Nekromanti Real Life Metamorphosis Alpha

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min arbetsplats Statens Strålskyddsinstitut ligger inne på Karolinska sjukhusets område. Under sjukhuset löper ett gigantiskt kulversystem för transporter. Idag, när jag skulle ta min lunchpromenad, regnade det, så jag beslöt att motionera i underjorden. När jag passerade förbi skylten Stora tryckkammaren fick jag klara vibbar av rymdskeppet Warden (ombord på vilket Metamorphosis Alpha utspelar sig). Strax invid såg jag skylten Katastrofförråd, vilket förstärkte känslan ytterligare. Korridorerna var långa och målade i pastellfärger. Längs väggarna fanns många omärkta ståldörrar i feldgrau. I taket löpte rör och kablar i stor mängd. Det kändes nu som om mutanter kunde vänta bakom nästa tunnelkrök.

Krille

Lord
THX-1138, enklaverna och Kapten Skövde

"Korridorerna var långa och målade i pastellfärger. Längs väggarna fanns många omärkta ståldörrar i feldgrau. I taket löpte rör och kablar i stor mängd. Det kändes nu som om mutanter kunde vänta bakom nästa tunnelkrök."

Jag vet vad du menar. När jag utbildade Kärnsjukhusets personal i databasteori och dito praktik så visade det sig att utbildningsrummen och IT-avdelningen låg i underjorden. Jag fick klara vibbar av THX-1138 därnere.

Sen ska vi inte tala om hur det var när jag gjorde lumpen i ett mysigt bergrum. När stötvågsdörren stängdes och man mufflade ner längs med korridoren tillsammans med unga nervösa värnpliktiga samt en och annan civilanställd så fick man verkligen känslan av att man var på väg in i enklaverna för att invänta katastrofen.

Coolast var ändå när vi festade hos en kompis, vars köksfönster ledde ut på ett stort platt tak. Killen med svarta byxor och svart tröja snodde snabbt en mantel med huva och höga läderstövlar med nedvikbara skaft, klev ut på taket och ställde sig i en ärkehjältepose. Och så var superhjälten Kapten Skövde född!

Troberg

Sinister eater
Det påminner mig om ett oneshotscenario jag tänkte köra men som aldrig blev av.

(Inget här är menat som nedsättande mot religion, den är bara en häftig backdrop)

Grundkonceptet var en nära framtid, alternativt en aningen annorlunda nutid. En svensk forskare har kommit på en procedur för att lägga människor i stasis/nedfrysning (vilket gav honom nobelpriset). Detta används för att konservera folk med obotliga sjukdomar tills de kan botas.

Spelarna kallas in för att undersöka två mystiska incidenter där frysta personer försvunnit vid forskningslabbet (som ligger i anslutning till et storsjukhus). Spelarna var tänkta att vara (färdiggenererade karaktärer) forskarens dotter (forskaren själv är numera senil, och hon är expert på processen, men har forskat på andra områden de senaste åren), en person från läkemedelsverket (heter det så?), en äldre erfaren polis (djupt religiös) och en ung polis (stridis).

De märker snart att inte allt står rätt till. Först småsaker som är fel, sedan större. Överläkaren beter sig underligt, lite ryckigt och plågat. I kulvertarna blir det plötsligt mörkt och något passerar dem, varefter en ny kropp hittas. Fler dödsfall. Överläkaren misshandlar sin familj. Konstiga vindar och ljus i kulvertarna. Hissar som omotiverat faller en våning. Nervös personal. Omotiverade blodfläckar på personalens kläder. Underliga bilder som kan anas i datorskärmar när man ser dem i ögonvrån. Fler försvinnanden. En allmän känsla av fel. Lite som Riket i stämningen.

Så småningom uppdagas det att när människor är frysta har de inte sina vanliga psykiska barriärer. Överläkaren (och några i personalen) är besatta av demoner som kommit till vår värld genom de oskyddade, nedfrysta människorna. Demonernas motivation är att orsaka smärta, skräck och lidande. Inte för att de tjänar på det, inte för att de är onda, inte för någon annan anledning än att de tycker att det är kul och att det är trevligt för dem, ungefär som när vi äter godis. När de besätter ett offer så är det inte någon diskret styrning, de sliter bokstavligen i offrets psyke, en total mental våldtäkt, och de njuter av att förnedra och plåga sin värd så mycket som möjligt.

De får också reda på att demoner tidigare kommit till jorden, men då under andra omständigheter. Det har krävts människor med vissa sinnessjukdomar, människor i koma, människor i djup meditation, människor med förändrad verklighetsuppfattning. Dessa sätt har dock varit mycket svårare och krävt stora ansträngningar från demonernas sida, nedfrysningen öppnar praktiskt taget en motorväg till vår värld. Demonen kommer att roa sig med att berätta för dem (när den så småningom blir avslöjad) att religion och gudsmyt är något som skapats av demonerna för länge sedan för att sätta människor i sinnestillstånd som gör oss sårbara. Droger har skapats av samma anledning. Viktiga historiska personer har varit demonbesatta för att genomdriva detta. (Börjar ni förstå varför jag ville ha en djupt religiös karaktär med, samt forskarens dotter som varit delaktig i skapandet av processen?)

När spelarna inser att det finns dussintals nedfrusna människor i byggnaden kommer de antagligen att väcka dem eller liknande, varvid de kommer att vara besatta (åtminstone en signifikant del av dem, beroende på spelarnas tillstånd just då). Vissa kommer att vara besatta av så starka demoner att de vaknar spontant när det börjar hända saker.

När spelarna på ett eller annat sätt rett ut röran och kliver ut ur huset så kommer någon/några i sjukhuspersonalen att komma springande för att se vad som står på. Spelarna kommer antagligen att vara skakade, men tro att de avvärjt faran. När de kommer till frågan om det finns fler labb för denna process får de svaret att processen är inte längre på teststadiet, den används i skarp drift, varvid sjukhuspersonalen pekar på två stora byggnader och säger "De där två husen är fulla med frysta patienter. Alla sjukhus idag har sådana avdelningar. Det finns miljontals nedfrysta över hela världen.".

Det är i detta läget som karaktärerna antagligen blir galna eller tar livet av sig...

Dimfrost

Special Circumstances
Det finns trevliga korridorer under Linköpings universitet också: här kan man läsa om Gurgehs och grabbarnas äventyr i underjorden. Rekommenderas!

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tankegången

Jag funderade på att själv skriva om den där länken, men var rädd för att den skulle vara för lokal och intern. Tur att det finns andra som inte har lika gott omdöme! :gremcool:

/tobias

Vindhand

Myrmidon
"Doom, doom, doom, doom, ...

...doomdidooom, doom, dooomdidooom. "
- Gir, henchrobot of invader Zim

Nattsvart, skrämmande och hopplöst. Mycket bra.

/Vindhand -beundrar

Troberg

Sinister eater
Re: "Doom, doom, doom, doom, ...

Nattsvart, skrämmande och hopplöst. Mycket bra.
Fast med en aning absurd humor i stil med Riket för att få något att kontrastera mot och förstärka känslan av underligheter.