Jag har väl kommit fram till raka motsatsen ju äldre jag blivit.
Dungeoncrawls kan vara ganska kul och inte helt orimliga.
Anthraxus said:
Se IRL:
av vad jag vet fanns det någon indianstam i Nordamerika som byggde en stad i en bergssida.
Sedan har det funnits en underjordisk stad i mellanöstern.
Och så har vi katakomber.
Och rena gruvor.
och sist naturliga grottor.
Ett annat favoritexempel är ju det labyrintliknande Knossos, som är stort, teknologiskt imponerande (med rinnande vatten) och till stor del underjordiskt. Exemplen visar ju på att det går att bygga stort och djupt av flera skäl. Vi hade dessutom under efterkrigstiden i storleksordningen 10000 bergrum bara i Sverige, en del av dem är i det närmaste ofattbart stora.
I en fantasyvärld kan jag känna att man dessutom har långt fler anledningar att faktiskt skapa dessa komplex.
Det som jag tycker är problematiskt är tiden som det skulle ta att bygga dem och det dåliga befolkningsunderlaget för att genomföra arbetet.
Jag brukar rationalisera det med
1) Dvärgar
2) Magi
3) Tidigare civilisationer
4) Historia på flera tusen år
5) Avsaknad av större geologiska/teknologiska förändringar.
6) Det är dumt att förklara allt.
Vad gäller monstren så tycker jag inte att det är orimligt att de äter några dvärgar och slår sig ner i hålan.
Att däremot blanda massor av varelser i grottan med en sort i varje rum övergår även min tröskel.
Jag vill gärna att det ska gå att förklara att monstren överlever - t.ex. att de kan gå ut och jaga och komma tillbaks igen.
Annars så föredrar jag civiliserade invånare, en ras, en stam, ett rövarband eller en kult. De är lättare att motivera.
I det senare fallet kan man också motivera fällor - men man bör snarare utgå från hur de skulle planerat sitt försvar för att avgöra typ och plats för fällorna.
I Sinkadus 16 finns en artikel om SRRs introäventyr och hur man ska bygga äventyrplatser för att de ska bli vettiga - den kan jag rekommendera.
Mitt tips är att köra mycket och storslaget - det har funnits i vår värld - det bör vara x 10 i fantasy.
//EvilSpook