag/egenskapsslag är att de antingen blir framgång eller misslyckande. Och misslyckande blir mest som en stängd dörr, och i värsta fall vidtar rälsning.
Gamla D&D har (ex.vis) reaktionsslag med 2d6+CHA och många olika utfall. Vilket mer leder handlingen framåt i en oväntad riktning än bara utgör ett hinder. Jag funderar därför (för OSR-spel, inte 5e) på den mer generalla mekanismen att avgöra situationer där SL inte bara kan göra en bedömning:
Slå 2d6 (eventuellt modifierad av egenskap eller svårighet)
-4: Dramatiskt misslyckande, med extra negativa konsekvenser
5-6: Misslyckande
7: Delvis (miss)lyckande, oväntat resultat
8-9: Framgång
10: Framgång, med extra fördelar
Jag skrev en liten text och exemplifierade för olika situation och gav lite mer bakgrund:
Tankar på detta?