Recensera ett rollspel som inte finns - Wikipedia! [Tävling]

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har hört att spelet har väldigt stark och innovativ mekanik för när man skall äta rijsttafel.
Rijsttafel är väl indonesiskt, men på det nederländska ministeriet för Surinam är det kanske poppis ändå? Sannerligen ett multikulturellt spel!

Gerkub

Gelékub
Som nybliven batavofil och som planerar att resa till Surinam en dag verkar det här onekligen spännande, men vad gör man? Är det bara diskussioner om vattenrättigheter och kolonialmuseumskollektioner, eller finns det något mänskligt drama?
Det är den delen som känns lite ofärdig, men jag får känslan av att mitt i all snustorrhet så finns det små läckor av mänskligt drama (och värme). Det verkar som att kontrasten gör att de här små ögonblicken förstärks och att man vid slutet av en arbetsdag lämnas djupt berörd, utan att riktigt kunna sätta fingret exakt på varför.

Genesis

Ni dés ni maître
Det är den delen som känns lite ofärdig, men jag får känslan av att mitt i all snustorrhet så finns det små läckor av mänskligt drama (och värme). Det verkar som att kontrasten gör att de här små ögonblicken förstärks och att man vid slutet av en arbetsdag lämnas djupt berörd, utan att riktigt kunna sätta fingret exakt på varför.
Det låter ballt! Om de lyckas, vill säga. Men kombinationen byråkrati plus mänsklighet är något jag inte känner igen och skulle vilja se. Jag har helt oironiskt funderat på att göra ett spel baserat på De joodse rad, det judiska rådet i Amsterdam som administrerade judarna under ockupationen, och försökte minimera lidandet medan de utförde nazisternas order. Känns som att man kanske kan snegla på MPoS för inspiration där!

Khan

Kondottiär
Dåså! Nu är tävlingen officiellt slut, över och förbi!

Stort grattis till vinnaren @Genesis! Recensionen av Ми були ще хлопчиськами är den bästa recension forumet någonsin sett, verkar det som. Det blev nämligen 18 reaktioner, vilket tangerar det tidigare rekordet som kom till recensionen av spelet You're Toast för ett halvt decennium sedan.

Junioreuropamästerskapet i ishockey 1974 är bevisligen ett underutforskat ämne för rollspel. Vi får ta ett parti på GothCon, där även vinnarens officiella vinst-high five delas ut.

Grattis igen!

1738153841570.png

Last edited:

Gerkub

Gelékub
Grattis till vinnaren @Genesis ! Otroligt välförtjänt. H-O-C-K-E-Y!

Som förslag till "juryns pris" i kategorin "bästa ramsa" vill jag lyfta fram den här ramsan, som fortfarande hemsöker mig:
Gunny Sack, Gunny Sack let me free
I am of moonshine, grass to thee
Gunny Sack hungry, screaming for fear
Floating in the river with a burden to bear
Gunny Sack smiling, eating us all
Down into the Darkhole, everyone fall
If I let you get me, Gunny Sack dear
You can take my skin, my lips and my hair.

Genesis

Ni dés ni maître
Wow, vilken grej! Jag vill tacka Anton Zelenko, det sovjetiska laget i juniorhockey-EM 1974, samt de onämnbara mörka makter med vilka jag slutit min pakt (betalning kommer till helgen enligt avtal!).

Superkul tävling, och flera av dessa spel skulle jag kunna tänka mig att spela. Jag tror också att en del av dem skulle man kunna spela nästan rakt av från recensionen. Lite sugen att testa.

Basenanji

Din favoritulv!
Superkul tävling, och flera av dessa spel skulle jag kunna tänka mig att spela. Jag tror också att en del av dem skulle man kunna spela nästan rakt av från recensionen. Lite sugen att testa.
Välkommen till oss som älskar d20! 🤩😍

luddwig

Lawful evil
Annat kom i vägen men bättre sent än aldrig blev det i alla fall en recension.

Worlds Beginning

Worlds Beginning är en idag i stort sett bortglömd roman i genren spekulativ fiktion. Den skrevs av Robert Ardrey och gavs ut 1944, det vill säga under brinnande världskrig.

Bokens handling utspelar sig tjugo år efter andra världskrigets slut. En syntetisk revolution inom tillverkningsindustrin har skjutit USA:s kraftiga exportsatsningar i sank. Detta har lett till ekonomisk depression, konkurser och arbetslöshet. Den företagskontrollerade regeringen har drivits bort av en allians av arbetare men saker och ting fortsätter ändå att försämras. Så tänds ett hopp när ett företag går i bräschen för ett nytt styrelsesätt kallat samvälde.

Samväldet innebär att arbetarna tar kontroll över verksamheten och arbetar mot en andel av förtjänsten. Ju hårdare de arbetade och ju mer pengar samväldet tjänar, desto större blir arbetarnas inkomster. Varje förman kan bli uppsagd genom en majoritetsröst bland arbetarna under honom. Varje lat eller ineffektiv arbetare kastas ut av de övriga. Resultatet blir både hög effektivitet och hög moral. En utopi.

Samma dag som Donald Trump återigen installerades som USA:s president släpptes ett rollspel med samma titel som Ardreys roman. Bakom släppet står det nystartade Fading Future Press, en liten sammanslutning av amerikanska indiespelspelskapare som befinner sig till vänster på den politiska skalan.

Worlds Beginnins – rollspelet – ändrar premissen från romanen och utspelar sig tio år efter ett tredje världskrig. Världsekonomin, och därmed i mångt och mycket hela samhället, har brutit ihop. Det finns dock hopp i form av framväxande, självförsörjande sammanslutningar som ligger i linje med Ardreys samvälden. I denna kontext tar spelarna roller som alldagliga personer som försöker överleva och bygga en bättre framtid.

Spelet använder sig av År noll-motorn och det är lätt att dra paralleller till The Walking Dead-rollspelet, men men hänsynslösa kapitalister som passerat bäst före-datum istället för zombier. Reglerna i Worlds Beginning är lätt anpassade till spelets upplägg. Det hela förefaller funktionellt men knappast exceptionellt. För ett spel som Worlds Beginning är reglerna dock inte det viktigaste.

Worlds Beginning är samhällskritik med samma subtilitet som Elon Musks fascistsympatier, det vill säga noll. Mindre tydligt är vad spelskaparna hoppas uppnå med att ge ut ett spel som detta. Jag har svårt att se att det skulle få någon att ändra åsikt. Dessutom är det i mitt tycke inte ett fantastiskt spel. Reglerna är okej men inte mer, detsamma gäller det grafiska och världsbygget känns rätt mossigt. Jag tror att det hade blivit ett bättre spel om skaparna struntat i Ardreys bok och byggt något eget från grunden.

Betyg 2+ av 5