Nekromanti Recension - 13th Age

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
Ett litet tillägg.

När jag skrev det ovanstående hade jag bara spelet i elektronisk form. Nu har jag även fått hem den tryckta boken och måste uttrycka hur imponerad jag är av den. Helt i färg, men ändå med en ren och läslig layout, och med extremt hög papperskvalitet. Det känns mer som om jag bläddrar i en konstbok för soffbordet än i en rollspelsmanual.

P.S. Mycket riktigt ligger Pacific Rim-recensionen uppe nu. Jag hoppas hinna gå och se även Elysium snart. Kanske inte på premiären, men inom en vecka åtminstone.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Verkar härligt det där spelet. Även om jag lovat att avhålla mig från D&D och D&D-aktiga spel ett tag nu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här är inte en recension, utan bara ett första intryck.
Jag har fått boken för någon dag sen så jag har bara hunnit bläddra i den.
Just därför varnar jag för att jag kan ha missuppfattat ett och annat.

Första intrycket är att den är snygg, det är 4-färg och tål att jämföras med Pathfinder-böckerna (som jag tycker är snygga) - men den är inte lika vulgär. PF tenderar att att ha bilder på babes i chainmail-bikinis, sånt har jag inte sett så mycket av i 13th age.

Boken är på 320 sidor och rymmer allt man behöver (PHB/DMG/MM i ett) och kostar 399 på SF-bokhandeln.

Det är ett d20-spel och man känner igen regelmotorn - men man har lånat från indie och DnD4.
Då indie inte är min kopp thé hoppar jag över den biten och inriktar mig på DnD4-biten.

Hittills har jag hittat följande DnD4-saker:
- Uppdelning av reglerna i flera böcker, alltså inte uppdelningen PHB/DMG/MM, utan PHB1/PHB2/PHB3 - det nämns att alla klasser inte finns med i första boken, utan kommer i nästa bok som man redan börjat skriva.
- Alla raser har varsin racial power.
- Tiefling, Dragonborn, Warforged finns som PC-races (OK, kanske inte riktigt DnD4...).
- Allt (attack, skill, save,...) ökar med +1 varje level (man har alltså alltid +level varje gång man slår en d20) - i DnD4 var det +1 var annan level, men det är samma tanke: en magiker slåss lika bra som en krigare.
- Olika klasser använder olika abilities när de attackerar, Wizards använder inte STR, utan INT.
- Attacker kan göra halv skada när man missar.
- Tiers, även om det är komprimerat på 10 levels istället för 30 (adventurer lvl 1-4, champion lvl 5-7, epic lvl 8-10).
- Klasserna är mycket fokuserade på strid, sen har de utility powers.
- Fasta hp (inga tärningar) och massor med hp. Varje klass får ett visst antal hp per level och vid level 1 börjar man med 3x hp. Räkna med att man börjar med runt 20-25 hp vid level 1.

En sak som INTE känns som DnD4 är att man kan slå fram abilities med 4d6 drop lowest - och det verkar inte göra så mycket om man slår väldigt dåligt eller bra. DnD4 var så fruktansvärt välbalanserat att det bröts om man inte använde point buy.

En sak som är ny är att ens AC och ens skada beror på ens klass. Det gör alltså ingenting vilken rustning eller vilket vapen man har.

Något som jag tycker är jätteskönt är att monsterstats har minimerats ner till OSR-nivå. Det man behöver för att spelleda ett monster är en eller två rader text, inte en hel sida.

Spelet känns som en lightversion av DnD4 med massor av indie-influenser.

Jag återkommer med utförligare info när jag läst mer.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ta dig gärna tid att gå igenom indieelementen i spelet! Just en röst från en som ogillar dem kan vara värdefullt.

Vad är det som är indie? Kan det på något vis vara bra?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Möller said:
Ta dig gärna tid att gå igenom indieelementen i spelet! Just en röst från en som ogillar dem kan vara värdefullt.

Vad är det som är indie? Kan det på något vis vara bra?
Jag ser hellre att någon indieexpert tar sig en titt på den delen.
Jag ser liksom bara att det är indie, jag kan inte bedöma hur bra det är eller hur mycket det kommer att påverka spelet.

Indie och jag är som olja och vatten. :gremsmile:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
Krille said:
Är det golvplanstvång?
Deprimerande att så många inte läser min recension som startade den här tråden. :gremwink:

Men nej, det finns ö.h.t. inga regler för sådant.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
Möller said:
Ta dig gärna tid att gå igenom indieelementen i spelet! Just en röst från en som ogillar dem kan vara värdefullt.

Vad är det som är indie? Kan det på något vis vara bra?
"Indie" i det här fallet betyder Narrativist.

13th Age får narrativist-cred på två sätt. Dels genom uteslutning. Det är anti-Gamist på så vis att optande motarbetas och det saknas regler som spelare kan vända mot SL. Det är anti-Simulationist på så vis att exempelvis inte vapen eller rustning har några inneboende värden utan fungerar helt utifrån vem som använder dem, eller att världen definieras utifrån vilken berättelse man vill skapa istället för tvärtom.

Dels riktar det på sina ställen aktivt narrativistiska uppmaningar. SL skall bygga kampanjen utifrån karaktärerna (främst deras Icon Relationships och One Unique Things), istället för tvärtom. Spelare skall ges direkt input i kampanjens utveckling (Player Picks).

Sedan är det förstås inte så fullfjädrat narrativistiskt att exempelvis dramatiska scener likställs regelmässigt med stridssystemet.

Det är heller inte "indie" i bemärkelsen brist på "crunch". Det finns en hel del att knapra på i form av olika krafter, förmågor och magiska pryttlar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
anth said:
En sak som INTE känns som DnD4 är att man kan slå fram abilities med 4d6 drop lowest - och det verkar inte göra så mycket om man slår väldigt dåligt eller bra. DnD4 var så fruktansvärt välbalanserat att det bröts om man inte använde point buy.
Lägg märke till att den totala level-bonusen om man kör till maximal nivå är +10 jämfört med +15 för 4e. Kombinerat med att ability-ökningar är mycket färre - du kommer antagligen över hela din karriär bara öka några ability bonuses med 1 poäng, i sällsynta fall 2. Dessutom leder sättet man räknar ut Defenses på att de inte diffar så vilt som i 4e. Allt sammantaget tror jag att stridsmatematiken blir mer stabil än i 4e, men naturligtvis krävs speltest för att avgöra detta definitivt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Första intryck, del 2.
Mer om själva boken:
- Den är lagom tjock. Nu vet jag att många tycker att 320 sidor är på tok för mycket - men jag talar om hur boken känns i handen. Och jag jämför med med böcker som Pathfinder Core Rules, Tome of Horrors Complete o.s.v. som faktiskt är otympliga att använda.
- Kapitlerna är färgkodade, den har en utmärkt innehållsförteckning och ett suveränt index. Det är få böcker som är så lätta att hitta i som denna.

Jag fortsätter med fler DnD4-saker som jag hittade:
- Saves är DnD4-saves, d.v.s. slå 11+ för att bli av med en dålig effekt. det har dock utökats till easy 6+, normal 11+, hard 16+ saves.
- Death fungerar ungefär som i DnD4, Den stora skillnaden är att det är ett hard save 16+ för att inte dö.
- Det finns bara 2 defenses: mental och physical (istället för fort/ref/will).
- Klasserna är uppbyggda med powers som i DnD4 och varje klass beskrivs på 6-7 sidor, ungefär lika många sidor som DnD4 PHB behöver för att beskriva en rollperson upp till level 10.
- Varje rollperson har recoveries som fungerar som healing surges.
- Förmågor är at-will, combat/encounter och daily.
- Man får bara "skill points" vid level 1.
- Det finns ritualer för icke-combat magic.

***

Nu kanske ni tror att det här är en DnD4-klon, på samma sätt som PF är end DnD3-klon och LL & S&W är ODnD-kloner.
Därför kommer nu delen hur 13th age INTE är som DnD4/DnD4.

Redan i introduktionen nämns hur detta spel skiljer sig:
- DnD3 har anklagats för att vara ett komplicerat spel med regler för att simulera allt, 13th age är ett regellätt system där man friformar och inriktar sig på att berätta en historia.
- DnD3 införde massor med val för spelare och det har 13th age också.
- DnD4 har anklagats för att vara ett miniatyrspel som inte längre hade något med sina rötter att göra, 13th age har ingenting med miniatyrer att göra, inriktar sig på berättelse och återknyter till rötterna.
- DnD4 införde spelbalans och det har 13th age också.

13 age är skrivet för att det ska vara lättare att modifiera än DnD4.

Det finns inga alignments. Det finns en sida osm beskriver vilka algnments spelets ikoner skulle ha om man använde alignments - men det är allt.
När det gäller Paladin (som alltid varit LG) är denna nu en fanatisk förkämpe för en ikon. Om ikonen är ond, ja då är väl paladinen en anti-paladin.

Skillpoints fungerar annorlunda.
Man börjar med 8 backgroundpoints och man får lägga 1-5 backgroundpoints på samma background. Lägger jag t.ex. 3 poäng på bakgrunden "uppfostrad av vargar" får jag +3 varje gång jag gör något som kan ha med min bakgrund att göra.
I övrigt fungerar skills som allt annat i spelet, man slår en d20, lägger på sin level och relevant ability adjustment och ska slå lika eller över ett DC.

Utrustning fungerar helt annorlunda.
- Det finns inga encumbrance rules. Man får bära det som kan anses vara rimligt.
- Det finns prislistor, men inga beskrivningar på föremålen. Spelarna får använda sin fantasi.

Det finns inget mörkerseende.
Infravision, dark vision, low-light vision nämns inte.

Class powers är väldigt enkelt skrivna.
Glöm det där med power cards från DnD4.
En power beskrivs med en rad text.

Recharge powers
Nu har PCs fått en sak som bara monster hade i DnD4: vissa daily powers kan recharge.

Förflyttning, golvplaner och miniatyrer
Ni känner till speed/movement? (brukar vara 12" eller 30' beroende på vilken version man spelar) GLÖM DET!
Man har inget movement - och detta ger intressanta konsekvenser, bl.a. att man kan slänga sina minis och golvplaner i soporna - detta borde göra Krille glad. :gremsmile:
Istället talar man om generella termer: är motståndarna långt borta, framför, bakom, i närheten eller i närstrid med rollpersonerna? Thats all folks.

Escalation die
Vid runda 2 får rollpersonerna +1 på alla attacker, denna bonus ökar med 1 tills den når +6 i sjunde rundan (man använder en d6 för att hålla ordning på bonusen, därav nanmet).
Detta ska tydligen symbolisera att rollpersonerna behöver ett par rundor på sig att "värma upp".

Dailies är inte dagligen
Hade detta varit DnD4 hade det behövts 6 timmars sömn för att man skulle återfå dailies och sina 8 recoveries (healing surges).
Här bestämmer spelledaren när rollpersonerna får en long rest - det kan vara efter 4 timmar eller 4 dagar beroende på vad som passar i berättelsen.
Grundregeln är att man får en long rest efter 4 strider.

Levels, men inga xp
Det är jobbigt att hålla reda på xp därför går man upp i level när spelledaren tycker det.
Riktlinjen är dock att man ska gå upp i level efter 4 full recoveries (där man återfår dailies).
Eller så kan man säga att man går upp efter c:a 16 strider (vilket lustigt någ är ungefär det antal strider som DnD3s xp-tabell är baserad på...).

Del-levels
Eftersom det händer så mycket när man går upp i level rekomenderas att man får en sak från den nya level åt gången, på detta sätt blir man stegvis bättre.

***

Om indie
Det jag hittat är:

Fail forward.
Så som jag förstår det ska detta användas utanför strid. Ett misslyckande är inte totalt, utan man lyckas med komplikationer.

One Unique Thing
Varje spelare få hitta på en unik sak om sin rollperson - och det kan i princip vara hur "over the top" som helst.
Exempel:
- Jag är den sista levande personen av min ras.
- Min far är en gud.
- Det är förutbestämt att jag ska döda min far, därför har jag rymt hemifrån.
- Ingen har någonsin besegrat mig i en dryckestävling.
- En gång räddade jag livet på prinsessan och hon lovade att hon skulle gifta sig med mig om jag återförde den gyllene fågeln som stulits från hennes fader konungen.

Ikoner
(OK, inte riktigt indie, men det är unikt för spelet)
Världen styrs av ikoner, übermäktiga människor/varelser som i princip har gudastatus och som tävlar/slåss med varandra om makten över världen.
Man har upp till 3 relationer till dessa mäktiga, man kan arbeta för dem, mot dem, eller har arbetat för dem o.s.v.
Före varje spelsession slår man en d6 för varje relation:
Slår man 6 kommer det hända något positivt som har anknytning till relationen under spelmötet.
Slår man 5 kommer relationen ställa till problem av något slag.

***

Sammanfattning:

Författarna förutsätter att läsaren känner till reglerna till DnD3/DnD4 så boken kan kännas för svår för de som inte är vana vid d20.

Spelet har väldigt mycket fokus på själva berättelsen och förutsätter att både spelare och spelledare är bra på att improvisera, vilket antagligen känns ovanligt för tradrollspelare.

Det är mycket välskrivet, väldigt lättläst och innehåller massor med personliga tips från Rob och Jonathan som skrivit spelet.

Heinsoo och Tweet har försökt göra ett spel som är lättmoddat, de uppmuntrar spelarna att modda spelet - och framför allt ber de spelarna publicera moddarna så att spelet kan växa genom sina spelare och deras bidrag.

Även om jag inte är något stort fan av DnD4 så vill jag prova 13th age, för även om 13th Age är väldigt stridsorienterat har det inte alls den där brädspelskänslan som DnD4 har.

Återigen, detta är inte en recension, jag har haft boken i min ägo i två dagar.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Arfert said:
DeBracy said:
Alltså... det där spelet börjar ju låta helt okej. Lagom mycket på rollformuläret (pdf) också.
Formuläret såg verkligen inte avskräckande ut. Låter som ett bra spel. Finns det att köpa i Sverige?
Narren (narrenspel.se) har det. SF verkar ha haft det inne, men det verkar vara slut i Stockholm (men finnas i Göteborg).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Både mina första intryck och Bolongos recension kom fram till samma resultat: det här spelet vill vi provspela.

Här kommer ett par andra recensioner, varav ett par där recensenten även provspelat. Det verkar som att jag och Bolongo varit alltför blygsamma. :gremsmile:

13th Age, reviewed by Extrakun 5/5, (rpg.net)
13th Age: The New Tabletop Game (Forbes)
13th Age, I think I'm in love (Boardgamegeek)
13th Age, Prerelease Review part 1 (EN world) 13th Age, Prerelease Review part 2 (EN world)
13th Age, First Impressions on Mechanics (Dorkadia)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
anth said:
Både mina första intryck och Bolongos recension kom fram till samma resultat: det här spelet vill vi provspela.

Här kommer ett par andra recensioner, varav ett par där recensenten även provspelat. Det verkar som att jag och Bolongo varit alltför blygsamma. :gremsmile:
Jamen då återstår bara att dra ihop en grupp! :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Bolongo said:
anth said:
Både mina första intryck och Bolongos recension kom fram till samma resultat: det här spelet vill vi provspela.

Här kommer ett par andra recensioner, varav ett par där recensenten även provspelat. Det verkar som att jag och Bolongo varit alltför blygsamma. :gremsmile:
Jamen då återstår bara att dra ihop en grupp! :gremwink:
Det ska väl inte vara så svårt? :gremcool:
 
Top