Mogger
Hipsteranka
Jag har hunnit fundera lite mer, och inte minst sköljt febern ur kroppen, och har kommit fram till en (tror jag) spelbar variant av initiativreglerna.
Systemet är tänkt att simulera tung actiondrama, tänk filmer som Lawless, No Country for Old Men, Unforgiven, Eastern Promises o.s.v. så några flashiga strider är inte centralt, men för att få det tillräckligt gritty är min erfarenhet att inget slår blodig realism.
En del värdeord att ta med sig är att strid är ovärdigt, oförlåtligt och dödligt.
Min tanke just nu är att det finns två tillstånd stridande kan befinna sig i - Övertag och underläge. De är jämförbara med anfallare och försvarare. Det är binärt, så det finns ingen mätare eller så. Antagligen får den/de som har övertag ha någon form av synlig marker eller nått som visar att de är anfallare. Om det behövs.
För att undvika att stridande kan ha övertag över vissa och ha underläge gentemot andra är det alltid gruppen som har övertag eller underläge. Annars kan A ha övertag mot B, men underläge mot C, och det är en administrativ mardröm...
Väl i strid finns det ett antal handlingar att utföra. Det finns anfallshandlingar, försvarshandlingar och övriga.
Anfallshandlingar är i princip olika former av eldgivning - nedhållande eld, sikta, invänta mål etc.
Försvarshandlingar är att antingen aktivt ta skydd eller utföra motanfall. Försvarare kan bara utföra försvarshandlingar.
Övriga handlingar är förflyttning, ladda om, avvakta m.m.
(Det är inte så många handlingar, och alla kommer att stå med på karaktärsformuläret)
Övertag kan vinnas på 4 sätt:
1. Försvararen utför ett framgångsrikt motanfall
2. Försvararen lyckas framgångsrikt med att överblicka striden
3. Försvararen utför en framgångsrik manöver. (omgruppering, flankering o.dyl)
4. Anfallaren begår ett grovt misstag (typ fummel).
(Om det är flera inblandade i striden måste en majoritet av anfallarna påverkas av en framgångsrik handling som har till syfte att vinna övertaget, vilket innebär att om ena sidan är kraftigt decimerad eller har lägre numerär så är det svårt att skaffa sig övertag, men inte omöjligt).
Alla slag är motståndsslag (bortsett från omladdning och sånt), så det finns inga status quo.
Systemet i övrigt är ganska enkelt. 2T6 + färdighetsvärde (1-10) som ska övervinna en svårighetsgrad. Ammoåtgång och skada är inbakat i slaget, så det krävs bara ett slag/handling. De strider jag har testspelat har varit ganska snabba och enkla och krävt ett minimum av bokföring (ingen alls förutom stryka ammo, anteckna skador och sånt som inte riktigt går att undvika)
Jag ser egentligen inga oönskade bieffekter av systemet ännu. De flesta situationer tycks kunna lösas enkelt och realistiskt.
Tankar, frågor?
Systemet är tänkt att simulera tung actiondrama, tänk filmer som Lawless, No Country for Old Men, Unforgiven, Eastern Promises o.s.v. så några flashiga strider är inte centralt, men för att få det tillräckligt gritty är min erfarenhet att inget slår blodig realism.
En del värdeord att ta med sig är att strid är ovärdigt, oförlåtligt och dödligt.
Min tanke just nu är att det finns två tillstånd stridande kan befinna sig i - Övertag och underläge. De är jämförbara med anfallare och försvarare. Det är binärt, så det finns ingen mätare eller så. Antagligen får den/de som har övertag ha någon form av synlig marker eller nått som visar att de är anfallare. Om det behövs.
För att undvika att stridande kan ha övertag över vissa och ha underläge gentemot andra är det alltid gruppen som har övertag eller underläge. Annars kan A ha övertag mot B, men underläge mot C, och det är en administrativ mardröm...
Väl i strid finns det ett antal handlingar att utföra. Det finns anfallshandlingar, försvarshandlingar och övriga.
Anfallshandlingar är i princip olika former av eldgivning - nedhållande eld, sikta, invänta mål etc.
Försvarshandlingar är att antingen aktivt ta skydd eller utföra motanfall. Försvarare kan bara utföra försvarshandlingar.
Övriga handlingar är förflyttning, ladda om, avvakta m.m.
(Det är inte så många handlingar, och alla kommer att stå med på karaktärsformuläret)
Övertag kan vinnas på 4 sätt:
1. Försvararen utför ett framgångsrikt motanfall
2. Försvararen lyckas framgångsrikt med att överblicka striden
3. Försvararen utför en framgångsrik manöver. (omgruppering, flankering o.dyl)
4. Anfallaren begår ett grovt misstag (typ fummel).
(Om det är flera inblandade i striden måste en majoritet av anfallarna påverkas av en framgångsrik handling som har till syfte att vinna övertaget, vilket innebär att om ena sidan är kraftigt decimerad eller har lägre numerär så är det svårt att skaffa sig övertag, men inte omöjligt).
Alla slag är motståndsslag (bortsett från omladdning och sånt), så det finns inga status quo.
Systemet i övrigt är ganska enkelt. 2T6 + färdighetsvärde (1-10) som ska övervinna en svårighetsgrad. Ammoåtgång och skada är inbakat i slaget, så det krävs bara ett slag/handling. De strider jag har testspelat har varit ganska snabba och enkla och krävt ett minimum av bokföring (ingen alls förutom stryka ammo, anteckna skador och sånt som inte riktigt går att undvika)
Jag ser egentligen inga oönskade bieffekter av systemet ännu. De flesta situationer tycks kunna lösas enkelt och realistiskt.
Tankar, frågor?