Nekromanti Realisering av Forge

Ram

Skev
Så, nu lockade jag genom en ful titel in en massa indie-folk hit också. Detta har inte ett dugg med Forge-skolan att göra. :gremsmile:

För riktigt länge sedan läste jag en X-men där Reavers anföll Moria McTaggarts ö. Det var det avsnittet där Destiny dödades av Legion, men det som fastnade i mitt sinne var det som Forge gjorde. Från i princip scratch och lite cyborgrester så plockade han ihop saker så att han kunde bygga ett vapen som sköt skiten ur Skullbuster.

Jag har alltid letat efter andra metoder att på ett regelmässigt intressant sätt hantera Den låsta dörren, där Den låsta dörren symboliserar egentligen alla former av motstånd och där de lösningar som jag brukar förenkla ned det hela i är Att slå sig in, Att använda rätt nyckel, Att hitta den hemliga vägen eller Att bluffa/charma sig in. Dessa är mer eller mindre applicerbara på olika Låsta dörrar så klart; En riktig dörr är svår att bluffa medan den Låsta dörren ”vakter vid porten” är lättare att hantera på det sättet.

Nu har jag klurat, spelat lite Deus Ex (ständigt återkommande), tittat på Minecraft och byggt lego med barnen och kommit fram till någonting som jag nästan tror lite på.

I en inte alltför avlägsen framtid har en stor teknologisk utveckling genomgåtts. Någon regering eller megacorp med mycket stort inflytande har genomdrivit en mekanisk kompabilitetsrevolution. En mycket stor del av teknologin byggs upp av standardiserade mekaniska byggblock med hårt specade interface. All teknologi konstrueras med detta i åtanke. Man kan bygga vilken typ av teknologi man vill, men har man inte standardinterfacen så får man mycket svårt med kraftförsörjning, datainterface, kommunikation och så vidare.

När jag visualiserar mig detta så… Well, jag har begränsad mental kapacitet så för att hålla det hela konkret så ser jag för mig att modulerna är ungefär 3x3x1,5 cm och har… en 8-bitars dip-switch på sidan. Torftigt, inte sant? Sedan monteras de samman i rader eller kluster för att skapa en funktion. Dipswitcharnas roll är att variera en enkel grundfunktion. Men det är en fånig och förenklande visualisering, det lär snarare bli någon form av standardinterface som man kopplar in sig till för att konfigurera. Även om det inte blir lika ballt, man kan inte göra lika mycket då som i dipswitch-fallet då man står näck och precis brutit sig loss från experimentbordet. Men det är egentligen inte jätteviktigt. :gremsmile:

Vad skall man med detta till då? Jo, det som jag tänker mig är att kunna hantera fallet Forge-på-ön på ett förhållandevis trovärdigt sätt. Eller nåja. Ett konsekvent sätt som inte nöter alltför hårt på trovärdigheten. Jag har svårt att smälta att Spindelmannens nätskjutare och Hawkeyes pilar ger Reed Richards förmågan att konvertera Ms Marvells ljus och Human torch’s eld till energi till Iron mans dräkt så han kan spränga bort halva Himalaja i Secret wars. Men jag gillar konceptet. Jag vill introducera lösningen Bygg någon cool gizmo som löser problemet att applicera på Den låsta dörren.

Så det skall jag bygga, gusebevars.

Men vad skall man ha för moduler? Jag skulle vilja ha något 20-tal bara för att få till en cool varians. Jag skall inte sticka under stol med att jag fastnat på vapen när jag tänker, men det kan säkert ni kreativa individer råda bot på med jättebra idéer.

De standardgrejor som jag kommer på på rak arm är:
Kraft – Energiceller som kan konfigureras för att ge ifrån sig en ström eller en stöt.
Acceleratorer – Som ökar det som kommer ut ur en modul
Fokuserare– Som fokuserar och/eller stabiliserar det som kommer ut ur en modul
Riktare – Som gör det enklare att säkra upp att det som kommer ut hamnar på rätt ställe
Elementkonverterare – Gör om det som kommer ut ur en modul till ett lämpligt element.
Beräkningsmodul – Konfigurerbar modul som utför alla former av beräkningar.
Kommunikationsmodul – Konfigurerbar modul som gör att man kan kommunicera över olika media.
Visuell modul – Har en liten mikroskärm inbyggd, kan presentera data.
Kameramodul – Har en inbyggd kamera.

Sedan tog det liksom lite stopp…

Jag har massor med tankar om specialmoduler som tagits fram. Säg till exempel en bio-modul som gör att enheten sprutar ur sig tunna lianer, större hjulbasmoduler som gör att man enkelt kan bygga sig en liten robot osv.

Men vad skulle vi vilja se? Standardmoduler och Specialmoduler? Vad skulle vara asballt om man kunde bygga? Vad måste vara med, vad bör inte vara med?

Ram

Skev
Tanken med systemet är att det skall kunna vara såpass enkelt och konkret att det skall vara lätt att använda och lätt att greppa och leverera någonting som ger en tydlig effekt. Det skall stödja både "jag vill göra det där, vad behöver jag" och "jag har det här, vad kan jag göra?". Man skall enkelt kunna plocka ihop ett hastigt monterat pulsvapen med kapacitet för ett rejält skott ur resterna av en gammal säkerhetsrobot. Man skall kunna plocka ihop utrustning för att bygga ett vapen som kan frysa ned ett helt rum med muterade växter om man har lite tid på sig. Det skall stödja både snabba hopplock och mer "storslagna" kreationer av tillfällig natur.

Tanken är att det skall vara en ny möjlighet på lösningspaletten, något lite nytt som spelledaren kan utmana, att ha som en möjlig väg framåt och ge spelarna ett nytt sätt att försöka hantera en utmaning.