Nekromanti Realistiskt stridssystem

claes

Swordsman
Vilket är det mest realistiska men hyfsat enkelt regelsystem i ett rollspel ni använt? Tänker då på modern strid med eldhandvapen där reglerna tar hänsyn till kaoset som uppstår i en eldstrid.

Storuggla

Champion
"Vilket är det mest realistiska men hyfsat enkelt regelsystem i ett rollspel ni använt? Tänker då på modern strid med eldhandvapen där reglerna tar hänsyn till kaoset som uppstår i en eldstrid."

Pinigt nog, Unkown Armies. Det är bergis inte realistiskt alls, men det går snabbt och tack vare madness meter så reagerar folk trovärdig när de blir träffade. Med andra ord, folk som inte är härdade har ingen chans så fort de blivit träffade :gremgrin:
Och så gör det ont att bli skadad. Mumma!

Storuggla, c is for cookie

Arfert

Facit
hmm, Western tror jag, om man kan kalla det modernt... men jag spelar inte så ofta spel med realistiska moderna eldstrider...

Organ

Out of time, out of mind
Phoenix Command. Det är dock komplicerat och regeltyngt intill det ospelbaras gräns. En eldstrid på tio sekunder kan ta en hel kväll att ta sig igenom. Fast det måste medges att systemet inte är helt utan charm.

/Anders

claes

Swordsman
Re: Phoenix

Hur funkar egentligen PC? Kan man få en kort sammanfattning? Mer exakt, vad är det som tar tid?

Det är inte helt lätt att sammanfatta men det som tynger ner enligt mig är alla tabeller som ska slås i hela tiden. Vad jag minns av när jag sist spelade det var att det var väldigt knöligt att köra igenom en strid i början men efter ett tag flöt det på, även om det tog hyfsat lång tid ändå.

Honken

Hero
Re: Phoenix

Det är inte helt lätt att sammanfatta men det som tynger ner enligt mig är alla tabeller som ska slås i hela tiden. Vad jag minns av när jag sist spelade det var att det var väldigt knöligt att köra igenom en strid i början men efter ett tag flöt det på, även om det tog hyfsat lång tid ändå.

Jag gillar PC, men... jag måste nog ändå säga att Phoenix Command inte lämpar sig för användning i rollspel. Jag upplevde det på tok för dödligt. Däremot som "simulatorisk strategi" eller nått.

/Honken

Erik_N

Warrior
Det mest realistiska som jag använt är nog Millenium's End. Det har sina knepigheter, men överlag tycker jag det är ett rätt så funktionellt system för "realistisk" nutidsstrid. Lite väl tungrott kanske, åtminstone tills man fått in rutinen.

ripperdoc

Myrmidon
Inte för att jag gillar det så värst mycket själv, men N2:s regelsystem är realistiskt och kan göras snabbt. Men folk brukar ha väldigt olika åsikter om vad realism är, ironiskt nog, så du kanske inte håller med? :gremwink:

/RD

Ridijeck

Warrior
Nu har jag aldrig spelat med ORE (regelsystemet i Godlike), men det är fruktansvärt snabbt och smidigt och optimerat just för eldstrid. ORE står för One Roll Engine, och regelsystemets gimmick är just att man bara behöver slå ett tärningsslag per runda i strid. Ur detta tärningsslag kan man sedan läsa ut både initativ, skada och träffområde.

En gratisvariant av ORE, anpassad för skräckspel, finns att få tag på här. Största skillnaden mot orginalversionen är att den här innehåller galenskapssystemet från Unknown Armies, så att du kan få mentala trauman om du upplever för mycket våld. Mitt tips är att du åtminstone tittar på ORE även om du inte vill köra med mentala trauman, eftersom den delen av reglerna är väldigt lätt att ignorera.

Ridijeck
som är förvånad över att hans konto på WRNU finns kvar trot att han inte gjort ett inlägg på tre (3) år

cogitare

Swashbuckler
Realism och enkelhet i regelsammanhang för rollspel har jag ännu att uppleva.

Själv gillar jag WoD-systemet. Det är snabbt och enkelt. Men om det är så värst realistiskt egentligen vet jag inte.

I mina ögon så misslyckas även de system som försöker vara väldigt realistiska. Av den enkla anledning att verkligheten har alltför många parametrar vad det gäller en given handling än vad några rollspelsregler (troligen) någonsin kommer kunne innefatta.

C.

PAX

Jordisk Äventyrare
Med hänsyn till kaoset i en eldstrid så tycker jag att Twilight 2000 1 ed. klarade av det bra - och då är vi tidigt ute i rollspelens historia. Om jag minns rätt så införde Mutant 2 ett liknande system.

Neotech 2 har ett hyfsat realistiskt skadesystem.

I vår rollspelsgrupp kör vi med ett skadesystem som bygger på äkta vapendata. Mycket realistiskt tycker jag. Skadesystemet kan vi dessutom variera beroende på hur dödlig vi vill ha kampanjen.