Re: Vad hette det sa du?
Jag tror det främsta exemplet på tyckarinflytandet över mig är vin. Jag har inte en chans att själv prova mig fram (utbudet är enormt och det är svårt att se på varudeklarationen vad man får), och uppskattar definitivt experttipsen. Krångligare blir det med t.ex. musik, där man måste skaffa sig en personlig relation till tyckarens tyckande för att kunna ha det som vägledning. Men det är klart görbart. Jag har en lista över recensenter som jag respekterar och kan använda som vägledning.
Jag kan faktiskt tycka att proffstyckarnas tyckande SKA vara ett problem för producenten, så länge det är vägledande för konsumenten.
Men recensenter kan också vara onödigt sågande, eller onödigt hyllande, och det finns egentligen ingen vidare utvecklad kvalitetskontroll av recensenter (är det ens görbart?).
En annan fråga är också hur marknadsföringens inflytande på marknaden påverkar konsumenter och producenter. Är det mer, mindre eller lika rättvist som existensen av proffstyckare? Kan kanske proffstyckare jämna ut marknadsföringsbudgetar?
Jag tror det främsta exemplet på tyckarinflytandet över mig är vin. Jag har inte en chans att själv prova mig fram (utbudet är enormt och det är svårt att se på varudeklarationen vad man får), och uppskattar definitivt experttipsen. Krångligare blir det med t.ex. musik, där man måste skaffa sig en personlig relation till tyckarens tyckande för att kunna ha det som vägledning. Men det är klart görbart. Jag har en lista över recensenter som jag respekterar och kan använda som vägledning.
Jag kan faktiskt tycka att proffstyckarnas tyckande SKA vara ett problem för producenten, så länge det är vägledande för konsumenten.
Men recensenter kan också vara onödigt sågande, eller onödigt hyllande, och det finns egentligen ingen vidare utvecklad kvalitetskontroll av recensenter (är det ens görbart?).
En annan fråga är också hur marknadsföringens inflytande på marknaden påverkar konsumenter och producenter. Är det mer, mindre eller lika rättvist som existensen av proffstyckare? Kan kanske proffstyckare jämna ut marknadsföringsbudgetar?