anth
Vetefan
VIKTIGT!
Det här är INTE en tråd som pekar ut felaktigheter och gravallvarligt försöker lösa problemen.
Det här ÄR där vi kan skratta åt oss själva för att vi tycker om "felaktiga" saker.
Jag såg en video om explosioner.
Först får vi se en riktig explosion, ungefär som de på byggen. Det säger bara BOOM och inget mer händer. Tråkigt.
Sedan får vi se en totalt orealistisk Hollywood-explosion, som egentligen är en kombo av eldkastare/bensinbomb. Kul!
Det fick mig att tänka:
- Vilka orealistiska saker vill vi ha i rollspel?
- Vilka realistiska saker vill vi inte ha i rollspel?
Det här är inte en tråd om "hö hö, magi är orealistiskt, det vill vi ha", utan mer en tråd om "om en drake sprutar eld på en är man rökt (bokstavligen), ändå har DnD save vs. breath weapon, vilket är orealistiskt (även om det skulle finnas eldsprutande drakar)"
Kort sagt saker vi inte tänker på och skulle bli väldigt upprörda över om man ändrade reglerna.
Ex:
- Liv/Död. OSR är känt för att så länge man bara har 1 hp kvar slåss man som man vore oskadad, men tar man en skada till och hamnar på 0 hp så är man stendöd.
- Naturlig läkning. Även om det finns realistiska rollspel där man blir sängliggande i månader, brukar de flesta rollspel låta rollpersonerna vara på fötterna och helt läkta efter ett par dagars sängliggande, även om de nästan blev mosade till döds.
- Permanenta skador. De flesta spelen har inga regler för permanenta skador; en veterankrigare har skinn lika mjukt, lent och oärrat som ett nyfött barn och tanken att han skulle se ut som en pirat med lapp för ögat, utslagna tänder, krok istället för hand och träben - är bara löjligt.
Å andra sidan gör spel som har regler för permanenta skador ofta också fel, då det är för STOR chans att armar och ben flyger.
Kom med era bästa exempel så jag får mig ett gott skratt.
Det här är INTE en tråd som pekar ut felaktigheter och gravallvarligt försöker lösa problemen.
Det här ÄR där vi kan skratta åt oss själva för att vi tycker om "felaktiga" saker.
Först får vi se en riktig explosion, ungefär som de på byggen. Det säger bara BOOM och inget mer händer. Tråkigt.
Sedan får vi se en totalt orealistisk Hollywood-explosion, som egentligen är en kombo av eldkastare/bensinbomb. Kul!
Det fick mig att tänka:
- Vilka orealistiska saker vill vi ha i rollspel?
- Vilka realistiska saker vill vi inte ha i rollspel?
Det här är inte en tråd om "hö hö, magi är orealistiskt, det vill vi ha", utan mer en tråd om "om en drake sprutar eld på en är man rökt (bokstavligen), ändå har DnD save vs. breath weapon, vilket är orealistiskt (även om det skulle finnas eldsprutande drakar)"
Kort sagt saker vi inte tänker på och skulle bli väldigt upprörda över om man ändrade reglerna.
Ex:
- Liv/Död. OSR är känt för att så länge man bara har 1 hp kvar slåss man som man vore oskadad, men tar man en skada till och hamnar på 0 hp så är man stendöd.
- Naturlig läkning. Även om det finns realistiska rollspel där man blir sängliggande i månader, brukar de flesta rollspel låta rollpersonerna vara på fötterna och helt läkta efter ett par dagars sängliggande, även om de nästan blev mosade till döds.
- Permanenta skador. De flesta spelen har inga regler för permanenta skador; en veterankrigare har skinn lika mjukt, lent och oärrat som ett nyfött barn och tanken att han skulle se ut som en pirat med lapp för ögat, utslagna tänder, krok istället för hand och träben - är bara löjligt.
Å andra sidan gör spel som har regler för permanenta skador ofta också fel, då det är för STOR chans att armar och ben flyger.
Kom med era bästa exempel så jag får mig ett gott skratt.