Det påminner mig om ett oneshotscenario jag tänkte köra men som aldrig blev av.
(Inget här är menat som nedsättande mot religion, den är bara en häftig backdrop)
Grundkonceptet var en nära framtid, alternativt en aningen annorlunda nutid. En svensk forskare har kommit på en procedur för att lägga människor i stasis/nedfrysning (vilket gav honom nobelpriset). Detta används för att konservera folk med obotliga sjukdomar tills de kan botas.
Spelarna kallas in för att undersöka två mystiska incidenter där frysta personer försvunnit vid forskningslabbet (som ligger i anslutning till et storsjukhus). Spelarna var tänkta att vara (färdiggenererade karaktärer) forskarens dotter (forskaren själv är numera senil, och hon är expert på processen, men har forskat på andra områden de senaste åren), en person från läkemedelsverket (heter det så?), en äldre erfaren polis (djupt religiös) och en ung polis (stridis).
De märker snart att inte allt står rätt till. Först småsaker som är fel, sedan större. Överläkaren beter sig underligt, lite ryckigt och plågat. I kulvertarna blir det plötsligt mörkt och något passerar dem, varefter en ny kropp hittas. Fler dödsfall. Överläkaren misshandlar sin familj. Konstiga vindar och ljus i kulvertarna. Hissar som omotiverat faller en våning. Nervös personal. Omotiverade blodfläckar på personalens kläder. Underliga bilder som kan anas i datorskärmar när man ser dem i ögonvrån. Fler försvinnanden. En allmän känsla av fel. Lite som Riket i stämningen.
Så småningom uppdagas det att när människor är frysta har de inte sina vanliga psykiska barriärer. Överläkaren (och några i personalen) är besatta av demoner som kommit till vår värld genom de oskyddade, nedfrysta människorna. Demonernas motivation är att orsaka smärta, skräck och lidande. Inte för att de tjänar på det, inte för att de är onda, inte för någon annan anledning än att de tycker att det är kul och att det är trevligt för dem, ungefär som när vi äter godis. När de besätter ett offer så är det inte någon diskret styrning, de sliter bokstavligen i offrets psyke, en total mental våldtäkt, och de njuter av att förnedra och plåga sin värd så mycket som möjligt.
De får också reda på att demoner tidigare kommit till jorden, men då under andra omständigheter. Det har krävts människor med vissa sinnessjukdomar, människor i koma, människor i djup meditation, människor med förändrad verklighetsuppfattning. Dessa sätt har dock varit mycket svårare och krävt stora ansträngningar från demonernas sida, nedfrysningen öppnar praktiskt taget en motorväg till vår värld. Demonen kommer att roa sig med att berätta för dem (när den så småningom blir avslöjad) att religion och gudsmyt är något som skapats av demonerna för länge sedan för att sätta människor i sinnestillstånd som gör oss sårbara. Droger har skapats av samma anledning. Viktiga historiska personer har varit demonbesatta för att genomdriva detta. (Börjar ni förstå varför jag ville ha en djupt religiös karaktär med, samt forskarens dotter som varit delaktig i skapandet av processen?)
När spelarna inser att det finns dussintals nedfrusna människor i byggnaden kommer de antagligen att väcka dem eller liknande, varvid de kommer att vara besatta (åtminstone en signifikant del av dem, beroende på spelarnas tillstånd just då). Vissa kommer att vara besatta av så starka demoner att de vaknar spontant när det börjar hända saker.
När spelarna på ett eller annat sätt rett ut röran och kliver ut ur huset så kommer någon/några i sjukhuspersonalen att komma springande för att se vad som står på. Spelarna kommer antagligen att vara skakade, men tro att de avvärjt faran. När de kommer till frågan om det finns fler labb för denna process får de svaret att processen är inte längre på teststadiet, den används i skarp drift, varvid sjukhuspersonalen pekar på två stora byggnader och säger "De där två husen är fulla med frysta patienter. Alla sjukhus idag har sådana avdelningar. Det finns miljontals nedfrysta över hela världen.".
Det är i detta läget som karaktärerna antagligen blir galna eller tar livet av sig...