Tack för alla svar och kommentarer.. har en del egna kommentarer. Först vill jag säga att jag inte hoppas någon tar alltför illa upp då jag kan ha rätt rakt-på-sak åsikter ibland..
PS. NHB = No Holds Barred, term för fristilfighting, tävlingar som tex UFC och PRIDE. Har ihop med några andra rollspelskunniga tittat igenom över 100-talet sådana.
Okej, till att börja med:
Jag tror inte det är nödvändigt att dela upp systemet i 300000 tektiker för olika kampsporter. Enligt min erfarenhet är skillnaden mellan tex slag och slag såpass liten att man kan simulera de flesta slagtekniker med samma stridskonstteknik. (Även om kung funs kedjeslag kan vara något speciella.. dock bör de INTE göra samma skada som ett vanligt slag. Det bör vara flera snabba lätta slag per runda..) Vad gäller sparkar så ett par påpekanden.. Naturlig höjd för ett slag är bröst/huvud, det är väldigt lätt att träffa huvudet med ett slag jämfört med en spark mot huvudet.
Ang. skador: Jag funderar på att ändra skadorna, tex bör en spark mot benen göra mindre skada än vad den gör nu (tex eons extraskador, då varannan spark skulle bryta benen av motståndaren.) Samma med sparkar/slag mot kroppen.. Huvudet bör dock ta full skada. Ett förslag kanske skulle vara halverad skada mot övrigt? (Som ex: av 100 analyserade NHB matcher gick 0 på KO pga brutet ben eller likn.. och 1 slutade pga KO på spark i kroppen. Slag i kroppen: 0)
Försvar: Jag tänkte ha med de ursprungliga försvarssätten (Undvika, parera) och även lägga till Blockera. Per definition:
Undvika - Undviker hela anfallet genom att backa, ducka osv
Parera - Stoppar anfallet genom att slå undan mots arm/ben.. Är i verkligheten ganska svårgenomförbart mot en tränad motståndare. Särskilt om denna öser slag..
Blockera - När någon håller armarna framför ansiktet tex som en boxare kan göra, eller den mer naturliga skyddsposition man kan använda.. Detta bör kanske funka lite som en sköld i Eon.. lättare att lyckas blockera men man får lite smärta på armarna per träff.
Vad gäller försvar mot olika tekniker tror jag inte skillnaden är så stor på individuella attacker, utan man kan dela in det i grupper: Greppattacker, Slagattacker/Höga Sparkar, Sparkar mot underkroppen. Det är de skillnader jag tror man behöver kunna för att klara sig.. hade man behövt försvar mot alla upptänkliga tekniker skulle det tagit århundraden att bli duktig nog att slå folk ur olika stilar. Som ex Antonio Nogueira (världens bästa frifighter) som kan besegra folk från vitt skilda stilar.. och han är 26 år och har kort träning i jiujitsu plus längre i boxning.
Vidare, vad gäller stilar (och ja, jag antar att folk kommer ogilla en del): Jag tror att kampsporter/arter fungerar ungefär som allting annat.. det du tränar blir du bra på. MEN det finns givetvis träning som ger olika mycket.. det är inte bara erfarnheten som spelar roll, även hur anpassad träningen är till det du skall utföra. Realistisk träning är nyckeln till detta.. tränar man inte med hård, verklighetsanpassad sparring och utan låsta mönster (du slår mej här när jag säger nu, jag parerar såhär). De arter som ligger närmast det här utvecklar snabbare sina utövare. Detta skulle isf innebära att en taekwondo utövare som tränat 10 år, mycket på mönster, uppvisningar och klassisk träning skulel bli bra på JUST att utföra mönster. Samma med sjömåsen och flera övriga skådisar.. vad som ser coolt ut på film har inget med verkligheten att göra. För det mesta. Enkelhet är effektivitet.. en stil som påstår att den har 6000 uråldriga tekniker är i mina ögon bra mycket mindre intressant än någon som har 2 tekniker som BEVISLIGEN funkar.. tex höger/vänsterkrok. (Särskilt om de 6000 teknikerna är "dödliga" och aldrig får användas.)
Jag vet inte om alla håller med, men jag tror faktiskt att det finns både tekniker och stilar som inte har verklighetsförankring och inte fungerar i riktig strid.. Alla typer av handkantsslag, dubbelslag ala star trek, snurrande hoppsparkar (jaja, man kan ha tur med just dem iofs) är inte särskilt effektiva. Obs att man får göra skillnad på vad som fungerar mot en "full lastbilschaufför" och någon som kan slåss tillbaka. Tex skulle osannolika tekniker kanske om man ens vill ha dom med ha en osannolik svårighetsgrad.. (nån nåmde hjulande bensax.. detta har jag ALDRIG sett nån få in på nån annan.. kanske en lite svår på Ob10t6?) =)
(Fotnot: I intervjuer och artikler, där flertalet tävlanden i NHB frågas om vilka stilar som fungerar i fristilskamp, och vilka de skulle rekommendera för nybörjare och självförsvar.. är det ett fåtal som framträder. ALLA har gemensamt att de har mycket realistisk inriktad sparring.. De vanligaste är Thaiboxning, Klassisk brottning, Boxning, Gracie JiuJitsu, kickboxning i viss mån.. Även Shootfighting. Oftast väljs arter som är "bäst" på just sitt specifika område.. jiujitsu/brotning för mattstrid, thaiboxning för stående.) Vad gäller argumentet om att NHB precis som andra tävlingar har regler, så är detta sant, men reglerna tillåter ganska mycket och jag tror inte att skillnaden mellan en gatustrid är särskilt stor (Kolla tex tidiga UFC då avsaknaden av regler i princip var total.. och se vilka stilar som klarade sig bra osv)
Självklart får alla människor träna vilken stil de vill och ha vilken åsikt de vill. Som avslutning:
* Man kan spekulera hur mycket man vill om vilken stil som är bra, vilken ninjateknik som dödar vem som helst, vilken legendarisk tränare som hade mosat alla motståndare osv..
* Jag försöker basera mina ideer om ett sånt här system på rena fakta.. vad jag kan SE fungerar. Hörsägen är inte samma sak som ett bevis.. NHB tävlingar är utmärkta bevis på vad som fungerar, så nära verkligheten man kan komma.
(om inte nån säger emot, betyder det här att jag anser att tex det värsta man skulle kunna möta på gatan är en duktig thaiboxare, boxare, eller brottare.. Självklart har grepparter problem mot flera fiender dock tex. Där skulle attackarter
vara bättre.)
Var kul att se så många poster.. gillar att röra om lite o se vad folk säger. Ska bli kul o se va ni tycker.. och kanske man skulle ta och knåpa lite regler till det här.
Jag tänkte använda systemet som ett eget separat rollspel mer, för att simulera gatustrid, utmaningar, tävlingar, träning osv.. Jag håller med om att det antagligen blir för slött och avancerat för att användas inneslutet i ett annat system som neotech. Men man vet aldrig.. ska försöka jobba på att göra det smidigt. Neotechs system för kamparter är i grunden bra..
(Fotnot 2: Tills jag ser det bevisat på annat sätt än mot egna lärjungar under lugna förhållanden är jag inte övertygad om effektiviteten hos Ki. Jag antar det vara ett sätt att koncentrera sej bättre men knappast att det ger några övernaturliga förmågor.. har inte sett några opartiska bevis på det.)
/Tack för ordet, igen!
//Toro