anth
Vetefan
1986 gav Titan Games ut Dungeons & Dragons på svenska. Det var de röda basreglerna och blåa expertreglerna i Mentzers BECMI-serie. Tanken var att Titan Games även skulle ge ut ADnD2 på svenska, men ödet ville annorlunda. År 2001 dök Mikael Börjesson, en del av Titan Games, upp igen med den svenska översättningen av DnD3: Dunder & Drakar (DuD). Tyvärr var detta i stort sett ett enmansprojekt så DnD4 hann släppas innan DuD blev färdigt. Så han började översätta DnD4 istället under arbetsnamnet "4Ever Fantasy". Som ni säkert vet fick DnD4 ännu kortare livslängd än DnD3, så DnD5 hann komma innan 4Ever Fantasy blev färdigt.
I höstas frågade jag Oldtimer, som Mikael Börjesson heter på forumet, om han skulle börja översätta DnD5. Svaret var ett bestämt nej. 4Ever Fantasy skulle bli färdigt. Och nu håller jag i handen resultatet av hans vedermödor.
Det slutgiltiga namnet blev Dunder & Drakar, Äventyrsspelet. Boken är 108 sidor svart/vit häftad A4, framsidan pryds av en röd drake i ett eldhav och den är utgiven av... Titan Games!!!
DuD är alltså en modifierad svensk översättning av DnD4 och alla som sett grundböckerna till DnD4 vet att det är omöjligt att trycka ihop allt till 108 sidor. Det är därför boken heter äventyrsspelet. Det här är bara start-versionen med 4 raser (alv/dvärg/halvling/människa) och fyra klasser (krigare/magiker/präst/rackare) upp till level 5 (med begränsat urval av förmågor). Den som vill ha ett komplett spel får skaffa sig DuD Rollspelet.
Just nu finns allt att ladda ner från hemsidan Dunder & Drakar, men Rollspelet-pdf:erna är gamla (version 0.02 från 2009) och har andra regler än Äventyrsspelet.
För er som inte känner till DnD4 kommer här en snabbgenomgång: DnD4 släpptes 2008 av Wizards of the Coast. Reglerna är enkla och går att sammanfatta på ett par sidor. Istället har alla klasser olika powers som gör att rollpersonerna kan "bryta" mot reglerna och göra häftiga saker. Dessa powers beskrivs i små rutor och det får plats c:a 9 rutor per A4, medan statblock för monster tar c:a ½ A4. Kort sagt är det ett spel som "tar plats" även om reglerna är lätta. Dessutom är det ett spel som kräver att man använder någon form av rutnät. Rutpapper duger i värsta fall, men helst används en battlemap med miniatyrer. På grund av detta säger många lite hånfullt att DnD4 inte är ett rollspel utan ett brädspel (Det ÄR ett rollspel, men det är väldigt brädspeligt).
Hur skiljer sig då DuD från DnD4?
- Grundegenskaperna ligger inte mellan 3-18, utan mellan 1-10. Först trodde jag att man äntligen skrotat grundegenskaperna och bara använde egenskapsmodifikationer, men icke! Man ska fortfraande dela grundegenskapen med med hälften för att få en modifikation att lägga till d20-slaget. Istället har man utgått ifrån att i DnD4 kan ingen rollperson ha lägre grundegenskap än 8. Så 8 -> 0 och 18 -> 10. Det är faktiskt smidigare än originalet.
- Hur grundegenskaperna förbättras. I DnD4 fick man +1 i två grundegenskaper vid level 4. I DuD får man +1 i alla grundegenskaper vid 4:e graden.
- Hur försvar fungerar. I DnD4 påverkade Intelligence Reflex och Armor Class, medan Wisdom påverkade Will. I DuD påverkar Visdom Reflexer och Pansarklass, medan Intelligens påverkar vilja.
- Livspoäng är lite färre i DuD än Hit Points i DnD4. Det ser jag som positivt, även om jag personligen tycker att man gott och väl kan halvera hp i DnD4.
- Skill challenges verkar ha försvunnit i översättniongen, vilket jag tycker är mycket bra!
- En ruta är 1 m i kvadrat, inte 1,5 m i kvadrat som i DnD4. Det betyder att man genomgående använder metriska måttenheter istället för det amerikanska med tum, fot, yard, mile och pound.
- Intensitetstärning har införts (kallas för escalation die i 13th Age). I början av en strid lägger spelledaren fram en sexsidig tärning med en prick uppåt, för varje runda effektiv strid ökar tärningen med ett. Detta är en bonus som rollpersonerna får lägga till sina d20-slag. Det blir alltså lättare att träffa sina motståndare ju längre striden pågår. Den här mekaniken är en av de bästa nyheterna i 13th Age och det känns jättekul att se det i ett svenskt spel.
- Action points (hjältepoäng) har försvunnit. Istället finns impulspoäng som fungerar på samma sätt, men som fås genom att man slår sex eller mer på en sexsidig tärning + intensitetsbonusen efter strid.
Något som jag saknar är själva figurblanketten i boken, men den finns för nedladdning på samma sida som man laddar ner pdf:en av spelet.
En av de saker som jag inte tyckte om med DnD4 var att det var så stelt och mekaniskt. När man skulle göra något tittade man på sin Character Sheet och stod det inte med där kunde man inte göra det. I DuD sägs det flera gånger att man ska strunta i vad som står på ens figurblankett och improvisera istället. Tyvärr sägs inte myckt mer än så. Kunde jag improvisera i DnD4 på samma sätt som jag kan göra i OSR-spel kanske jag hade tyckt lite bättre om DnD4 och jag tycker att det är jättesynd att DuD inte tar vara på den här chansen och tydligare visar hur man improviserar i spelet.
Det jag verkligen tycker om i DuD är registret. I slutet av boken finns ett 8-sidigt register. Är det något man letar efter hittar man det garanterat där. Register av den här kalibern är mycket ovanliga i så här små rollspel.
Utseendemässigt är spelet inte så imponerande. De illustrationer som dyker upp med ett par sidors mellanrum är inte dåliga, men det är heller inget som man jublar över. I övrigt ser boken ut som en svart-vit DnD4-bok.
Jag hittar ingen info om vad Äventyrsspelet ska kosta (jag fick mitt ex. genom en kickstarter) eller hur/var det ska säljas. Jag hittar heller ingen info om när Rollspelet ska uppdateras till samma regler som Äventyrsspelet.
Är DuD ett bra spel? De förändringar som gjorts är samtliga förbättringar jämfört med DnD4. Om man tycker att det är tillräckligt för att spelet ska bli bra är en smaksak. Personligen tycker jag att det fortfarande är för brädspeligt för min smak. Jag hade gärna sett att man använt sig av 13th Ages lösning för avstånd (intill / nära / långt bort) så man inte behöver använda rutnät och jag skulle vilja se mer förklaringar på hur man improviserar.
I höstas frågade jag Oldtimer, som Mikael Börjesson heter på forumet, om han skulle börja översätta DnD5. Svaret var ett bestämt nej. 4Ever Fantasy skulle bli färdigt. Och nu håller jag i handen resultatet av hans vedermödor.
Det slutgiltiga namnet blev Dunder & Drakar, Äventyrsspelet. Boken är 108 sidor svart/vit häftad A4, framsidan pryds av en röd drake i ett eldhav och den är utgiven av... Titan Games!!!
DuD är alltså en modifierad svensk översättning av DnD4 och alla som sett grundböckerna till DnD4 vet att det är omöjligt att trycka ihop allt till 108 sidor. Det är därför boken heter äventyrsspelet. Det här är bara start-versionen med 4 raser (alv/dvärg/halvling/människa) och fyra klasser (krigare/magiker/präst/rackare) upp till level 5 (med begränsat urval av förmågor). Den som vill ha ett komplett spel får skaffa sig DuD Rollspelet.
Just nu finns allt att ladda ner från hemsidan Dunder & Drakar, men Rollspelet-pdf:erna är gamla (version 0.02 från 2009) och har andra regler än Äventyrsspelet.
För er som inte känner till DnD4 kommer här en snabbgenomgång: DnD4 släpptes 2008 av Wizards of the Coast. Reglerna är enkla och går att sammanfatta på ett par sidor. Istället har alla klasser olika powers som gör att rollpersonerna kan "bryta" mot reglerna och göra häftiga saker. Dessa powers beskrivs i små rutor och det får plats c:a 9 rutor per A4, medan statblock för monster tar c:a ½ A4. Kort sagt är det ett spel som "tar plats" även om reglerna är lätta. Dessutom är det ett spel som kräver att man använder någon form av rutnät. Rutpapper duger i värsta fall, men helst används en battlemap med miniatyrer. På grund av detta säger många lite hånfullt att DnD4 inte är ett rollspel utan ett brädspel (Det ÄR ett rollspel, men det är väldigt brädspeligt).
Hur skiljer sig då DuD från DnD4?
- Grundegenskaperna ligger inte mellan 3-18, utan mellan 1-10. Först trodde jag att man äntligen skrotat grundegenskaperna och bara använde egenskapsmodifikationer, men icke! Man ska fortfraande dela grundegenskapen med med hälften för att få en modifikation att lägga till d20-slaget. Istället har man utgått ifrån att i DnD4 kan ingen rollperson ha lägre grundegenskap än 8. Så 8 -> 0 och 18 -> 10. Det är faktiskt smidigare än originalet.
- Hur grundegenskaperna förbättras. I DnD4 fick man +1 i två grundegenskaper vid level 4. I DuD får man +1 i alla grundegenskaper vid 4:e graden.
- Hur försvar fungerar. I DnD4 påverkade Intelligence Reflex och Armor Class, medan Wisdom påverkade Will. I DuD påverkar Visdom Reflexer och Pansarklass, medan Intelligens påverkar vilja.
- Livspoäng är lite färre i DuD än Hit Points i DnD4. Det ser jag som positivt, även om jag personligen tycker att man gott och väl kan halvera hp i DnD4.
- Skill challenges verkar ha försvunnit i översättniongen, vilket jag tycker är mycket bra!
- En ruta är 1 m i kvadrat, inte 1,5 m i kvadrat som i DnD4. Det betyder att man genomgående använder metriska måttenheter istället för det amerikanska med tum, fot, yard, mile och pound.
- Intensitetstärning har införts (kallas för escalation die i 13th Age). I början av en strid lägger spelledaren fram en sexsidig tärning med en prick uppåt, för varje runda effektiv strid ökar tärningen med ett. Detta är en bonus som rollpersonerna får lägga till sina d20-slag. Det blir alltså lättare att träffa sina motståndare ju längre striden pågår. Den här mekaniken är en av de bästa nyheterna i 13th Age och det känns jättekul att se det i ett svenskt spel.
- Action points (hjältepoäng) har försvunnit. Istället finns impulspoäng som fungerar på samma sätt, men som fås genom att man slår sex eller mer på en sexsidig tärning + intensitetsbonusen efter strid.
Något som jag saknar är själva figurblanketten i boken, men den finns för nedladdning på samma sida som man laddar ner pdf:en av spelet.
En av de saker som jag inte tyckte om med DnD4 var att det var så stelt och mekaniskt. När man skulle göra något tittade man på sin Character Sheet och stod det inte med där kunde man inte göra det. I DuD sägs det flera gånger att man ska strunta i vad som står på ens figurblankett och improvisera istället. Tyvärr sägs inte myckt mer än så. Kunde jag improvisera i DnD4 på samma sätt som jag kan göra i OSR-spel kanske jag hade tyckt lite bättre om DnD4 och jag tycker att det är jättesynd att DuD inte tar vara på den här chansen och tydligare visar hur man improviserar i spelet.
Det jag verkligen tycker om i DuD är registret. I slutet av boken finns ett 8-sidigt register. Är det något man letar efter hittar man det garanterat där. Register av den här kalibern är mycket ovanliga i så här små rollspel.
Utseendemässigt är spelet inte så imponerande. De illustrationer som dyker upp med ett par sidors mellanrum är inte dåliga, men det är heller inget som man jublar över. I övrigt ser boken ut som en svart-vit DnD4-bok.
Jag hittar ingen info om vad Äventyrsspelet ska kosta (jag fick mitt ex. genom en kickstarter) eller hur/var det ska säljas. Jag hittar heller ingen info om när Rollspelet ska uppdateras till samma regler som Äventyrsspelet.
Är DuD ett bra spel? De förändringar som gjorts är samtliga förbättringar jämfört med DnD4. Om man tycker att det är tillräckligt för att spelet ska bli bra är en smaksak. Personligen tycker jag att det fortfarande är för brädspeligt för min smak. Jag hade gärna sett att man använt sig av 13th Ages lösning för avstånd (intill / nära / långt bort) så man inte behöver använda rutnät och jag skulle vilja se mer förklaringar på hur man improviserar.