Nekromanti [Recension] Saga 2e

Arfert

Facit
Intressant recension. En del relevant kritik. Tackar för den. Tänker inte bemöta den med gnäll eller "det är inte så!!" Folk får göra en egen uppfattning. Frågor kan skickas som PM till mig eller ställas på Saga-forumet.

Kort kommentar, egentligen inte om recensionen egetligen, utan mer några tankar:

Ofattbart och trist att har en del fel slunkit igenom, trots en massiv korrläsningsinsats av många frivilliga. Shit happens. Men irriterande. Eller så är det så att det är lättare att hitta fel i en fysisk bok. Jag hittar fel i andras rollspel hela tiden, så det är en rimlig hypotes. :)

Dock vill jag påpeka (för de som kan vara intresserade) att vi körde åtskilliga hundratusentals simulerade strider (på stordator) mellan fiender beväpnade med alla typer av vapen och rustninger, och med olika erfarenhet. Från noob till super-erfarna. (...som "vad händer om en nybörjare i helrustning beväpnad med en dolk möter en naken veteran som har ett tvåhandsvärd?" osv). Fick ut grafer på vilka kombinationer av komponenter som vann lättast och oftast. Och hur länge strider pågick. Sedan justerade vi värdena efter de resultat vi ville ha och körde testerna igen. Tills vi var nöjda.

Så IRL kommer de flesta strider vara lösta efter en tre-fyra stridsrundor, ofta kortare om enda sidan använder förhållandena rätt. Så man hinner sällan få pingpong, även om man bara säger "öh, jag hugger". Igen och igen.

Saga har ju mest spelats som culture gaming, så fokus har varit på kampanj och annat för spelledaren. Systemet är trad, eftersom det har visat sig funka bra för det syftet. Därfor har vi ändrat så lite som möjligt av det. Det har funkat i spel under nästan 20 år. Men det betyder inte att Saga passar alla.

Jo en kul grej:

Något som jag däremot blev uppriktigt intresserad av var de textsnuttar som beskriver den dominanta religionen i spelvärlden. Den är ett slags gnosticism utan gnosis, en folklig nyplatonism. Vilket är en intressant tankelek, även om jag undrar hur realistiskt det är att en sådan lära skulle kunna få fäste i en medeltida värld.
Spiriti Illuminati, religionen i Saga, är snott rätt så rakt av från katharerna, en variant av kristendom som fanns i södra Frankrike fram till 1300-talet, då de blev utplånade av ett lokalt korståg. Förhörsprotokollen från kättarrättegångarna finns kvar. Jag har bara slipat av serienumret, och ändrat detaljer, gjort dem mer "spelbara". Men annars fanns den på riktigt.

Bolongo

Herr Doktor
Arfert;n133819 said:
Ofattbart och trist att har en del fel slunkit igenom, trots en massiv korrläsningsinsats av många frivilliga. Shit happens. Men irriterande. Eller så är det så att det är lättare att hitta fel i en fysisk bok. Jag hittar fel i andras rollspel hela tiden, så det är en rimlig hypotes. :)
Jag kan bekräfta att det är mycket svårare att korrläsa på en skärm än med en hårdkopia.

Arfert;n133819 said:
Spiriti Illuminati, religionen i Saga, är snott rätt så rakt av från katharerna
Aha, tyckte väl att det ringde en klocka någonstans i bakhuvudet.

Arfert

Facit
Man borde göra ett provtryck för korrarna med andra ord. Kan vara klokt. I synnerhet när det är en så tjock bok.

Hursomhelst, Saga är super-trad. Inspirerat av Dragon Warriors mest, med en nypa RQ3, WFRP1 och Gurps. Men (väldigt) många gillar det (inkl jag själv). Who am I to judge. ;)

Det går dessutom utmärkt att spela Saga med Fantasy!s regler, speciellt de nya som kom ut denna veckan. I Arcaria, alltså. Tips.

Trist med färgbilderna dock, där skötte sig inte tryckarn. (..ska lägga ut en art-mapp som PDF.) Pappret däremot var som jag ville ha det, gillar inte för tunga böcker, de blir svåra att bläddra i. Det används oftast för seriealbum och liknande annars.

Arfert

Facit
En till reflektion:

Skall jag gå runt med ett allvarligt fysiskt eller mentalt handikapp under hela kampanjen, för att få börja med 5% större chans att lyckas med en färdighet? Du skämta med mig aprillo.
När jag spelat Saga genom åren så har jag märkt att många (de flesta till och med) spelare skulle välja en massa nackdelar även om de inte fick någon som helst belöning för det. De verkligen gillar att spela enbenta kleptomaner med dåligt rykte. Det här är inget spel man optimerar sina rollpersoner i. Tvärtom snarare. Lite som i WFRP1, kanske. ;) Det passar världen.

Fast det är en smaksak, såklart.

Bolongo

Herr Doktor
Arfert;n133824 said:
Hursomhelst, Saga är super-trad. Inspirerat av Dragon Warriors mest, med en nypa RQ3, WFRP1 och Gurps. Men (väldigt) många gillar det (inkl jag själv). Who am I to judge. ;)
Det var ingen kritik, bara en innehållsbeskrivning. Jag har fått klagomål på tidigare recensioner om jag inte beskriver tillräckligt tydligt vad ett spel "går ut på". ;)

Att det skulle vara culture gaming... det beror väl på vad man lägger i den termen. Om jag tittar på de inkluderade äventyren så har de konventionellt våldsamma lösningar på de flesta problem, men det finns förstås ett underliggande antagande om att RP följer sin kulturs normer och inte är rena murder hobos.

Bolongo

Herr Doktor
Arfert;n133826 said:
Det här är inget spel man optimerar sina rollpersoner i.
Jag kanske skall förtydliga: jag anser inte att varje system måste byggas för att tilltala optare. Däremot anser jag det önskvärt att varje system är såpass stabilt byggt att det tål att en optare mekar med det.

Minimoni

Homelander
En fråga främst till Arfert men även andra som kan och vill svara. Är världsbeskrivningen bra och "matig"? Nu för tiden köper jag främst rollspel för världarna i dem och inte reglerna.

Conan

انتفاضة
Jag undrar samma sak, eftersom jag precis som Minimoni mest är ut efter världsbeskrivningar (orkar inte lära mig några nya regler). Har använt en del gratismaterial från Saga till Eon eftersom de funnits mycket bra beskrivningar av städer, byar och utmärkta speledarporträtt.

Bolongo

Herr Doktor
Minimoni;n133965 said:
En fråga främst till Arfert men även andra som kan och vill svara. Är världsbeskrivningen bra och "matig"? Nu för tiden köper jag främst rollspel för världarna i dem och inte reglerna.
Heh. Som jag antydde i min recension gör jag precis tvärtom. Det kanske inte gör mig så lämplig att svara på din fråga. ;)

But here goes. Den primära världsbeskrivningen upptar drygt 100 sidor. Sedan tillkommer en del strömaterial i appendixen som också har med världen att göra. Huvuddelen är uppbyggd enligt en trattmetod: först beskrivs världsdelen (ersatz-Europa), sedan ett land (ersatz-England), därefter ett län, och slutligen en stad. Exakt vad som beskrivs varierar lite beroende på nivå (för landet finns exempelvis en kronologi, men inte för staden), men det är ganska traditionellt med mycket listor på personer och platser.

Vad du anser "bra" vågar jag inte gissa mig till, men "matig" tolkar jag som att du frågar om det finns äventyrskrokar. Och det finns det, men ofta måste man gräva efter dem, det är bara på enstaka ställen de direkt presenteras som sådana.

Arfert

Facit
Den är matig. Nu är jag jävig, men tycker nog att den är bäst i Sverige, om man föredrar lite mer low-fantasy. Och det finns hundratals äventyrskrokar, även om en del av dem är inbakade i texten.

Minimoni

Homelander
Jag gillar när platser är
Beskrivna och gärna också mindre platser som städer och byar. Dessa brukar jag sedan använda som start på kampanjens sandlåda eller fisktank eller vad det nu kallas, culturegaming är i alla fall det jag gillar mest, oavsett spel.