Nekromanti Rebuild of Evangelion

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag såg just första delen av Studio Khara's massiva remake av den klassiska Gainax-animen Neon Genesis Evangelion. Det var... intressant.

Jag såg hela original-animen i ett svep i helgen, tillsammans med Yreburre - en intressant upplevelse. 26 avsnitt genialitet. Jag är sedan tidigare helt föräldkad i den här serien, och kan se om den hur många gånger som helst. Jag såg den första gången för nästan tio år sedan, och jag hittar fortfarande nya infallsvinklar och grejer jag missat.

Nå; den här nya då?

Jag är skeptisk.

För det första är jag skeptisk, för att de säger sig komma med ett "helt nytt slut". Liksom vaddå, originalslutet var ju hur bäst som helst, och sedan kom det lite nermesade slutet "End of Evangelion" - varför ändra på nåt som funkar?

För det andra är jag skeptisk, eftersom de slutat klippa intressant. Alltså, i originalet användes en hel del kreativ redigering som skapade en skön känsla, tyckte jag. Som att första striden avbryts mitt i och man får se Shinji i en sjuksäng istället. Lysande! Allt sånt är som bortblåst.

För det tredje är jag skeptisk, eftersom de hållit sig till 97% till originalet. Om de nu ville berätta en helt ny berättelse - och det finns en del som tyder på det - så kunde de väl gjort det då? Nu är första filmen såpass nära avsnitt 1-6 av serien att man bara precis stör sig på de småsaker man ändrat (eller små och små; jag tycker jag att det är jättesynd att man kuttat bort en massa skolgrejs och liknande; och både Shinji och skolkamraterna har dummats ner en del).

För det fjärde är jag skeptisk, eftersom grejer som tidigare inte avslöjats innan bland de sista avsnitten nu kommer upp i första filmen:

Som att man stoppat in Kaworu på månen med en annan jätte som ser ut som lilith gjorde i originalet, att Lilith nere under NERV-basen nu inte längre har en SEELE-logga på ansiktet, att den andra filmen tydligen bjuder på att "EVA 06 och dess pilot nedstiger från månen (!)", etc.

Däremot:

Den är snygg. Den är helt sjukt snygg. Vackert och för en gångs skull smakfullt och sparsamt använd 3d, riktigt bra. Skön känsla, bra omdesign där sådan gjorts, och Tokyo-3 ser oerhört vacker ut när staden åker upp och ner och har sig.

Jag vet ärligt talat inte vad jag sätter för slutbetyg här. Den är absolut inte lika bra som originalet, men hur ställer den sig i relation till annan anime i allmänhet? Mycket bra, tror jag. man kan inte bara jämföra med originalet, även om jag har svårt att låta bli.

Ymir

Liten kantbaron
Jag kan inte överhuvudtaget uttala mig om Rebuild of Evangelion innan de återstående filmerna kommit ut. Det finns tecken som tyder på att Rebuild... kan komma att bli en adapation destillation, dvs verkligen ta tillvara de bitar som gjorde NGE ärkebäst, och göra avkall på allt överflödigt; det vore ytterligt skönt om alla slapstickscener gick och dog tex. Det finns vidare även i NGE en del saker som hade kunnat göras bättre, och åtminstone en av dem verkar Rebuild... ta fasta på direkt - introducera Kaoru tidigare. Att originalserien bara ägnade ett halvt avsnitt åt att etablera hans och Shinjis relation var väldigt fattigt.

men...rykten gör också gällande att karaktärerna kommer vara mindre trasiga i Rebuild.., och att den är menad att vara mer 'understandable', vilket verkligen låter sugbajs. För att inte tala om det här med ett 'helt nytt slut', men det -hade- ju kunnat göras bra, trots att originalseriens slut är bra som det är redan.

Men givet att de 6 första avsnitten av originalet verkligen inte var något speciellt vill jag inte gå så långt som att hävda att Rebuild of Evangelion inte är lika bra. Det vi sett hittils kan definitivt mäta sig med originalet.

Det var först framåt hälften av originalserien som NGE verkligen började skina; och det är först när Rebuild-filmerna nått dit som jag känner att det konstruktivt går att diskutera hur de förvaltar det arvet.

Och vad annan anime anbelangar...så ser jag Code Geass just nu. Den är verkligen helt sjukt bra, det enda jag sett i animeväg som kan mäta sig med NGE. Inte för att den -liknar- NGE då, men den lyckas fortfarande vara intelligentare än i stort sett alla västerländska tv-serier som finns, och har en av de intressantaste manliga huvudpersonerna ever (för att inte tala om en extremt lyckad dekonstruktion av protagonist-antagonist-förhållandet). Se det som nån slags tips.

- Ymir, nyspelad

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
det vore ytterligt skönt om alla slapstickscener gick och dog tex.
När jag såg om serien kom jag fram till att en av de grejer jag verkligen älskar med originalet är kontrasterna; att serien börjar som en rätt normal mecha-anime med slapstick och coola strider... och sedan glider över mot mindre slapstick, mer ångest, mer att bearbeta för hjärnan allt eftersom. Jag gillar att informationen att ta in blir mer koncentrerar ju längre serien håller på; och jag gillar kontrasten mellan slapsticken i början kontra ångesten.

Ymir said:
introducera Kaoru tidigare. Att originalserien bara ägnade ett halvt avsnitt åt att etablera hans och Shinjis relation var väldigt fattigt.
Mjo, det får jag hålla med om. Men jag vet inte om jag tycker att det behövs i redan andra filmen. Hela grejen med Kaworu var ju, tyckte jag, just att han kom i "Shinjis mörkaste stund" och visade honom hur fint och fantastiskt det var att ha nån som älskar en. Jag skulle kunna tänka mig att han borde introduceras kring typ slutet på 3:e eller början på 4:e filmen. Mot slutet, i varje fall. Här introducerades han i slutet av första filmen.

Nä, för mig blir det lite som med att Lilith introducerades (och inte som Adam, heller, så den grejen har fallit bort den också); man tar bort mysterier, till förmån för att göra serien mer förståelig.

Ymir said:
vilket verkligen låter sugbajs.
Indeed.

Ymir said:
Det var först framåt hälften av originalserien som NGE verkligen började skina; och det är först när Rebuild-filmerna nått dit som jag känner att det konstruktivt går att diskutera hur de förvaltar det arvet.
Där har du en poäng; jag försökte mest förmedla vilka intryck jag fick av det jag sett (och läst) hittills. Jag tycker ju att de missat en del viktiga etableringar av t.ex klasskamraterna samtidigt som man gjorde en förenkling av Hedgehog's Dilemma vad gäller Shinji och hans Eva-pilotande. Det var mer ångest i originalets första sex avsnitt, och relationerna var mer komplexa.

Jag tycker inte att originalserien hade varit lika bra utan de första lättsamma 12-13 avsnitten.

Ymir said:
Se det som nån slags tips.
I will.