Jocke said:
Det här Rymdmarikårsspelet som brukade gå på BSK runt millennieskiftet, jag tror det hette USMC, men är inte säker, var inte det med ett simulationistiskt taktiskt regelsystem som gjorde anspråk på att var åt det mer realistiska hållet? Nån som mins? jag har bara läst i BSK broschyren, så jag kan vara helt ute och cyckla...
Rymdhamster;n68463 said:
Var det inte det som utspelade sig i Alien-universumet? Jag har för mig att stridsreglerna i princip var phoenix command taget rakt av.
Det jag tror att ni pratar om är USCM,
www.uscm.tk, det är en pågående kampanj i Linköping som varit lite avsomnat ett tag men som började igen på allvar förra året, och som också har körts (och körs) på diverse konvent runt om i Sverige.
Nu var det ett antal år sen jag spelade med dem så jag kan ha glömt detaljer.
Alla spelar marinkårssoldater i Aliensvärlden, varje kväll är det ett nytt uppdrag som de skickas ut på, och nya soldater väljs ut för att skickas ut på uppdraget. Hela upplägget är genialiskt i det att det utan några problem alls möjliggör att några (eller alla) spelare byts ut mellan varje uppdrag. Tror att när jag spelade där så låg vi på kring 5 spelledare och 50 spelare som alternerade enligt principen först som svarar på spelledarens mail får plats, lokal ger förtur.
Det är ett i princip uteslutande step-on-up spel där det gäller att lyckas med uppdragen och alla förväntas arbeta mot det målet. Reglerna är till för att simulera världen och ge objektiva utslag och används i princip bara i stridssituationer.
Du har olika färdighetsnivåer som motsvaras av vilken storlek på tärning du får slå, men minst lika viktigt är vilken utrustning ni har valt att ta med er på uppdraget (därifrån jag lärt mig att alltid ha buntband, silvertejp och liten spegel med mig på resor), hur mycket ammunition ni har kvar och hur ni taktiskt genomför striden. Strid är dödligt, särskilt de gånger motståndarna inte är människor.
Det är verkligen inte så detaljistiskt som Phoenix Command verkar vara, och inte särskilt detaljistiskt alls, jag ser det mer som ett slags taktikfriform, men inser nu att jag inte minns tillräckligt mycket av reglerna för att kunna ge en bra beskrivning av dem, men men nu har jag skrivit så här lång så postar ändå.