Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Kingmaker
Bakgrund
Paizos kampanjformat kallas ”Adventure Paths” och varje kampanj består av sex stycken äventyr som utkommer månadsvis. Respektive äventyrsmodul består av själva äventyret i fråga, någon form av relevant extramaterial (t.ex. artiklar om gudar, städer eller land), ett bestiarium och en kortare novell (ofta som del av en följetång). Produktionsvärdet är högt och de 64 sidorna i varje modul är rikt illustrerade och tryckta i färg.
Kingmaker
Kingmaker är en adventure path som bygger på det klassiska ”hexcrawl”-formatet, dvs. en sandlådeliknande historia där rollpersonerna utforskar en ociviliserad ödemark. Utöver själva hexcrawlen tillkommer även regler för hur man bygger sig ett kungarike, och även hur man för krig mot andra länder. Som ni förstår så är även det en vital del av kampanjen. Kingmaker utspelar sig i norra Golarion, i ett område som kallas ”the River Kingdoms” – ett i huvudsak laglöst landområde där flera små stadsstater tävlar om att försöka kontrollera sin omgivning. Rollpersonerna får i uppdrag av Restovs Svärdsherrar, en maktfraktion i landet Brevoy, att kolonisera det icke-kontrollerade området Grönbälte. Anledningen påstås vara att Brevoys södra gräns skall bli mindre utsatt för rövarräder och annat otyg.
Struktur
Kingmaker börjar med äventyret Stolen Land där rollpersonerna påbörjar utforskningen av Grönbälte och slutligen konfronterar rövarhövdingen ”The Stag Lord”. I fortsättningen Rivers Run Red etablerar rollpersonerna ett litet hertigdöme, men tvingas även möta hotet från en aggressiv trollstam. Det tredje äventyret, The Varnhold Vanishing, är en mer deckarliknande historia där rollpersonerna undersöker en mystisk händelse där ett stort antal bybor försvunnit från utposten Varnhold. I äventyret Blood for Blood angrips rollpersonernas kungadöme av en yttre fiende, en baron som är allierad med stadsstaten Pitax galne kung som blir huvudantagonisten i kampanjens femte äventyr – War of the River Kings. Det sjätte och avslutande äventyret blir en resa till den första världen (févärlden) där den bakomliggande ondskan till områdets problem måste konfronteras – fédrottningen Nyrissa.
Fördelar
Kingmaker är en riktigt rolig och välskriven kampanj. Det är öppet i sin struktur vilket gör att spelledaren överraskas gång på gång av spelarnas val. Reglerna för utforskning och kungadömesbyggande, liksom de för storskalig krigföring fungerar relativt bra, även om just kungadömesbyggandet kan bli väl komplicerat. Det finns dock möjligheten att bortse från dessa regler med ett system som Paizo kallar ”Kingdom in the background”.
Kingmaker är fullt av roliga spelledarpersoner och färgstarka möten. Äventyrsmiljöerna är välgjorda och omväxlande, från vildmark till dungeons så väl som städer och slott. I kampanjen får vi också möjligheten att resa till andra plan och träffa utomvärldsliga entiteter.
Nackdelar
Den bakomliggande orsaken till de problem rollpersonerna ställs inför är fédrottningen Nyrissa, men hennes närvaro är alldeles för subtil för att det ska gå att lista ut i förväg. Det är först i det femte äventyret som hon blir ett element i berättelsen och det är i min mening alldeles för sent. Hon tillför egentligen inte kampanjen någonting vilket gör det sjätte och avslutande äventyret ganska onödigt, även om det i sig inte är dåligt. Inte heller det tredje äventyret, The Varnhold Vanishing, tillför något till kampanjen. Det är ett bra äventyr, men skulle funka mycket bättre fristående. Jag föreslår därför att spelledaren stryker dessa två äventyr från Kingmaker och istället spelleder i ordningen 1, 2, 4 och 5, med den galne kungen Irovetti som kampanjens storskurk.
Utöver detta så är som sagt reglerna för kungedömesbyggande ganska komplicerade. Har man en spelgrupp som går i gång på administration är de roliga (och det funkade bra i vår spelgrupp), men som SL bör man överväga att istället köra ”Kingdom in the Background”. Reglerna är dessutom inte helt speltestade, så det finns ett par buggar som kan behöva ses över.
Att tänka på
XP-utdelningen och kampanjens svårighetsökande bygger på att rollpersonerna utför samtliga quests i kampanjen (det är många), samt att man använder random encounters. Jag rekommenderar att du som spelledare använder fast level progression för att kompensera för detta och undvika att rollpersonerna inte halkar efter alltför mycket.
Sammanfattning och betyg
Kingmaker är en rolig och välskriven sandlådekampanj som utspelar sig i en rik och färgstark fantasyvärld. Kampanjens svaghet är strukturell, där två av äventyren blir tämligen överflödiga, utan att för den delen vara dåliga.
Stolen Land: 4/5
Rivers Run Red: 4/5
The Varnhold Vanishing: 3/5
Blood for Blood: 3/5
War of the River Kings: 4/5
The Sound of a Thousand Screams: 3/5
Sammantaget betyg för Kingmaker: 3/5
Recensionen täcker så klart inte allt som finns att säga om Kingmaker, så ställ gärna frågor i den här tråden.
Bakgrund
Paizos kampanjformat kallas ”Adventure Paths” och varje kampanj består av sex stycken äventyr som utkommer månadsvis. Respektive äventyrsmodul består av själva äventyret i fråga, någon form av relevant extramaterial (t.ex. artiklar om gudar, städer eller land), ett bestiarium och en kortare novell (ofta som del av en följetång). Produktionsvärdet är högt och de 64 sidorna i varje modul är rikt illustrerade och tryckta i färg.
Kingmaker
Kingmaker är en adventure path som bygger på det klassiska ”hexcrawl”-formatet, dvs. en sandlådeliknande historia där rollpersonerna utforskar en ociviliserad ödemark. Utöver själva hexcrawlen tillkommer även regler för hur man bygger sig ett kungarike, och även hur man för krig mot andra länder. Som ni förstår så är även det en vital del av kampanjen. Kingmaker utspelar sig i norra Golarion, i ett område som kallas ”the River Kingdoms” – ett i huvudsak laglöst landområde där flera små stadsstater tävlar om att försöka kontrollera sin omgivning. Rollpersonerna får i uppdrag av Restovs Svärdsherrar, en maktfraktion i landet Brevoy, att kolonisera det icke-kontrollerade området Grönbälte. Anledningen påstås vara att Brevoys södra gräns skall bli mindre utsatt för rövarräder och annat otyg.
Struktur
Kingmaker börjar med äventyret Stolen Land där rollpersonerna påbörjar utforskningen av Grönbälte och slutligen konfronterar rövarhövdingen ”The Stag Lord”. I fortsättningen Rivers Run Red etablerar rollpersonerna ett litet hertigdöme, men tvingas även möta hotet från en aggressiv trollstam. Det tredje äventyret, The Varnhold Vanishing, är en mer deckarliknande historia där rollpersonerna undersöker en mystisk händelse där ett stort antal bybor försvunnit från utposten Varnhold. I äventyret Blood for Blood angrips rollpersonernas kungadöme av en yttre fiende, en baron som är allierad med stadsstaten Pitax galne kung som blir huvudantagonisten i kampanjens femte äventyr – War of the River Kings. Det sjätte och avslutande äventyret blir en resa till den första världen (févärlden) där den bakomliggande ondskan till områdets problem måste konfronteras – fédrottningen Nyrissa.
Fördelar
Kingmaker är en riktigt rolig och välskriven kampanj. Det är öppet i sin struktur vilket gör att spelledaren överraskas gång på gång av spelarnas val. Reglerna för utforskning och kungadömesbyggande, liksom de för storskalig krigföring fungerar relativt bra, även om just kungadömesbyggandet kan bli väl komplicerat. Det finns dock möjligheten att bortse från dessa regler med ett system som Paizo kallar ”Kingdom in the background”.
Kingmaker är fullt av roliga spelledarpersoner och färgstarka möten. Äventyrsmiljöerna är välgjorda och omväxlande, från vildmark till dungeons så väl som städer och slott. I kampanjen får vi också möjligheten att resa till andra plan och träffa utomvärldsliga entiteter.
Nackdelar
Den bakomliggande orsaken till de problem rollpersonerna ställs inför är fédrottningen Nyrissa, men hennes närvaro är alldeles för subtil för att det ska gå att lista ut i förväg. Det är först i det femte äventyret som hon blir ett element i berättelsen och det är i min mening alldeles för sent. Hon tillför egentligen inte kampanjen någonting vilket gör det sjätte och avslutande äventyret ganska onödigt, även om det i sig inte är dåligt. Inte heller det tredje äventyret, The Varnhold Vanishing, tillför något till kampanjen. Det är ett bra äventyr, men skulle funka mycket bättre fristående. Jag föreslår därför att spelledaren stryker dessa två äventyr från Kingmaker och istället spelleder i ordningen 1, 2, 4 och 5, med den galne kungen Irovetti som kampanjens storskurk.
Utöver detta så är som sagt reglerna för kungedömesbyggande ganska komplicerade. Har man en spelgrupp som går i gång på administration är de roliga (och det funkade bra i vår spelgrupp), men som SL bör man överväga att istället köra ”Kingdom in the Background”. Reglerna är dessutom inte helt speltestade, så det finns ett par buggar som kan behöva ses över.
Att tänka på
XP-utdelningen och kampanjens svårighetsökande bygger på att rollpersonerna utför samtliga quests i kampanjen (det är många), samt att man använder random encounters. Jag rekommenderar att du som spelledare använder fast level progression för att kompensera för detta och undvika att rollpersonerna inte halkar efter alltför mycket.
Sammanfattning och betyg
Kingmaker är en rolig och välskriven sandlådekampanj som utspelar sig i en rik och färgstark fantasyvärld. Kampanjens svaghet är strukturell, där två av äventyren blir tämligen överflödiga, utan att för den delen vara dåliga.
Stolen Land: 4/5
Rivers Run Red: 4/5
The Varnhold Vanishing: 3/5
Blood for Blood: 3/5
War of the River Kings: 4/5
The Sound of a Thousand Screams: 3/5
Sammantaget betyg för Kingmaker: 3/5
Recensionen täcker så klart inte allt som finns att säga om Kingmaker, så ställ gärna frågor i den här tråden.