Nekromanti Reas operativsystem ut?

Arfert

Facit
Re: Ang. Vista

Har testat på gamla macar, den äldsta en beige G3a med 233 Mhz processor... och en gammal svart bärbar powerbook G3, och sen gamla imac (den genomskinliga/färgglada)...

Animeringarna går ju skitlätt att stänga av, om man inte vill ha zoomningarna i listen ("docken") och så. Bara öppna inställningar: Dock och stänga av zoom och "genie"-effekten"... zoomen är inte ens default när man startar datorn första gången, men de flesta sätter på den för man märker att det är enklare att klicka på ikonerna om man har massor i docken.. och har dragit ner dom till miniformat alternativt har docken gömd längst ner eller på sidan av skärmen (den pluppar upp om man pekar i kanten). Finns ju vissa (som du antagligen) som inte tycker det tillför något, men det vanliga jobbet med datorn går snabbare, ergonomiskt sett då. Den största hastighetsvinsten när man jobbar med en mac har ju med ergonomi att göra, man slipper allt det där lilla extrajobbet som man får i windows.. det man inte tänker på, en liten extra knapptryckning här och där... men på en arbetsvecka blir det timmar. (ja jag har jämfört).

Sen är ju OSX Unix, så saker som inte används drar ju inte så mycket kräm, även om programmet i fråga är på... Jag stänger i princip aldrig av mina macar eller programmen jag jobbar i, inte ens de på bärbara, och efter några veckor kör jag nog minst 10 program hela tiden... photoshop, illustrator, expression, painter, sketchbook pro, indesign, neooffice, firefox, flash, writeroom och några till...

Om man KAN Unix så kan ju dessutom i princip ALLT ändras på en mac, om man öppnar unixterminalen och har admin-lösenordet för att ändra i datorn... men då måste man ju veta vad man gör. Just för allt kan trimmas, som på en linuxburk om man kan linux. Vet man inte vad man gör så kan man ju åka på att ominstallera (vilket iofs är en liten bit kaka på en mac).

Arfert

Facit

he he, ser ju ut som en korsning mellan OSX och nån Linuxdistribution... Snyggt men med datornördigare design.

Men kanske ska testa det på min freespire-burk om det går...

Troberg

Sinister eater

Men kanske ska testa det på min freespire-burk om det går...
Det borde gå. Det gick i alla fall att få det att funka på min Kubuntu och jag vet folk som kör det på andra Debian-varianter. Se bara till att hitta en bra walkthrough för installationen och följ den noga, Beryl är inte riktigt färdigt än, vilket märks på avsaknaden av en smidig installation. Det kommer dock snart att ändras.

Arfert

Facit

äh, blackbox är för lite inutivt för min smak... om det funkar ungefär likadant som alla andra linuxdistributioner. Vad finns det i operativsystemet som inte finns nån annastans? Om jag gör X timmar jobb på macen kommer jag ändå jobba snabbare i OSX än i linux, trots eventuella microsekunder vissa operationer kanske går snabbare. Man får se till helheten.

Gillar Linux, och visst skulle jag kunna göra vissa jobb på det (i Gimp, openoffice eller inkscape till exempel), men inte alla... Av alla de hundratals linuxprogram jag har så är det tyvärr bara en handfull som är lika bra för mig som de jag har på Macen (och Gimp, inkscape och openoffice finns ju för OSX också)..och då faller det bort som alternativ.

Nu har jag Linux på en burk mest för det är KUL och att jag lär mig saker... ungefär som det är kul att ha en gammal engelsk motorcykel man kan meka med... he he.

Blackbox känns mer som en modegrej för den som gillar att klä sig i svart. Och jag kan inte klä ut mig till goth, jag skulle se fånig ut... ;-)

Arfert

Facit

då väntar jag nog ett tag tills de kommit längre.. men tack för tipset!!! Jag tilhör ju dom som tycker att smart använda effekter SNABBAR UPP arbetet på datorn, även om den blir minimalt (förmodligen knappt mätbart i tid) långammare...

På OSX och en halvny dator är det helt omöjligt att märka nån hastighetsskillnad med effekter på eller avslagna.. så det är nog samma sak här. Om man ändå inte vill ha det som option så handlar det nog mer om filosofi än det verkliga livet.

krank

Går ondskans ärenden

Har testat på gamla macar, den äldsta en beige G3a med 233 Mhz processor... och en gammal svart bärbar powerbook G3, och sen gamla imac (den genomskinliga/färgglada)...
Åhå, det var absolut glada nyheter. jag har ju gått i Macköpartankar, om inte annat för att jag är nyfiken och är något av en datorsamlare (och gillar att pilla), så då borde det mao räcka att införskaffa nån gammal G3:a?

Jag vet att Linux med x-windows gärna segar ner något fruktansvärt på äldre datorer, men det är alltså så att Mac inte lider av det problemet? Tufft!

Animeringarna går ju skitlätt att stänga av, om man inte vill ha zoomningarna i listen ("docken") och så. Bara öppna inställningar: Dock och stänga av zoom och "genie"-effekten"...
Jodå, jag vet. Men så minimalist jag är grämer det mig att skiten fortfarande finns på datorn, inprogrammerat. Om det så bara är ett par kb... (ja, jag är lite OCD:ig angående vad jag har i mina burkar).

enklare att klicka på ikonerna om man har massor i docken.
Går det att bygga om dockan till att t.ex automatiskt gömmas, ha flera rader med ikoner, ha en "label" för varje ikon så att det blir en vanlig lista? Eller få den att t.ex inte vara centrerad?

. Finns ju vissa (som du antagligen) som inte tycker det tillför något, men det vanliga jobbet med datorn går snabbare
Det där tror jag dels handlar om exakt vad man gör med datorn och om vad man är van vid, egentligen.

Finns det multipla desktops för OSX?

krank

Går ondskans ärenden

Vad finns det i operativsystemet som inte finns nån annastans?
Blackbox är alltså inte ett OS, utan en "window manager", med andra ord lite som Windows var på gamla DOS-burkar, på tiden då Windows 95 var det som gällde. Det är bara utseende, man kan fortfarande köra allt man annars kan köra i Linux. med skillnaden att det är snyggt samtidigt som lättillhängligt och inte kluttrar upp allting med en massa smetig grafisk skit man inte behöver.

Om jag gör X timmar jobb på macen kommer jag ändå jobba snabbare i OSX än i linux, trots eventuella microsekunder vissa operationer kanske går snabbare. Man får se till helheten.
Jag brukar säga att man ska välja dator för uppgiften. För spel kör jag windows. För photoshop och layoutprogram kör jag Mac eller Windows. För serverstuff eller p2p kör jag utan tvekan linux. För desktopmojs (office, surfning, mail) kvittar det helt.

Så frågan är inte om "arbetet går snabbare", frågan är vad arbetet består i.

Blackbox känns mer som en modegrej för den som gillar att klä sig i svart.
Blackbox är det vackraste, enklaste, mest fulländade och perfekta jag funnit bland alla windowmanagers jag hittat. Enkelt, ljushastighetssnabbt, intuitivt och enkelt. Ingen extra grafisk skit som tar tid att ladda eller tar systemresurser. Blackbox innehåller allt jag vill ha och inget jag inte vill ha. Jag säger inte att Blackbox passar alla, det vore lika befängt som att påstå att OSX eller Windows inte skulle passa någon...

Olika arbetsuppgifter, olika maskiner, olika OS.

krank

Går ondskans ärenden

Om man ändå inte vill ha det som option så handlar det nog mer om filosofi än det verkliga livet.
Jag skulle snarare säga att det handlar om smak och vana. Vissa blir mer distraherade än andra, vilket i praktiken innebär skillnad "i verkligheten".

SJälv avskyr jag alla animationer som t.ex handlar om att ett fönster ska minimeras (när jag släpper musknappen från "minimera"-knappen ska fönstret redan vara minimerat) eller att menyer ska "glida" fram (återigen, släpper jag knappen så ska menyn vara framme). Jag vill se de saker jag bläddrar mellan vad gäller aktiva fönster (alt-tab i windows), och det gör jag inte på ett överskådligt sätt med animerad 3d-skit. Upplever jag. Sålunda, för mig går det långsammare. För andra kanske det går snabbare, och det respekterar jag även om jag har svårt att sätta mig in i det.

Troberg

Sinister eater

då väntar jag nog ett tag tills de kommit längre.. men tack för tipset!!!
Kan vara klokt, speciellt som det inte rör sig om speciellt lång tid. Det är till och med snack om att ha den som default i nästa version av Ubuntu/Kubuntu som släpps om någon månad (tror det var mars).

Jag tilhör ju dom som tycker att smart använda effekter SNABBAR UPP arbetet på datorn, även om den blir minimalt (förmodligen knappt mätbart i tid) långammare...
Japp. Jag är så gammal att jag kommer ihåg alla de som tyckte att kommandon var snabbare och att det var snabbare att trycka Ctrl+Shift+F7 för fetstil än att välja i en meny. Visst, de är snabbare när man lärt sig, men inlärningströskeln är hög, för hög för en som inte använder det väldigt mycket. Snabbknappar och kommandon har fortfarande sina användningsområden, men det innebär inte att de alltid är bäst. Jag föredrar ett grafiskt gränssnitt, men det hindrar inte att jag har ett hundratal batchfiler för vanligt återkommande uppgifter som tex att packa upp en fil och sånt.

Sedan är inte alltid mer användargränssnitt bättre, nya Office är tex en katastrof (menyerna och knappsatserna är borta och ersatt av ett knöligt fliksystem), men oftast är det en förbättring.

Arfert

Facit

några snabba svar...

En gammal Mac på OSX är ungefär lika snabb som den hade vart på gamla mac os 9 (som har rötterna i det ursprungliga operativsystemet som kom redan 84).. så vänta dig inga underverk. Det man kan säga är att hur mycket arbetsminn man har snabbar upp mer än processorhastigheten.

Man kan ställa in dockan så att den göms automatiskt. Ju fler ikoner (som ju kan vara vadsomhelst, inte bara alias till program utan även dokument, länkar...) desto mindre blir dom, om man fyllt upp hela skärmbredden. Storleken kan även ställas in. Men det blir aldrig 2 rader.
Inte heller lista. Det använder man Spotlight till, den snabba indexeringen som gör att man snabbt kan söka vadsomhelst på datorn på nån sekund... Så det behovet finns egentligen inte. Eller så använder man det supersmarta gratisverktyget Quicksilver (googla gärna på det).

Multipla desktops har funnits som plugin från tredjepartstillverkare i flera år, men inte riktigt slagit igenom, förmodligen på grund av funktionen Exposé

som ingår i systemet... Men från nästa uppgradering finns det, det kallas för Spaces. Mer info om nästa uppdatering finns HÄR.

Om jag skulle köpa en begagnad mac så skulle jag nog köpa en stationär med 3 år på nacken.. de går dessutom att uppgradera utan större problem och är inte så dyra, en 2000-3000 spänn kanske. Men man kan hitta dom billigare, köpte en för ynka 200 kronor, och då var jag bara tvungen att köpa en ny standardhårddisk, sen funkade den. Välbyggda arbetshästar om man kan köra många år till på. Nåt helt annat än smäcket man får från många PC-leverantörer, rent konstruktionsmässigt. Bra lådor, bra ihopskruvade. Som att öppna motorhuven på en BMW. Lite datorporr...

Själv kör jag som jobbdator en Mac från 2002 som jag genom årens lopp satt in en ny processor, ett extra grafikkort och mer minne i, totalt en kostnad på 3500 spänn. Men då har jag en dator som kan matcha en ny stationär PC för drygt 14000:- när det gäller grafiktillämplingar, utan att behöva flytta över alla program och jobb.. och uppgraderingen tog en kvart bara.

Sonen köpte en stationär mac för en tusenlapp, satte in mer minne och använder den för videoredigering... (Final Cut)

Arfert

Facit

tror vi egentligen tycker ganska lika... spel gör jag på PC (och mac, WoW går snabbare på macen) eftersom det finns så mycket mer PCspel på marknaden än macspel, speciellt i Sverige... är inte fullt så dåligt i USA.

Jobbar gör jag på Mac. Jag jobbar ju mest med grafik av olika slag.

Server skulle jg köra på linux eller OSX server.

För kul kör jag Linux, just nu freespire...

Troberg

Sinister eater

Multipla desktops har funnits som plugin från tredjepartstillverkare i flera år, men inte riktigt slagit igenom, förmodligen på grund av funktionen Exposé
Beryl har en liknande funktion, och den är verkligen skitsmidig. Ännu häftigare är att man kan drag/droppa i det läget, så man kommer alltid åt sådant, även om man har många fönster.

krank

Går ondskans ärenden

En gammal Mac på OSX är ungefär lika snabb som den hade vart på gamla mac os 9 (som har rötterna i det ursprungliga operativsystemet som kom redan 84).. så vänta dig inga underverk. Det man kan säga är att hur mycket arbetsminn man har snabbar upp mer än processorhastigheten.
Bra att veta!

Man kan ställa in dockan så att den göms automatiskt. Ju fler ikoner (som ju kan vara vadsomhelst, inte bara alias till program utan även dokument, länkar...) desto mindre blir dom, om man fyllt upp hela skärmbredden. Storleken kan även ställas in. Men det blir aldrig 2 rader.
Inte heller lista. Det använder man Spotlight till, den snabba indexeringen som gör att man snabbt kan söka vadsomhelst på datorn på nån sekund... Så det behovet finns egentligen inte. Eller så använder man det supersmarta gratisverktyget Quicksilver (googla gärna på det).
Hm, behöva skriva och grejer... Spotlight verkar smart, men inte det jag letar efter. Quicksilver ser mer OK ut. Egentligen antar jag att jag letar efter något i stil med http://www.desktopsidebar.com/ , dvs lite som Vistas sidomeny. Fast man ska såklart kunna ta bort 99% av all skit som är standard och bara ha ett par egna menyer där...

Att storleken ändras men att det aldrig blir rader... Det skulle jag nog inte kunna förlika mig med. Det skulle innebära att en ikon flyttas så snart ett nytt program kommer till, och då jag "minns" vart ikoner ligger snarare än hur de ser ut skulle det fungera ganska dåligt. Antar att det går, på ett eller annat sätta, att faktiskt ta bort dockan.

Ser rätt OK ut, men det blir nog ändå att leta tredjepartstillverkare för min del...

Nåt helt annat än smäcket man får från många PC-leverantörer, rent konstruktionsmässigt.
Om man låter någon annan skruva ihop sin dator, kanske...

Bra lådor, bra ihopskruvade.
Ser bra ut. Ungefär som de bättre bland PC-lådor (dvs, de enda jag använder).

Just utseende utåt är jag inte så imponerad av, men å andra sidan har Macanvändare/tillverkare och jag olika uppfattningar om vad som är estetiskt och snyggt. iMac och den där helt fruktansvärda pillerformade helgjutna musen... *brrrr*

totalt en kostnad på 3500 spänn.
Låter mer i min prisklass, måste jag säga.

Hursomhelst, ett mycket stort tack för tipsen och informationen!

krank

Går ondskans ärenden

spel gör jag på PC (och mac, WoW går snabbare på macen)
Lite värre blir det om man spelar City of Heroes eller Guild Wars eller Linieage II (de tre spel jag kör). Såvitt jag vet finns inga Macversioner... Har hört att Wine portats till Mac, men det kan också vara rykten. Sedan är ju Wine knappast perfekt.

Troberg

Sinister eater

Sedan är ju Wine knappast perfekt.
Ska du köra spel är Cedega (en fork från Wine som är inriktad på spel) bättre.

krank

Går ondskans ärenden

Jodå, jag känner till Cedega/Transgaming.

Funkar väl hyfsat om man har en Intel-baserad burk (Wine Is Not an Emulator) såvitt jag vet.

Sedan är inte heller Cedega perfekt. Försökt köra flera spel, bl.a de tre onlinespel jag själv kör, genom Cedega - med blandade resultat.

Arfert

Facit

kort om dockan... det är inte så farligt som det låter det där att den krymper.. det är ändå bra mycket snabbare än att jobba med en sidomeny som i Windows.. fast det är lite svårt att prata om, man måste testa för att man ska förstå vad jag menar.

Många desktops... HÄR är en variant från en tredjepartstillverkare, som även har program för att göra egna menyer och sånt.

Arfert

Facit

man kan ju alltid ha en Windowspartition på sin mac, enbart för spel. Vet jag många som gör. Via Bootcamp alltså.

Troberg

Sinister eater
Priser på OS och sånt...

Jag kollade nyss, ska man köpa Vista och nya Office (vilket man väl "måste ha" för att kunna använda en Windowsmaskin) så hamnar prislappen på strax över 8000 kr. Plus moms. Då har jag ändå inte räknat med att Vista kräver en vassare maskin bara för att funka.

Det innebär alltså att om man inte vill använda tredjepartsproducerad programvara så kan man köpa en extra maskin för pengarna man sparar på att köra ett öppet operativsystem och ett öppet officepaket. Det här kommer att kosta Microsoft marknadsandelar.

krank

Går ondskans ärenden

fast det är lite svårt att prata om, man måste testa för att man ska förstå vad jag menar.
Jag har testat, och tyckte inte om det då heller. Det kändes otroligt knöligt - och inte särdeles intuitivt. Att den inte får rader och att ikoner flyttar på sig skulle jag bli vansinnig på i längden, men det har mer att göra med hur just mitt minne fungerar än någon inbyggd brist i systemet.

Det jag gillar med sidoprylen i Windows (DesktopSidebar iaf, har inte använt Vistas) är just att den ser ut som jag vill ha den. Det dyker inte upp en massa bös bara för att jag lagt in något litet skitpogram jag egentligen använder så sällan att jag använder utforskaren för att hitta den.

Windows startmeny är värst på det där - inga vettiga kategorier, saker slängs in där utan någon form av struktur eller vett.

Om jag vill ha en ikon på en meny, då lägger jag ikonen på den menyn, och då ska inget litet futtigt skitprogram få för sig att det ska få jävlas med min meny.

Där vinner i mina ögon t.ex Debians menu-system väldigt mycket. Automatiska kategorier kan man vinna mitt hjärta med. Allt som har med internet eller nätverk att göra hamnat under "net", systemverktyg under "system", etc. Man kan inte hålla på och ha en hur stor meny som helst. Det är som att lägga alla sina mp3:or i en enda megagigantisk mapp, det funkar bara inte...

//Krank, strukturerare