Re: Hjältens paradox
"Har du något praktiskt exempel på hur det kan fungera? Om jag förstår dig rätt så är det antingen en negativ modifikation om man är handfallen, eller så sjunker svårigheten/man får en positiv modifikation om man inte är det?"
Jag vet inte riktigt hur jag ska staka ut det ännu, men jag vill egentligen att man skall få växa med uppgiften, upp till en viss gräns då man istället blir handfallen och börjar tappa greppet.
Men jag vill att det skall fungera åt båda håll, så när det är du som är hjälten och möter småfiender, då skall dessa framförallt förlora på sin handfallenhet och inte nödvändigtvis på att du är så duktig. På så vis kan man låta stormtroopers vara jätteduktiga mot javas, medan de tappar greppet och begår enkla misstag när de ställs inför ett motstånd i form av coola hjältar.
Men grejen med redlighet är nog mest att jag vill att den skall få en att undvika döden. Det är det jag gillar med Indiana Jones. Han är så dålig och åker på så oerhört mycket stryk hela tiden, men han slipper hela tiden den där sista, dödliga skadan. På så vis kan man slåss mot den där stora, övergrymma tysken och åka på fetingsmocka efter fetingsmocka och bara försöka hålla ut och invänta ett tillfälle tills man kan lura in honom i propellern.
---
Så: Vad jag kommer ha är nog något i stil med (nu brainstormar jag bara, man får väl välja de regler man tycker passar):
- Om ett misslyckat färdighetsslag skulle ge allvarliga konsekvenser och motståndet är lägre än din Redlighet men högre än ditt FV, då ökar ditt FV tills det är exakt en poäng lägre än motståndet.
- Om du misslyckats med ett färdighetsslag mot ett passivt motstånd som kan komma att ge kritiska följder, så får du slå ett slag för Redlighet för att hålla dig vid liv. Om du exempelvis misslyckas med ett Hoppa-slag över ett stup så kan du slå ett slag för att få stanna kvar på din sida och säga "woah! Det var nära!" Ta ny sats och prova igen, om du vill.
Om din redlighet är större än en motståndares redlighet+FV, så är han handfallen. Vad nu det skall betyda. Att du måste fumla för att han skall ha en chans, eller kanske att han måste slå för vad som är lägst av hans FV och redlighet. Eller att han aldrig kan ge mer än hälften av din KP i skada. Eller något annat.
Om ett misslyckande skulle innebära en allvarlig konsekvens så måste man slå ett slag för redlighet för att inte bli handfallen. En handfallen person misslyckas automatiskt.
När man gör skada kan man slå ett slag, och om det kommer under din redlighet och över motståndarens redlighet så har man chansen att avsluta honom med en hjältemanöver. Typ, att knuffa in honom i propellrar och liknande. Om spelaren är tillräckligt påhittig så kan han alltså få avliva motståndaren istället för att göra vanlig skada.
/Rising
vet inte hur han ska göra.