Jag har läst igenom och analyserat Spelarnas Bok, Chockmästarens bok och boken om berättelsebaserade regler. Mitt initiala intryck var mycket positivt, medan det senare har blivit mer nyanserat.
Låt oss börja med att snacka regler. Det märks att man har lagt ned en del energi på grundreglerna. Alla bitar finns och det mesta är föredömligt enkelt. Som nämnts ovan slår man 3T6 och modifierar slaget med GE + Färdighetsvärde. Jag tycker själv att resolutionsmekaniken blir lite tungrodd. Det blir en del plussande och minusande innan man vet om man lyckats eller inte, och jag tycker att man kunde ha valt något som går snabbare. (Jag är själv en stor fan av tärningspölar.)
Vad man däremot INTE lagt ned någon större energi i, är de s.k. "berättelsebaserade reglerna". För det första är de inte alls berättelsebaserade, för de har inga mekaniker som anknyter till berättelsemoment, utöver resolutionsmekaniken. De är bara som en nedskalad version av grundreglerna som man tagit bort tärningsslagen ur. För det andra är det knappt de hänger ihop. Ibland refereras det till saker som inte finns, eller som inte förklaras vidare. Man kan inte ha lagt många minuter i att korrläsa och speltesta dem. Det tunna häftet innehåller enorma mängder korrfel som i princip gör reglerna oanvändbara. Det här är verkligen inte godkänt för en tryckt produkt. Hade jag varit redaktör på detta projekt hade jag skrotat detta häfte, för man har bara kastat pengar i sjön.
Detta tar oss vidare till min huvudsakliga kritik: Korrektur. Det är för mycket fel i Chock - Åter från Graven för att det ska kännas kul. Spelarnas bok är ganska okej, men Chockmästarens bok är bitvis undermålig, och de "berättelsebaserade reglerna" kan vi bara gräva ner. Detta är en stor besvikelse. Tyvärr kan jag inte säga att nya Chock är den kvalitetsprodukt jag hoppats på. Och då anser jag att jag betalat för en kvalitetsprodukt.
Om man ska spekulera (vilket man självklart inte ska, men inte kan låta bli) så tror jag att det legat Eloso i fatet att ha två stora projekt igång samtidigt. Det blev dem övermäktigt. Jag är i detta läge lättad över att jag inte hade råd att backa svenska CoC.
För att avsluta på en lite positivare ton (vilket gör detta alltmer tragiskt), så tycker jag ändå att mycket av stämningen från original-Chock ändå finns kvar. Jag gillar verkligen den stämning man bygger upp med texter, illustrationer och layout. De två huvudböckerna är vackra och fullproppade med härlig lore. Eloso hade alla möjligheter att göra detta till en fantastisk produkt, men detta kastade man bort.
Ja, jag är lite bitter.