Re: Feedback
Bra att du nämner det där. Det finns naturligtvis en förklaring till varför det är på det viset. För det första är det svårt att balansera raserna mot varandra, så att alla blir lika bra. Och ja, jag tycker att de ska ha ungefär samma utgångsläge. Har man ett system med t.ex. Bakgrundspoäng, så kan man göra vissa raser bättre än andra, mot att det kostar mer att vara av den rasen, men i mitt system funkar det alltså inte att göra så. Därför vill jag balansera upp det. Dessutom har jag valt att se på grundegenskaperna ur en annan synvinkel, nämligen att det som verkligen spelar roll är hur bra man kan bli, inte hur bra man är från början.
Teorin bakom själva värdena handlar ju helt enkelt om att jämföra raserna mot varandra, och ju färre värden man behöver fundera på, desto mer överskådliga blir skillnaderna. Man kan klart och tydligt från början se att generellt så är t.ex. Människor är smidigare än Gnomer, och Faeyn är smidigare än Människor. Skillnaderna mellan raserna är alltså tydliga där. Vidare adderar man ju 1T3 till varje grundegenskapsvärde, och T3:n visar på hur man förhåller sig till alla inom den egna rasen. Slår man 2 befinner man sig på genomsnittet, medan 1 är under medel, och 3 är över medel. Jag har haft vissa funderingar istället ha 1T5 för hur bra grundegenskaper man har, inom den egna rasen, men det finns en mening med att det är just 1T3. Vi tar ett exempel gällande Fysik: Människor har 5 från början, och efter att man adderat 1T3, kommer Fysik-värdet att bli 6-8. Jättar har 7 i Fysik från början, och kommer att sluta på 8-10 i Fysik. Detta innebär att de starkaste Människorna (8) kan jämföra sig med de svagaste Jättarna (också
. Är du med? Där ser du meningen.
Att jag har valt att ha så låga värden från början är för att jag vill att varje poäng man får från början ska kännas viktigt. Jag sa innan att det som spelade störst roll var hur bra man kunde bli, och eftersom varje poäng man har från början multipliceras med 10, för att få reda på ens maximala grundegenskapsvärden, så spelar det alltså väldigt stor roll om det skiljer ett poäng mellan en ras och en annan. Det är så billigt att höja sina grundegenskapsvärden i början, räknat i EP, att det inte spelar stor roll vad man börjar på för värde (bortsett från max-värdena), man kan snabbt köpa till sig en acceptabel egenskapsnivå. De värden man har från början är också att betrakta som de futtiga värden man har efter att man vuxit så mycket att man inte längre betraktas som ett barn.
Ja, usch vad jag rör till det. Jag har en tendens att vilja prata och förklara lite för mycket ibland, men det är väl smällar ni får ta…jag hoppas min tanke har gått fram.
"Det finns ju elegantare sätt att jämna ut och balansera detta spelmässigt."
Synd att du inte berättade om din idé förut, men gör det gärna nu istället, jag är nyfiken på hur du skulle ha gjort. *lyssnar*
Apropå Jättarna, så ville jag verkligen att de inte skulle bli för stora och mäktiga. De är snarast att betrakta som druider, skulle jag vilja påstå. Men jag har ju velat förändra alla raserna, mer eller mindre, så att de blev lite egna och fick personlighet.
Elementen, ja. De är en mycket stor och viktig drivkraft, och bäddar naturligtvis för många inneboende konflikter, och konflikter är bra när man vill få något att hända. Fler element är dock inte aktuellt. Det brukar bli väldigt omfattande diskussioner om man blandar in fler än de fyra "klassiska", men jag har breddat det lite, genom att lägga in sekundärelement också, en andra betydelse av elementet. Jord är Mörker, medan Luft är Ljus, Vatten är Kyla, medan Eld är Värme. Mer än så vågar jag nog inte blanda in.
Att varelser med olika anlag skulle utvecklas på olika sätt är ju en tanke, men jag är inte riktigt säker på att jag förstår din tankegång. Utveckla den gärna, med förslag på hur den alternativa utveckligen skulle te sig.
Med begreppet "alla mänskliga varelser" menar jag naturligtvis de civiliserade raserna, som man som spelare kan spela. Varken djur eller monster är elementbundna, men vad gäller djurriket ska jag modifiera "vårt" djurrike ganska kraftigt. Jag tror knappast att jag kommer att hitta på nya djur, men endast ett fåtal av "våra" djur, kommer att finnas i Andor. En förminskning av antalet arter är att förvänta sig. Vad gäller monster kommer jag att vara väldigt restriktiv. Jag har sett alltför många monsterböcker, och alltför många underliga varelser, och varför finns monstren egentligen, om inte för att vara något som rollpersonerna måste slakta? Eftersom jag inte vill ha den betoningen på mitt rollspel, så kommer endast ett fåtal (5-10) monster att finnas, men jag tänker inte tala om vilka monster det rör sig om. Några egna kreationer har jag dock tänkt ha med, och det är ju givet att Demonerna kommer att räknas till ärkemonstren. För övrigt är jag av den åsikten att det är intressantare om spelarna möter mänskliga fiender, för de är oftast att betrakta som listigare än monster, och dessutom kan mänskliga motståndare vara nog så farliga, om de bara är tillräckligt skickliga.
Angående element: Huruvida elementförändringarna ska röra sig mer på det psykiska planet, tål nog att funderas på. Jag vill inte trampa för mycket på spelarnas idéer om sina rollpersoner, men de psykologiska förändringar du talar om är bra. Till viss del är de redan inbakade i elementen, men det kanske är önskvärt att ha tydligare förklaringar om hur man är som person, beroende på vilket element man tillhör. Hur som helst föredrar jag att de faktiska elementrelaterade förändringarna fortsättningsvis håller sig på det fysiska planet, och ju färre resultat man har på tabellerna, desto mer extrema kan förändringarna bli. En sänkning av kroppstemperaturen med 5 grader märks väldigt väl, och en av de SLP:s jag gjorde råkade ut för det resultatet tre gånger. Han hade en sisådär lagom behaglig kroppstemperatur på 22 grader. Honom skakade man inte gärna hand med.
Av en händelse råkar jag ha tillgång till en bok som handlar om psykogeometri, som nu kan bli mycket användbar. Där talas det nämligen en del om just de psykologiska förändringarna du talar om. Jag ska ta mig en närmare titt på det.
"Luft=Sangviniker. Dessa är glada, optimistiska, sorglösa och tar dagen som den kommer.Eld=Koleriker. Dessa är hetsiga, frenetiska, temperamentsfulla och utåtriktade.Vatten=Melankoliker. Dessa är ångestladdade perfektionister, poetiska och känslosamma. Jord=Pykniker. Dessa är lugna, kontemplativa, harmoniska och stillsamma.De flesta av dessa idéer hade du ju redan fått in i ditt system, varför inte låna mera?"
Ja, jag vet faktiskt inte VAD jag mer kan få in...kom med förslag, för nu står det still i huvudet mitt. Tack för kritiken, så långt. Många bra funderingar.
/Skuggvarg
"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."