[Recension] Mutant Hindenburg

Jag skulle gärna vilja veta varför de skulle passa så dåligt in?
Alltså det är varken mer eller mindre än en smakfråga - så jag påstår inte att mina motiveringar har någon annan bäring. För min del handlar det om vad som stör min inlevelse, vad som känns "naturligt" att föreställa sig i miljön eller inte, för att först i nästa led sen omsättas i preferenser utifrån frågan "hur borde det vara". Det är knappast rationellt och går inte att koka ned till principer, det som funkar i en setting känns avigt i en annan. Tror inte jag kan svara bättre än så.
 
Alltså det är varken mer eller mindre än en smakfråga - så jag påstår inte att mina motiveringar har någon annan bäring. För min del handlar det om vad som stör min inlevelse, vad som känns "naturligt" att föreställa sig i miljön eller inte, för att först i nästa led sen omsättas i preferenser utifrån frågan "hur borde det vara". Det är knappast rationellt och går inte att koka ned till principer, det som funkar i en setting känns avigt i en annan. Tror inte jag kan svara bättre än så.

Tror problemet är att ingen illustratör tagit sig an detta på ett vettigt sätt, så vi tvingas lita på vår goda (eller dåliga ;) ) fantasi.
 
Alltså det är varken mer eller mindre än en smakfråga - så jag påstår inte att mina motiveringar har någon annan bäring. För min del handlar det om vad som stör min inlevelse, vad som känns "naturligt" att föreställa sig i miljön eller inte, för att först i nästa led sen omsättas i preferenser utifrån frågan "hur borde det vara". Det är knappast rationellt och går inte att koka ned till principer, det som funkar i en setting känns avigt i en annan. Tror inte jag kan svara bättre än så.
Kan det kanske handla om en vana? Om Mutant aldrig funnits och man gjort ett postapokalyps-spel idag som innehöll muterade älgar och galna gerillakrigande kaniner hade det kanske också känts konstigt? Som @Zire säger så finns det ju och har länge funnits, en stark aversion mot djurmutanter i cyberpunkmiljö. Och det känna som att Äventyrsspel själva skämdes lite för del och sopade dem under mattan. Personligen förstår jag inte varför de skulle passa sämre än någon an de andra galna grejerna i cyberpunkmiljö. De skulle såklart inte passa i exempelvis Neotech, men jag tror de skulle kunna hjälpa att få ett cyberpunk-Mutant att kännas unikt istället för genetiskt. När man ser en muterad älg med hagelbössa tänker man ju direkt "Ah, det där är Mutant". När man ser en muterad noshörning med rosa tuppkam, cybernetisk arm och solglasögon skulle man ju då direkt tänka "Ah, det där är cyberpunk-Mutant".
 
Tror problemet är att ingen illustratör tagit sig an detta på ett vettigt sätt, så vi tvingas lita på vår goda (eller dåliga ;) ) fantasi.
Håller med om att detta är ett problem. Efter att ha letat lite på nätet hittade jag en hel del bilder på djurmänniskor i cyberpunkmiljö. Tycker att de är jättecoola och passar utmärkt i en cyberpunkmiljö.
 

Attachments

  • d75g0yu-1473610d-7de4-4ffc-a7cd-7366ac65fe21.png
    d75g0yu-1473610d-7de4-4ffc-a7cd-7366ac65fe21.png
    863.8 KB · Views: 10
  • 03a5435d97086fd1e81881369364b7d8.png
    03a5435d97086fd1e81881369364b7d8.png
    553 KB · Views: 10
  • 3778bee57b86ce2004a88afe90f2c7c0.jpg
    3778bee57b86ce2004a88afe90f2c7c0.jpg
    71 KB · Views: 10
  • 60ea83680dce39139e8bbfac9cb4b401.jpg
    60ea83680dce39139e8bbfac9cb4b401.jpg
    78.5 KB · Views: 9
  • 64156b368e15bff53f659cefdf58272b.jpg
    64156b368e15bff53f659cefdf58272b.jpg
    166.2 KB · Views: 11
  • fa9736c27b5239ca276d12007ed27a27.jpg
    fa9736c27b5239ca276d12007ed27a27.jpg
    13.6 KB · Views: 10
I Mutant 2089 nämndes väl aldrig djurmutanter efter regelboken? Jag kan inte minnas att något av äventyren eller modulerna innehöll en djurmutant. Jag håller med om att de skulle kunna ha hjälpt spelet att få en annorlunda profil, för i efterhand känns det otroligt generiskt. (Men när det kom tyckte jag att det var otroligt häftigt.)
 
I Mutant 2089 nämndes väl aldrig djurmutanter efter regelboken? Jag kan inte minnas att något av äventyren eller modulerna innehöll en djurmutant. Jag håller med om att de skulle kunna ha hjälpt spelet att få en annorlunda profil, för i efterhand känns det otroligt generiskt. (Men när det kom tyckte jag att det var otroligt häftigt.)
De nämns i regelboken, och i en artikel i Sinkadus finns en muterad varg med gevär, men efter det nämns de aldrig igen tyvärr.
 
I Mutant 2089 nämndes väl aldrig djurmutanter efter regelboken? Jag kan inte minnas att något av äventyren eller modulerna innehöll en djurmutant. Jag håller med om att de skulle kunna ha hjälpt spelet att få en annorlunda profil, för i efterhand känns det otroligt generiskt. (Men när det kom tyckte jag att det var otroligt häftigt.)

I ett Sinkadusäventyr försökte jag få in mutanter som levde under Berlin. Försökte lämna det öppet vilken typ av mutanter det var fråga om. Ska kolla upp det, det var i Lovligt byte vill jag minnas.
 
Jag är ganska dåligt insatt i Mutant-världarna, men lyser inte de muterade ANKORNA med sin frånvaro? Hur tänkte Äventyrsspel där?
 
Back
Top