Recensera ett rollspel som inte finns - X & Y [RECENSIONER]

Mogger

Hipsteranka
FRISKIS & SVETTIS
Av Andersson Spel AB/Friskis och Svettis

Det här är ett lite udda rollspel. Det är, som namnet antyder, utgivet av Friskis & Svettis (F&S) och det är rätt uppenbart att spelets författare är en hängviven amatörmotionär. Min gissning är att detta spel har skapats som en motreaktion på hamburgarkedjan Wendys rollspel, som kom 2019. Här är det alltså inte kalorier som ska jagas utan snarare jagas bort! Upllägget är egentligen rätt traditionellt. Men vi börjar med det intressanta. Även om spelet ser ut som ett klassiskt BRP (Basic Roleplaying) är det inte hela sanningen. Det läggs stor fokus vid grundegenskaperna, men de slås inte fram, utan är ett resultat av fysiska prestationer; din rollpersons Styrka avgörs av hur många pullups du kan göra och fysik avgörs av antal sprunga kilometer över en viss hastighet. Det gör karaktärsgenereringen till en rätt långdragen affär och ställer dessutom höga krav på spellederaren, som måste kontrollera, och delta i, samtliga övningar. Inga problem för en mångårig maratonveteran som @Andersson men för oss vanliga dödliga kan det bli lite väl hårt. Men skam den som ger sig. Under vårt testspel, där jag tyvärr var SL, sprang jag således 67 km. Men vad gör man då? Ja, har man spelat rollspel som exempelvis Drakar och Demoner eller Dungeons and Dragons så känner man igen sig. Det är värdshus och uppdrag och trollkarlar och magiska svärd. Men inte sällan är det även här fysiska utmaningar som står i fokus, och eftersom man inte använder tärningar utan burpees, plankan, situps och armhävningar, blir det, som ni nog redan förstått, både friskt och svettigt. En kul detalj är att man korar en vinnare varje spelsession och då måste övriga deltagare betala dennes gymkort. Det är iofs inte så blodigt för spelare av F&S får 40% rabatt hela sommaren, det kräver dock att man köper sin egen regelbok.

Spelet är ett frisk fläkt och jag tror att många rollspelare skulle må bra av prova det några gånger i veckan. Av rena folkhälsoskäl ger jag därför spelet 4 kettle bells av 5!

Cybot

Mest spelbar
Brott och staff
Utgivare: Cybot games ltd
Omfång: 488 sidor, slipcase, tre kartor

Är det möjligt att både älska och hata ett rollspel?
Är det möjligt att både älska och hata en recension? Å ena sidan har jag en sådan avsky mot PbtAs designfilosofi (och användningen av motorn för spel som inte omfamnar spelarkonflikt) att jag aldrig hade fått för mig att skriva ett PbtA spel. Å andra sidan, om jag hade gjort det så hade det varit ett försök att vara för PbtA rollspel vad Laibach är för fasc-musik, med parodiskt många snygga och luftiga men informationstmässigt fattiga sidor och ett spelkoncept som får spelare att revoltera mot scenario, premiss, smak och spelmotorn i sig själv.

ceruleanfive

Bläckfisk
artor.png

Ärtor & Morötter av Antrox spel AB är ett rollspel som tar den traditionella fantasygenren och ger den en unik twist: man spelar grönsaksäventyrare!

Spelvärlden Grönsakslandet är rik på detaljer och kreativa idéer. Man får utforska trädgårdsmiljöer, interagera med andra grönsaksvarelser, svinga trädgårdsverktyg, och bekämpa insektsmonster. Det hela är oerhört charmigt.

Spelets regler är lätta att förstå och lämpar sig både för nybörjare och erfarna rollspelare. Spelet behåller kärnan i ett traditionellt rollspel med spelledare, färdighetsvärden, och tärningsslag, men gör sin helt egna grej av det. Och allt flyter otroligt bra vid bordet, samtidigt som det ger en säregen spelupplevelse.

En av de mest charmiga aspekterna av spelet är dess otroliga formspråk. Undantaget omslaget är alla illustrationer är skapade med fantastiska och färgstarka grönsakstryck, vilket ger spelet en unik visuell identitet som verkligen sticker ut.

Ärtor & Morötter är en friskt fläkt i rollspelsvärlden. Det tar tydlig inspiration från spel som Mouse Guard, Mausritter, och Root, men gör en helt egen grej av det. Med särpräglad spelvärld, lättförståeliga regler, och enastående design har det verkligen något för alla.

Så ta på dig din barkrustning, slipa din trädgårdsspade, och ge dig ut på denna makalösa resa. Du kommer inte att bli besviken!

Betyg: 12/20

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Ärtor & Morötter är ett rollspel som tar den traditionella fantasygenren och ger den en unik twist: man spelar grönsaksäventyrare!

Spelvärlden Grönsakslandet är rik på detaljer och kreativa idéer. Man får utforska trädgårdsmiljöer, interagera med andra grönsaksvarelser, svinga trädgårdsverktyg, och bekämpa insektsmonster. Det hela är oerhört charmigt.

Spelets regler är lätta att förstå och lämpar sig både för nybörjare och erfarna rollspelare. Spelet behåller kärnan i ett traditionellt rollspel med spelledare, färdighetsvärden, och tärningsslag, men gör sin helt egna grej av det. Och allt flyter otroligt bra vid bordet, samtidigt som det ger en säregen spelupplevelse.

En av de mest charmiga aspekterna av spelet är dess otroliga formspråk. Undantaget omslaget är alla illustrationer är skapade med fantastiska och färgstarka grönsakstryck, vilket ger spelet en unik visuell identitet som verkligen sticker ut.

Ärtor & Morötter är en friskt fläkt i rollspelsvärlden. Det tar tydlig inspiration från spel som Mouse Guard, Mausritter, och Root, men gör en helt egen grej av det. Med särpräglad spelvärld, lättförståeliga regler, och enastående design har det verkligen något för alla.

Så ta på dig din barkrustning, slipa din trädgårdsspade, och ge dig ut på denna makalösa resa. Du kommer inte att bli besviken!

Men va fan, du får inte göra så här mot mig :cry: nu vill jag ju att spelet ska existera på riktigt!

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Titel: Staffan & Bengt
Utgivningsår: 2023
Utgivare: @Stareater games LTD
Antal sidor: 545

Jag backade det här spelet på Kickstarter förra våren och nu har det äntligen kommit. Eller äntligen och äntligen, nu har det i alla fall kommit. Det är inte riktigt vad jag väntade mig.

Stareater games LTD har tidigare gjort sig kända för att släppa crunchiga simulationistiska 90-talsdoftande spel. Deras Sant & Sånt har beskrivits som ”Eon 2 med Rolemaster-tabeller och dolda tärningsslag” och hyllats unisont av anonyma personer på internet. Tyvärr har försäljningssiffrorna inte riktigt matchat hajpen, och i samband med Kickstartern meddelade företaget att de tvingas lägga ner produktionen om deras nya spel inte säljer bättre än de föregående.

Det märktes tydligt på Kickstarterkampanjen att Stareater games gjort sin hemläxa och spanat på rollspelsmarknaden. Vad säljer? Licensspel, 80-talsnostalgi och lättviktiga old school-regler. De gjorde det som Fria Ligan-Tomas beskrivit som ”en barndomsdröm” och lyckades förhandla till sig licensen till klassikernas klassiker bland tv-profiler från 80-talet: SVT:s succéduo Staffan & Bengt, bland annat kända från 1984 års julkalender och Sällskapsresan II – Snowroller.

Fig 1. Staffan & Bengt.

Kampanjen utlovade ett ”snabbt och smidigt regelsystem”. Den drog in 3,8 miljoner med samtliga töjmål upplåsta.

Sedan blev det tyst.

Hade Stareater games gått under jorden och tagit pengarna med sig? Icke. Anledningen till den långa tystnaden var att de, pådrivna av den framgångsrika kickstartern, radikalt ändrat koncept för spelet. De sade upp licensavtalet med SVT och kastade sig istället över ett annat drömprojekt: ett spel om de framgångar som svenska herrlandslaget i handboll rönte under 1990-talet, med fokus på förgrundsfigurerna Staffan Olsson och Bengt ”Bengan” Johansson – speltitelns Staffan & Bengt.

Fig 2. Staffan & Bengt.

Spelet är tänkt för en spelledare (”domaren”) och 2-4 spelare, varav en ikläder sig rollen som ”förbundskapten” och övriga är ”spelarna”. Regelsystemet är tydligt inspirerat av Storyteller-systemet och utmärker sig bland annat genom att ha 140 olika färdigheter och en tongivande metaplot som skall utvecklas vidare i den kommande kampanjmodulen VM i Tjeckoslovakien. Reglerna för karaktärsskapande innehåller bland annat detaljerade tabeller för att slå fram sin spelares klubbkarriär, poängstatistik, skadehistorik och privatliv.

Det är ont om rollspel med sporttema, så jag blev positivt överraskad av den nya inriktningen för Staffan & Bengt. Tyvärr tycker jag inte riktigt att reglerna speglar temat. Stridssystemet tar upp 136 sidor, och vapentabellerna ytterligare 60 sidor (inte minst på grund av alla illustrationer). Merparten av färdigheterna stridsorienterade. Även om en del färdigheter är kopplade till saker som händer under handbollsmatcher, så finns det inga exempel på hur matcherna faktiskt ska spelas. Illustrationerna är mestadels skickligt utförda, och även här märks inspirationen från White Wolf, inte minst i spelarnas vampyrlika utseende. Bakgrundsmaterialet med dess målande beskrivningar av lukten av svettiga skor i omklädningsrummet, hierarkin i spelarbussen och bubblan som uppstår när ett lag går in i en stor turnering är en riktig guldgruva för den som vill grotta ner sig i elitidrottens 90-tal. Vill man göra det utan att blanda in automatvapen bör man dock överväga att använda ett annat regelsystem.

DALL·E 2023-06-12 14.02.28 - photo of a male handball player with a yellow shirt throwing a gi...png
Fig 3. Exempelillustration ur spelet.

Betyg: 2/5 gurkburkar

Basenanji

Postd20modernist
Ärtor & Morötter av Antrox spel AB är ett rollspel som tar den traditionella fantasygenren och ger den en unik twist: man spelar grönsaksäventyrare!

Ganska fuskigt att Cerulean Five får vara med i sådana här tävlingar mtp att hans designerskillz är så OP. 😤🤷‍♂️😄🤩

ceruleanfive

Bläckfisk
Ganska fuskigt att Cerulean Five får vara med i sådana här tävlingar mtp att hans designerskillz är så OP. 😤🤷‍♂️😄🤩
1. Haha, det var fint av dig, tack!

2. Det är ju recensionen som ska bedömas, inte omslaget. Jag gjorde mest något visuellt för att det kändes som ett kul komplement.

3. Det är kanske olyckligt att använda reaktionerna som omröstningsverktyg, snarare än ett formulär, ifall folk reagerar på något annat än själva recensionen. Jag kan för egen del tänka mig en diskvalificering.

Basenanji

Postd20modernist
1. Haha, det var fint av dig, tack!

2. Det är ju recensionen som ska bedömas, inte omslaget. Jag gjorde mest något visuellt för att det kändes som ett kul komplement.

3. Det är kanske olyckligt att använda reaktionerna som omröstningsverktyg, snarare än ett formulär, ifall folk reagerar på något annat än själva recensionen. Jag kan för egen del tänka mig en diskvalificering.
Jag skojade lite och tycker visst att dina skillz både får och s k a vara med. 🙌🫶

Ackerfors

Alas, your rapids!
kainetabel.jpg

Kain et Abel från If You Khan Khan Khan Games må te sig anspråkslöst, men det är ett rollspel som utmanar spelaren eller spelarna att söka sig inåt på ett sätt som få andra spel gör. Om du borrar djupt i känslor och minnen vet du heller inte riktigt vad du finner, något IYKKKG har tagit fasta på.

När spelet utannonserades höjde en del på ögonbrynen. Det tydligt gammaltestamentliga motivet ansågs av vissa anspela på den konservativa våg som vi ser över världen, något jag, med facit i hand, får anse något överdrivet. Spelet fokuserar för all del på Kain, den ursprungliga mördaren, och dennes öde, men längre än så sträcker sig inte de obligatoriska religiösa bitarna. Tvärtom upplever jag spelet som förvånansvärt (och förhållandevis) sekulärt.

Spelarna ikläder sig rollen som figurer som alla gjort något oförlåtligt. Exakt vad och exakt hur guidas spelarna till genom ett livsbräde, men alla är vandrare, nomader, vagabonder, eremiter vars öde förbjuder dem att slå sig till ro. För dem som vill spela mer traditionellt rollspel används livsbrädet för att skapa sin rollperson. Allt eftersom figurerna spelas fram samlar spelarna på sig förlåtelsestenar (“Stone of forgiveness”) av obsidian vilka kan köpas i en fin vadmalspåse för den som tycker sig ha för mycket pengar att spendera på rollspel. Det går också bra att använda marker på annat vis, en viktig poäng är att det ska vara taktilt, något att lämna över. Genom kampanjens gång är sedan tanken att rollpersonerna ska sona sina synder, i förhållande till omvärlden och i förhållande till sig själva. För att göra detta ska tre saker uppfyllas: 1. Rollpersonen ska ha, bildligt eller bokstavligt, offrat något, 2. En annan spelare ska vilja ta emot stenen (som då tas ur spel), 3. Spelaren ska ha lyckats med ett slag mot Ego.

För de som vill spela solo fungerar livsbrädets sista tre fjärdedelar som en blandning mellan ett brädspel och ett soloäventyr. Det som förloras i immersion tycker jag ändå kompenseras med att berättelserna blir fina. Kanske inte samma renande effekt, men ändå ett något som är lite svårt att definiera. De olika spelen framstår dock så pass olika att jag har lite svårt att motivera varför det ska vara en produkt.

Spelets stämning målas upp genom stiliserade bilder av ödelandskap eller små samhällen som binds samman av karavanleder. Att det känns lite trött med bibliska motiv i sandöknar må vara hänt, när stämningen ändå drar mer åt tv-spelet Journey med ruiner och förträngda minnen.

På det hela taget är Kain et Abel ett spel som nog kräver en del av sina spelare och som kanske gjort det lite väl enkelt för sig i vissa designval, men som i rätt spelgrupp skulle kunna ge många innerliga upplevelser.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Jaktmarker och fiskevatten (av Klingonsylt entertainment)

Jag har inget minne av att jag backat denna kickstarter men den dök upp i brevlådan idag. Jag är lite nyfiken för vad det är för något, omslaget är en bild på en fridfull skog. Är det ens ett rollspel eller en inbunden samlingsvolym av en friluftstidning. Jag öppnar första sidan och där finns en definition som är väldigt tongivande.

Grisodling r. l. f.; best. -en; pl. -ar.
rollspelsterm uppfunnen av Anders Blixt betecknande oerhört detaljerat vardagsrollspel utan fantastiska inslag.

Detta är precis det som J&F är, grisodling i dess ultimata form. Boken är på 448 sidor och är inbunden med hög kvalité. Det finns 7 kapitel av varierande längd.

Kapitel 1 - Världen
På två sidor beskrivs övergripande fantasyvärlden som rollspelet utspelar sig i. Det är skrivet ur ögonen på en outbildad bonde som aldrig lämnat sin gård vilket känns väldigt tematiskt. Världen är så diffus och otydlig att det känns som att man skulle kunna förlägga J&F i vilken fantasyvärld som helst, vilket säkert är tanken.

Kapitel 2 - Rollpersonen
I J&F finns det tre huvudklasser att välja på jägare, fiskare och bonde. Dessa har i sin tur sedan tolv underklasser. Som jägare kan man till exempel vara trapper, småviltsjägare, drevkarl eller åteljägare. Lite oväntat finns inga grundegenskaper eller färdigheter för det förväntas inte behövas. Man behöver dock slumpa värdet areal, vilket är hur mycket mark man äger från början. Det bestämmer hur framgångsrik bonde, jägare eller fiskare man är. Har man framgångsrika år kan ens areal öka.

Kapitel 3 - Väder och händelser
Här kommer vi till den krunchiga delen av spelet. Det ska slås fram väder, vind och nederbörd för spelets alla säsonger och detta påverkar i sin tur vilka skadedjur och parasiter som är vanligt förekommande. Detta påverkar också vilka grödor, boskap, villebråd och fisk som frodas. Ofta kan något som är bra för någon annan. Ett sorkår är t.ex. bra för en fågeljägare men dåligt för en vetebonde.

Kapitel 4 - Utrustning
Ett 122 sidor långt kapitel med olika redskap för de olika klasserna. Ofta har de en påverkan, om än minimal, för att förändra utkomsten av varje säsong.

Kapitel 5 - Skadedjur och parasiter
40 sidor bara med olika skadedjur och parasiter beskrivna. Allt från barkborrar till anisakiasis.

Kapitel 6 - Vintern
Här är det kapitlet som jag gillar bäst, vintern. Det är här det blir mer ett rollspel än en grisodlarsimulator. Här försöker man överleva på de resurser man sparat under året. Spelarna träffas här i byns bygdegård och talar om året som gått och rollspelar ut det. Det är ett tillfälle att söka sig en make/maka, byta till sig varor från andra spelare, skryta, dricka sig full på potatisvin och avla fler avkommor att mätta nästa år.

Kapitel 7 - Introduktionsäventyret
Det följer med ett äventyr i regelboken och det heter "Ola-Anners kalv har rymt". Utan att berätta för mycket handlar det om att Ola-Anners kalv har rymt och man ställs inför ett svårt moraliskt dilemma. Ska man hjälpa till att fånga kalven eller ska man låta bli bara för att Ola-Anners var så oerhört osympatisk förra vintern.

Sammanfattning: J&F är rollspelet för dig som tycker att det är för lite grisodlande i dagens rollspel. Det är välgjort, med vackra illustrationer och på en sådan detaljnivå att jag nu vet mer om jakt, fiske och lantbruk än jag någonsin trott. Oerhört uppfriskande att spela fantasyrollspel från detta luga och fredliga perspektiv. J&F blandar det bästa av friform och OSR med klassbaserad trad-spel. Jag kan knappt bärga mig till att hoppa på deras kommande kickstarter för expansionen Skogshuggaren.

Fyra skäror av fem möjliga

Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Senkommen som jag är till det omtalade Stjärnor och sanningar av Basenanji Games så är det inte riktigt meningsfullt att göra en genomgång av systemet, istället följer här några spridda axplock av vad jag gillade och inte:
  • Rymdutforskningen gör kosmos passande mörkt och oförstått. Ett klart plus!
  • Att göra om ödespoäng till asterisker i krönikorna är en cool idé, men det blir tyvärr ett minus, för det är klunkigt gjort.
  • Gruppens enda magikerkaraktärs profetia blev cool! "Min leende grav, fiskar är ingenting, ensam med månen." Plus!
  • Sen att krönikörerna dessutom är kringresande idrottskändisar som måste hantera rykten och konventioner... det blir inte bra. Två minus.
  • Men detektivbiten är riktigt kul, och att man inspirerats av Disco Elysium är märkbart, även om det ibland blir lite väl mörkt när de obekväma sanningarna tar ned ens falska ledstjärnor på jorden. Plus!
På det hela taget ett underbart tillskott till min spelhylla! Väljer man bara de bitar som funkar är det 4/5 annars blir det dock bara en 2a, så låt det här bli en träning i selektivt användande av regler.

Brödbane

Kristallkrönikör
Tunnbrödsrullarochtroll.jpg
Tunnbrödsrullar & Troll av Brödbane Spel & Dobbel AB

Först ut så vill recensenten vara tydlig med att ingen koppling finns mellan ansvarig utgivare för Brödbane Spel & Dobbel AB och recensenten (eller jo, vi är tremänningar, men den jäveln är inte längre välkommen på släktens påskmiddagar efter vad han sagt om vår Martin).

Tunnbrödsrullar och Troll (T&T) är ett nyutgivet rollspel som släppts via en måttligt framgångsrik kickstarter kampanj under 2022. Rollspelet kommer i en box med två häften, varav en är en tunn regelbok på 9 sidor och ett matigare spelledarhäfte på 133 sidor, båda i A6-format. Häftena är tyvärr inte av särskilt hög kvalitet (ett av dem föll sönder på grund av rostiga häftklamrar när vi fick lådan). Omslagen och boxen har illustrationer i färg av Egor Putilov, men själva häftet är i svart-vitt och texten är även ganska oskarp. Det ger ett lite skamfilat intryck, särskilt då alla produkters baksida har en stor gräll vattenstämpel med ”Made in Russia” som förstör estetiken.

Själva rollspelet går ut på att spelarna iklär sig rollen som ryska internetkrigare med syfte att sabotera olika norrländska företag. Som motiv så målas alla företagen upp som nazistiska bulvaner, vilket känns lite långsökt. Upplägget är regeltekniskt stulet rakt av från Grant Howitts Honey Heist även om T&T:s världsbygge inte känns särskilt fantasifull i jämförelse. En pinsam miss i sammanhanget är att korrläsningen fallit igenom ett par gånger och att spelarkaraktärerna benämns som ”björnar” i stället för troll på flera ställen i texten. Karaktärsskapandet handlar mycket om att etablera vilken typ av subversiv verksamhet internettrollen använder sig av. Rent mekaniskt har man dock bara två egenskaper, Koda och Kampanja, som motsvarar tekniskt kunnande respektive psykologi och propaganda.

Det är uppenbart att det är spelledarboken som man fokuserat mest kraft på. Tyvärr är det en ganska torr historia som fokuserar på att utförligt beskriva olika norrländska matindustrier. Grundboxens huvudkampanj har fokus på Polarbröd och beskriver utförligt statistik och digital infrastruktur hos företaget. Det är inte superspännande läsning men det märks att författaren gjort sin research, då det är extremt detaljerat med olika förslag på krypterade attackvägar och mediala påverkanskampanjer. Förutom Polarbrödskampanjen så är två expansioner planerade att lanseras senare i höst med fokus på Norrlandsvilt AB och Röda Ulvens surströmmingsfabrik. Så för den som gillar spelet finns mycket material att se fram emot, framför allt då livslängden på varje kampanj är obalanserat lång.

Gällande just spellängden så upptäckte vi att författaren nog inte speltestat tillräckligt. Grundboxens kampanj är tydligen avsedd att utspela sig på tre snabba spelmöten men vår spelgrupp har harvat på i snart 1,5 år med vår kampanj. Det är lätt att fastna i ett skyttegravsliknande krig då storföretagen som man slåss mot har stora resurser till sitt förfogande.

Avslutningsvis så är det värt att adressera björnen i rummet. Det har nog inte gått någon förbi att spelet drog in hutlösa mängder på Kickstartern trots få backare och att förlagets ansvariga förläggare just nu är åtalad för penningtvätt. Även om ingen dom fallit ännu, så är det tydligt att pengarna från Kickstartern inte gått in slutprodukten. Det intrycket förstärktes också i och med att förlaget meddelade att de numera äger en 4-plans villa vid Svarta havet i deras senaste nyhetsbrev, Brödnytt.

Slutord: Tunnbrödsrullar & Troll är en sorglig produkt som nog bara kommer locka de redan frälsta. Även om det har sina ljusglimtar så känns spelet obalanserat och lämnar en fadd smak i munnen. Kvaliteten har också skadat mitt förtroende för Brödbane Spel & Dobbel som spelskapare.

Betyg: 9 av 10 eldfåglar.

Nero

Warrior
Nu har jag prövat "Bamse - ett äventyrsspel för modiga och nyfikna barn" med mina brorsbarn. Måste säga att spelet fyller lite av en lucka på rollspelsscenen, för de mindre barnen och genom att vara en färdig franchise. Mekaniken där man i grundvarianten av spelet kan spela bara 3 roller - Bamse, Skalman eller Lille-Skutt både underlättar och begränsar. De tre (!) färdiga äventyren Hia Hias häxborg, På resa med skeppet Viktoria och Resan till månen är alla rälsade men väldigt lätta att spelleda. I "extrareglerna" finns en sorts äventyrsgenerator som kombinerar olika utmaningar (t.ex. plats, skurk, problem att lösa, möjliga lösningar) och ger en fin återspelbarhet. Det finns även färdiga rollpersoner med andra boende i Bamses stad (Ola Grävling - winning!). Kanske att skalmans mat- och sov klocka blir tråkig ibland, det finns ett system för att då spela husmusen och katten Jansson (ja båda samtidigt som en rp) under tiden men det blev lite för rörigt för barnen så det skippade vi. Regler för att skapa rollpersoner själv ges också men lyfts fram som något att testa när man spelat lite redan. Spelet löser alla problem utan våld, utom från hot av skurkarna ibland och det är faktiskt en kul utmaning när man spellett för många strider som gammal SL. Det blir en del andra tävlingsmoment som föreslås istället som kapplöpning med åsnan t.ex. Gillar även kartorna som medföljer och minifigurerna! Succé hos brorsans barn med! Ger det 4 av 5 burkar dunderhonung.

LegoIvar

Warrior
Envishet och ensamhet - spelledarlöst rollspel i 1300-talets franska adel av Genesis Spel och dobbel AB.
Detta spel handlar, som titeln säger, om adeln i Frankrike på 1300-talet. Innan jag prata om själva spelet måste vi prata om priset. 3000 kronor för en bok á 300 sidor. Många kan tycka att detta är ett otroligt högt pris, men det kan förklaras av att den är handskriven av en fransk munk på ett kloster, för att den ska vara äkta till 1300-talsstämmningen som boken vill framäva. Även bilderna är trovärdiga till de 1300-talsmålningar som de försöker härma.

När man kommer förbi det höga priset och de felproportionerade bilderna finns det ett fantastskt spel bakom. Karaktärsskapandet är det första kapitlet och där finns, förutom det speltekniska, all viktig information som man behöver för att leva sig in i världen. Spelmotorn är baserat på det populära Apocalypse World, fast med bara en playbook: adelsman. Den har dock många individuella val inuti sig, så karaktärer har stora variationer. Enligt mig är det konstigt att de har valt just Playbook för att beskriva adelsmannen, eftersom att de flesta Pbta-spel innehåller flera eller inga playbooks. Nästa kapitel, Frankrike, innehåller information om spelvärlden, de olika småkungar och adelsfamiljer som finns i Frankrike på 1300-talet och sist men inte minst de konfikter som kan uppstå mellan spelarna. Kapitel tre innehåller allmänna moves och andra regler som alla behöver ha koll på. Det fjärde kapitlet innehåller förskapade rollpersoner med utförliga tips på hur man rollspelar dem och ett 20 sidor långt spelexempel.

Spelet funkar bra spelledarlöst, eftersom konfliken är mellan spelarna. För att sammanfatta tycker jag att spelet är bra och min spelgrupp hade kul att spela ut romanserna och konfikterna mellan våra karaktärer. Om de hade gjort ett släpp med bättre bilder och tryck istället för den svårlästa handstilen skulle detta spel kunna bli en komersiell succé, eftersom priset skulle dras ned drastiskt. Tills det händer kan jag inte rekomendera Envishet och Ensamhet, men jag ser möjligheter för Genesis spel och dobbel att kapitalisera på idén.