Bifur
Veteran
- Joined
- 28 Dec 2015
- Messages
- 5,669
Så, då har jag läst hela boken utom den sista SL-delen (som jag sparar om det skulle bli så att jag inte SLar) och tänkte skriva av mig mina intryck. Det blir väl ingen klassisk recension, jag kommer inte beröra alla aspekter utan lyfta upp de saker jag fastnat vid. Som disclaimer ska väl också sägas att det blir en del jämförelser med MUA, ett spel jag gillade skarpt (tyckte till och med reglerna som många klankar ner på var habila om än inte något som stack ut). På så vis står inte Mutant Hindenburg helt på egna ben för mig, vilket så klart färgar min bild.
- Det visuella: Illustrationerna är speciella och kanske inte någon favorit men de växer efter hand. Det är nog bara vapenillustrationerna jag fortfarande tycker sticker ut som alltför serietidningsaktiga. Jag tycker annars boken är luftig och lättläst, lätt att hitta i. Det för dock med sig att den blir väldigt stor, speciellt som pappret är rätt tjockt. På det hela taget ger det ett omfång som jag tyvärr känner är onödigt skrymmande. Med en tätare layout hade nog sidantalet kunnat vara hälften och boken behändigare. Jag inser att det medför försämringar för värdena ovan men hade nog ändå föredragit det.
- Reglerna: Det är M0-motorn rakt upp och ner. Jag kan inte se att det är någon större ändring mot Mutant År noll. Enkelt och lättfattligt. Däremot tycker jag att urvalet till Hindenburg är väl slimmat. Varför nöja sig med 12 förmågor per klass? (Eller ja, MD har väl fler) I M0 och dess expansioner finns väl i varje fall runt ett 20-tal för varje? Samma gäller talanger. Dessutom hade Hindenburg varit ett utmärkt tillfälle att tänka nytt och lägga på varianter. Det är bara PSI som vinner några förmågor. Visst finns det en rad om att använda expansionerna till M0 men jag tycker gott man kunde skapat en ny helhet här för dem som inte har alla dem (eller ändå). Det går igen i att antalet färdigheter också är 12 (som i alla M0-versioner). Det var inget konstigt i M0 men i en mer sofistikerad spelvärld som Hindenburg hade en högre grad av specialisering kunnat passa, kanske till och med tränade färdigheter som man inte får slå för utan värde (men kan lära sig till skillnad från de i M0). Då tycker jag diversiteten i MUA i både färdigheter och förmågor ger en klar fördel. (Speciellt IMM framstår som intressantare där.) Här hade återigen layouten kunnat få spela in och ge utrymme för mer. Det känns även som Hindenburg lägger stor vikt vid spelbalans mellan klasser och förmågor - vilket ger ett lite utslätat intryck, fast den bedömningen ska nog vänta tills de prövats i spel. Till sist ska jag bara nämna det faktum att man kan pressa sig till GE-skada och prylskada. Passar det in i spelvärlden? Kanske delvis men inte helt. Det är visserligen en mekanik som rent regeltekniskt funkar bra i spel, så kanske kommer den sitta fint här med, men spontant känns den lite avig, och jag blir osäker på hur det kommer att upplevas.
- Spelvärlden: Jag gillar den utveckling som tecknas i Pyri-kapitlet, den känns spännande och som en kul grund för att återknyta bekantskapen med den, även om pågående krig ibland kan leda till viss begränsning i vilka äventyrsupplägg som passar in. Min enda reservation är att jag hade velat få mer, fler SLP i olika positioner, fler sammanslutningar och fler referenser tillbaka till personer ur UA-kampanjen.
- Kvarteret Hydran: Rätt konventionell stadsbeskrivning utan att vara dålig. Det enda omdöme jag kan ge är att det känns gediget men inte så spännande och ger inte massa uppslag till vad spelarna ska med sin rörelse till (på meta-nivå då, RPna ska så klart ha den för att överleva) - men den enkla förklaringen där kan ju vara att jag inte ser möjligheterna eftersom jag inte läst SL-delen. Gott så. Däremot saknar jag förgreningar ut i Hindenburg och Pyri (det finns några men rätt få, återigen kanske de kommer i SL-avsnittet), det hade passat bra. Ur ett SL-perspektiv hade jag kanske också föredragit att utgå från en mer blandad del av staden bara för att göra det lättare att passa in olika typer av RP. (Och då tänker jag RP ur olika samhällsklasser, som ju är en stor grej i MUA - Hydran och Hundängen är och beskrivs trots allt som utpräglade arbetarstadsdelar.)
Last edited: