Nekromanti Realistiska rollspel

Xyas

Swashbuckler
Riddle of steel är värt att kolla in för stridsreglerna som har väldigt höga ambitioner på realism, men inte precis för resten av systemet.

Björn den gode

Swashbuckler
Jocke said:
Det här Rymdmarikårsspelet som brukade gå på BSK runt millennieskiftet, jag tror det hette USMC, men är inte säker, var inte det med ett simulationistiskt taktiskt regelsystem som gjorde anspråk på att var åt det mer realistiska hållet? Nån som mins? jag har bara läst i BSK broschyren, så jag kan vara helt ute och cyckla...
Rymdhamster;n68463 said:
Var det inte det som utspelade sig i Alien-universumet? Jag har för mig att stridsreglerna i princip var phoenix command taget rakt av.
Det jag tror att ni pratar om är USCM, www.uscm.tk, det är en pågående kampanj i Linköping som varit lite avsomnat ett tag men som började igen på allvar förra året, och som också har körts (och körs) på diverse konvent runt om i Sverige.

Nu var det ett antal år sen jag spelade med dem så jag kan ha glömt detaljer.

Alla spelar marinkårssoldater i Aliensvärlden, varje kväll är det ett nytt uppdrag som de skickas ut på, och nya soldater väljs ut för att skickas ut på uppdraget. Hela upplägget är genialiskt i det att det utan några problem alls möjliggör att några (eller alla) spelare byts ut mellan varje uppdrag. Tror att när jag spelade där så låg vi på kring 5 spelledare och 50 spelare som alternerade enligt principen först som svarar på spelledarens mail får plats, lokal ger förtur.

Det är ett i princip uteslutande step-on-up spel där det gäller att lyckas med uppdragen och alla förväntas arbeta mot det målet. Reglerna är till för att simulera världen och ge objektiva utslag och används i princip bara i stridssituationer.

Du har olika färdighetsnivåer som motsvaras av vilken storlek på tärning du får slå, men minst lika viktigt är vilken utrustning ni har valt att ta med er på uppdraget (därifrån jag lärt mig att alltid ha buntband, silvertejp och liten spegel med mig på resor), hur mycket ammunition ni har kvar och hur ni taktiskt genomför striden. Strid är dödligt, särskilt de gånger motståndarna inte är människor.

Det är verkligen inte så detaljistiskt som Phoenix Command verkar vara, och inte särskilt detaljistiskt alls, jag ser det mer som ett slags taktikfriform, men inser nu att jag inte minns tillräckligt mycket av reglerna för att kunna ge en bra beskrivning av dem, men men nu har jag skrivit så här lång så postar ändå.

Staffan

Myrmidon
tupelo;n68418 said:
Harnmaster kanske kan vara något. Strid är i alla fall farligt.
Håller med om Hârnmaster. Det påminner väldigt mycket om gamla Eon (eller snarare tvärtom: Eon 1-3 påminner mycket om Hârnmaster) - stor påverkan av din figurs bakgrund, massvis med slumptabeller och härledda värden till höger och vänster, detaljerat och dödligt strids- och skadesystem, o s v.

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Osbjer said:
Funkar inte EON III eller vad det nu är ni spelat innan? Bara för att det kommit en ny bok måste man ju inte byta...
Jodå, men jag vill gärna bredda min vy som spelledare. Jag menar; EON III är adekvat, men om det finns bättre spel, eller t.om spel som har några få delar som är bättre, så kanske jag kan ta just de delarna och EON-anpassa dem för att öka realismen ännu mer.

Magnamund

Warrior
Skarpskytten;n68449 said:
Jag tänker spontant på Riddle of Steel och Phoenix Command, som redan har nämts ovan.

Sedan måste någon ju nämna Western. Nu har jag ingen koll på fjärde utgåvan som nu är på gång, men andra och tredje editionen har ett system för eldstrid som jag tror att många tycker är realistiskt. Skadesystem är tämligen brutalt under alla omständigheter. Även färdighetssystem, där man måste träna på de färdigheter som man är riktigt bra på för att de inte ska gå ned, kan väl hävdas vara realistiskt. Man kan vara riktigt bra på en eller två saker i Western, men inte på allt; tiden räcker inte till.
Redan första utgåvan av western hade ett mycket brutalt och dödligt system med mängder av detaljer (infektionsrisk, fastnar kulor/pilar i kroppen eller inte, brutna ben mm). Skiljer sig andra och tredje utgåvan mycket från den första?

Anarchclown

Swashbuckler
*Undrar om det säger något om tidigare utgåvor av Western att ingen faktiskt har orkat med att lära sig allihop efter att ha lärt sig en av dem*

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ser flera förslag vars spel jag kommer införskaffa för att kunna studera reglerna noggrannare. Nästan allihop faktiskt. Väldigt tacksam. Oavsett vad man tycker om rollspel.nu medlemmar i allmänhet, så sitter det åtminstone människor här som klarar av att rekommendera spel som de kanske inte ens gillar, men som fyller specifika kriterier. När jag frågat på engelsktalande forum (tänker inte nämna vilka, känns lite som slander osv), så blir det med en gång krig om vilket spel som är bäst i hela världen. Folk lyfter fram sina favoritspel, oavsett om de passar in i kriterierna eller inte. Här fick jag med en gång en rad förslag, som efter att jag kollat upp flertalet visar sig ha ganska utbyggda regelverk. Blir att snällt skrapa ihop några tusen och köpa spelen. Återigen; tack.

Lupus Maximus

Tekniker
Jag har inte andra utgåvan av Western. Men tredje utgåvan använder sig av stridsrundor istället för 0,25 sekunders-segment. "Kvalitet" vid hantverk är direkt mot tärningsslaget, vilket ger en väldigt stort spann, medan ettan ger mer jämn kvalitet vid tillverkning. Både ettan och trean har en rund siktmall, men vad jag förstår hade tvåan en oval mall. Yrkestabellena och familjtabellerna är väldigt annorlunda. Kommer inte ihåg vad med som skiljer sig.

I det stora hela är det små ändringar som ger stor skillnad. Personligen gillar jag ettans regler mer, och om jag kommer att spela Western kommer det nog att bli ettans regler, moddad med inspiration från trean och fyran. Det är primärt settingmaterialet jag är ute efter från fyran.

Snow

Swashbuckler
Eller kanske Fallen Reich. Det är på det hela taget simulerande, på en ganska lätt nivå (kanske för lite detaljer för dig?). Rollpersonsskapandet ska jag inte gå igång om igen. Om man vill spela vanliga andra världskriget (dvs utan mystik) så är det väldigt lite ändringar man måste göra.

Pansarsvinet

Veteran
Kanske redan dött, men semi-realism asså ungefär vad man förväntar sig av verkligheten samt snabbt och dödligt jobbigt för spelare som tror på arkad/shoot em up rollspel: CORPS i typ början av 1990talet. Finns säkert som PDF någonstans.

/oink