Nekromanti Realistiska rymdstrider [länk]

ripperdoc

Myrmidon
Jag vet att bland annat Krille klurat på realistiska rymdstrider förut, och jag snubblade över en artikel av en verklig aerospace-ingenjör med lite intressanta idéer. Den trista sammanfattningen är att realistiska stridsrymdskepp inte lär se ut som några X-wings direkt...
http://josephshoer.com/blog/?p=377

rjonas

Hero
Intressant läsning. Sensorer, kylning och processorkraft alltså. Du behöver se din fiende först, räkna ut alla tänkbara banor och sen ba Pang! Käka bly.

krank

Går ondskans ärenden
CapnZapp said:
Den definitiva sidan: http://www.projectrho.com/rocket/

Perfekt för att förstå varför inget skoj sf-rollspel nånsin kommer vara realistiskt! :gremsmirk:
Dumheter! Det är bara att abstrahera striden men behålla trovärdigheten/realismen.

//Krank, som inte tycker att "häftiga" rymdstrider är särdeles häftiga

CapnZapp

Myrmidon
Om du lyckas med vad jag aldrig sett göras bra har du en lysande framtid som regelkonstruktör, Krank! :)

ripperdoc

Myrmidon
Och notera saker som att rymdskepp lär ha ett stort gyroklot i centralpunkten, att de normalt inte lär kunna gå in och ur atmosfär, att bästa allmänna formen är att vara rund med motorn på en lång bom, att klassiska missiler är oanvändbara. Om man har mycket energi så skjuts det med laser, annars med gamla hederliga fasta projektiler (kulor).

Nåja :gremsmile: Det går att göra roligt, det är bara en associationsomställning från i stort sett alla genrekonventioner.

(För övrigt diggar jag Eve Onlines pseudo-realistiska rymdstrider, även om de är en bra bit från ovanstående artikel).

solvebring

Superhero
Trovärdighet och realism behöver väl inte alltid gå hand i hand? Jag menar, jag gillar saker som känns trovärdiga: "Aha, det här köper jag, det här känns som en trolig del i den här världen" etc. Däremot gillar jag sällan rollspel där man försökt nå realism, vilket påminner mig om den där tråden om färdigheter, och med det vill jag säga det att realism i rollspel oftast bara leder till överarbetade regelsystem som bara är tråkigt detaljerade men absolut inte realistiska.

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
Trovärdighet och realism behöver väl inte alltid gå hand i hand? Jag menar, jag gillar saker som känns trovärdiga: "Aha, det här köper jag, det här känns som en trolig del i den här världen" etc. Däremot gillar jag sällan rollspel där man försökt nå realism, vilket påminner mig om den där tråden om färdigheter, och med det vill jag säga det att realism i rollspel oftast bara leder till överarbetade regelsystem som bara är tråkigt detaljerade men absolut inte realistiska.
Jag föredrar regelsystem som är abstrakta, realistiska och trovärdiga. Att spelskapare i allmänhet blandar ihop detaljism och realism är inte ett problem med realism, utan ett problem med spelskapare.