Re: Konsten att piska döda hästar...
Jo, det förstår jag. Det är bara obegripligt för mig varför det skulle göra spelet "bättre". Det är ju som sagt Fantasy. Varför skall det behöva vara "vanliga människor" som slåss?
Där för att det är mer intresant.
Nej men alvarligt det är ju bara åter igen smaksaken mellan vilken typ av fantasy man gillar.
Vi brukar då slå färdigt tärningarna innan man bildar sig en uppfattning om vad som händer. Tvärtom verkar konstigt.
Jahapp... men det är så jag gör. Spelaren sägar vad han menar att göra och sen ser vi om han lyckas. Här är nog ytligare en stor skillnad. Det ger ett annat perspektiv beroende på hur man väjer att göra saker. Ni tolkar värdena, jag kontrolerar värden som en konsekvens av vad dom gör. Frågan är åter igen gör det systemet bra(gäller båda)? Och troligen är svaret igen: att det är en smak sak.
Det finns ju ändå en stor skillnad på olika resultat. Eon-spelare verkar tro att vi tycker "okej, jag fick 23 poäng skada av trollets jätteyxa. Inga problem, jag slår tillbaka." om allt som händer. Men om min krigare "bara" har 60-70 livspoäng, tänker jag "hjälp, vilken stjärnsmäll, klarar jag verkligen honom?" och ser mig oroligt omkring efter mina kamrater medan jag stapplar bakåt av kraften i slaget. Jag oroade mig inte för att dö av det slaget, men jag kanske börjar inse att jag bitit av mer än jag kan tugga och måste börja göra upp alternativa planer.
Så du är altså en bra spelare som verkligen rollspelar alltså. Och det är ju bra men det finns utryme för tolkning. En n00b/kass spelare kanske tolkar det som oss eon-spelare.
"jag slår tillbaka! Om han han träffar mig igen så dricker jag bara en healing potion." Det kan väll inträffa? D&D känns som om det är lätt att PowerPlaya i....
Och föresten varför raggla bakåt av en "rispa"
nej men jag bara skojar.
Här har vi ju själva kärnan. Magi skall kännas realistiskt i spelvärlden. Monster skall kännas realistiska i spelvärlden. Jag tycker samma gäller strid och skador - det skall kännas realistiskt i spelvärlden. Och det uppfyller D&D enligt mig. Varför ställa olika krav på magi, monster och strider?
Hum. Har du nog rätt i...
Kanske Mundana bara är befolkad av "vanliga människor" och då passar det ju bra med grisodlarrealism. D&D:s värld är det dock inte. Åtminstone inte de som befinner sig i spelets fokus.
Jo jo... dom är 1337 eller hur?
Förmågan att försvara sig ligger inte inräknat i ens livspoäng. De ökade livspoängen visar på ens ökade (oförklarliga) förmåga att inte bli lika skadad av träffarna.
Är det den officiella förklaringen?
Börjar man köra lite D&D3-strid, så märker man att det finns en hel del taktik i den.
Sa inte jag nånstans att det var orealistiskt med taktik i strid? Aja... det är nog inte så viktigt. Man kan ju försöka att köra taktik i eon också... Men då gäller det att man inte använder sig av regeln för "växla i hjärnan", en regel som säger att en strid är kaotisk och man inte har hur lång tid som hälst på sig att bestäma sig vad man ska göra.
Typ, ja. Varför skulle man tvingas ha samma måttstock för bägge? Så länge spelsystemet gör det tydligt vilken måttstock som skall användas för olika personer. Och det gör det ju.
Exakt. Samma sikte och samma riktning, de bara tar den olika. Grad 1 krigaren får den rakt i bröstet och är nära döden. Grad 15 krigaren vrider sig/har tur och pilen rispar honom i axeln.
"Exakt samma träff", däremot, går ju inte. (Om du med samma träff menar att den träffar i samma kroppsdel och tränger in lika djupt.) Men det är det ju inte frågan om heller.
En krigare som är vältränad har större chans att göra det samma i eon. Det bara räknas på ett annat sätt. Och kan, teoretiskt sett, ha samma chans som den mindre vältränade. Man kan undvika skillnaden är bara att man måste bestäma sig för att göra det, annars står man still.
Kan man överaska folk? Kan man smyga runt ett hörn och skjuta lvl 15 krigaren i rygen utan han märker det, lika lite som en lvl1 skulle gjort? Blir det då inte samma träff eller är det så att lvl15 har tur och snubblar i samma ögonblick och tar pilen som en skråma? Eller är det hanns Car 17 brud som skriker "se upp bakom dig!" i matine stil?
Visserligen tror jag nog att samma träff dödar både den bra som den sämmre även i D&D det bara tar en stund för en att komma dit. Här är faktiskt highlander ett bra exempel (tänker nog först och främst på 2:an) där goons dör på ca 2sek men onda slut bossen tar och ger ett antal hugg innan skallen lossnar. Är det så D&D strid är tänkt?
Hur skulle du visualisera en höglevad hjältes död? Jag är bara nyfiken....
P.S. Ibland ger sig visualiseringen nästan sig själv. När, i ett äventyr för ett tag sedan, en kobold trollkonstnär (sorcerer) använde formeln shocking grasp, attackerade gruppens tvåmetersbarbar (som är iförd endast höftskynke) och får in en critical som gör honom disabled, är det svårt att visualisera det på mer än ett sätt...
Heh... jo. Det kan jag tänka mig. Jag som (nästan)bara spelat D&D dataspel tycker att dom där attans koboldmagikerna kan vara jobbiga, iaf i Dark Alliance.
/Hartland, som köppte tekken 1 och 2 på en marknad tidigare idag.