Marco Behrmann said:
Tack för svaret, men "vad gör man"? Vilka är rollpersonerna? Grottröj med nya kulisser? Intrigspel? XP, Levels och Loot? What is it, man?! =)
Det beror lite på vilken känsla man eftersträvar.
Som det är skrivet så är XP, Levels och Loot bara redskap, inte mål i sig. Cook lägger en del tid på att övertyga läsaren om att XP spenderade på kortsiktiga resultat är minst lika väl använda som de man lägger på att förbättra stats.
Men annars blir det vad man gör det till. Om man går rutten att se världen som fantasy med andra specialeffekter så visst, då kan man röja grottor. Om man vill ta Cooks förslag att bygga på temat "hopp" krävs en del förarbete från SL, tycker jag, för då måste man ge spelarna chansen att påverka världens utveckling, vilket i sin tur betyder att de måste kunna avtäcka större hemligheter, och dessa måste SL konstruera svaren på.
Default-läget kanske är att man reder ut mindre mysterier.
Det första exempel-äventyret kan jag sammanfatta som "varför är folk så knäppa i den här byn?" - när man kan svara på det är man nära en lösning. Förutsatt att man bryr sig om att hjälpa folket.
I äventyr två utforskar man en mystisk plats, men det finns ingen förutbestämd "lösning". Det påminner mig mest om gamla Traveller-scenarion där man påtar runt i främmande rymdskepp och baser där allt är konstigt.
Äventyr tre är intrig i en storstad.
Sista äventyret är en mindre sandlåda där det finns ett mål av typen "stoppa den onda kulten", men medlen kan variera mycket.