Realism i något spel vill jag nog inte ha.. Den förnuftige inser nog direkt att det inte går att uppnå då det är för många faktorer som spelar in.. Däremot vill jag ha en trovärdighet.. Det ska kännas logiskt utifrån de preferenser som spelet ger..
Realism är inte samma sak som detaljism, vilket
Krille också säger.. Nackdelen med detaljism är att spelmakaren fokuserar på "fel" detaljer och därmed blir det istället "orealistiskt".. Om man jämför med vår värld vill säga, för kanske så
ska vindhastigheten spela stor roll i den rollspelsvärld man strider i?
Gränsen mellan detaljism och realism är rätt fin.. Det är oftast som det väger över mot ena sidan (orealism) än den andra (realism).. Just därför vill jag istället snacka om trovärdighet, för den är lättare att väga upp och det är just därför jag helst av allt vill jag ha en abstraktion av strider.. För abstraktioner kan man förklara på alla sätt och vis och på så sätt få till en trovärdighet i strider..
Friform behöver inte vara orealistiskt.. Det beror helt på spelledarens erfarenhet av strid och hur mycket denne tänkt igenom det hela i förväg, som vilka element som ska spela någon roll.. Regler är enligt min synpunkt där bara för att hjälpa spelledaren med saker denne inte har någon erfarenhet av eller för att ge en bild från spelmakaren till spelledaren över hur världen fungerar..
Så... Finns det egentligen något mer att säga?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] rantar