anth
Vetefan
Snabbrecension
Jag hittade ett litet underbart spel idag, Wrath of the Gods, som dessutom visade sig vara det andra spelet i en serie om fyra: The End of the World.
Boken är hårdinbunden i A4-storlek, 140 sidor i 4-färg.
Den här boken handlar om "gudarnas vrede", den första boken var zombieapokalypsen, i nästa invaderar utomjordingarna och i den sista slå maskinerna tillbaka.
Varje bok är dock helt fristående så man köper den undergång som man är mest intresserad av.
Tanken är att man ska rollspela sig själv när jorden går under. Eftersom rollspelare sällan är några fysiska praktexemplar betyder detta att rollpersonerna antagligen kommer att vara extremt medelsvensson.
***
Spelet använder två sorters d6:or, t.ex. svarta d6:or och vita d6:or (eller whatever man har för två olika sorters d6:or).
Den ena sorten kallas positiva tärningar, den andra negativa tärningar.
Man har 6 abilities uppdelade i 3 kategorier: fysiska, mentala, sociala. Med en offensiv och en defensiv ability i varje kategori: dexterity, vitality, logic, willpower, charisma, empathy.
Man får 16 poäng att sätta ut på sina abilities, min 1, max 5.
Man får en positiv feature och en negativ feature (som man får hitta på helt själv) för varje kategori.
SEDAN ska ens medspelare rösta (dolt) för ens kategorier. De kan välja att en kategori ska höjas, sänkas eller är bra som den är. Ska en kategori höjas väljer man att höja en ability i kategorin, dock inte över 5. Ska en kategori sänkas väljer man att sänka en ability i kategorin, dock inte under 1.
Men man kompenserar denna höj/sänkning med features:
Höjs en kategori får man välja om man vill ha en till negativ feature eller bli av med sin positiva feature i kategorin.
Sänks en kategori får man välja om man vill ha en till positiv feature eller bli med sin negativa feature i kategorin.
Sedan väljer man (valfritt) trauman, t.ex. dålig syn, OCD, eller att man stammar.
EDIT: Fel av mig. Permanenta skador är negativa features. Trauman är är skador som kan läka över tid, som benbrott
Här står det uttryckligen i reglerna att även om man spelar sig så behöver man inte välja de saker man själv lider av om man inte vill. Man behöver alltså inte rollspela en egenskap hos sig själv som man inte tycker om.
Lustigt nog kan alla trauman läka över tid, å andra sidan har man definitivt inte mycket tid över när apokalypsen väl börjar.
Sist av allt väljer man utrustning/vapen och givetvis ska det vara saker som man själv äger. Belastningsregeln är enkel, man får tänka igenom om det är rimligt att man orkar bära runt på den utrustning som man väljer.
***
När man ska göra något väljer man den ability som passar bäst och slår lika eller under sin ability med en positiv d6:a.
Kan man åberopa saker som gör handlingen lättare får man slå flera positiva tärningar.
Kan man åberopa saker som gör handlingen svårare får man slå negativa tärningar.
Skulle en negativ tärning visa samma som en positiv tar de ut varandra och tas bort.
Är någon av de positiva tärningarna lika eller under ens ability har man lyckats.
Antalet negativa tärningar som är kvar (oavsett vad de visar) orsakar stress.
Man har 9 stresspoäng i varje kategori, sedan är det game over:
9 stresspoäng i fysik = död.
9 stresspoäng i mentalt = galen.
9 stresspoäng i socialt = katatonisk.
Stresspoängen kan omvandlas till trauman (och då får man tillbaka stresspoängen).
Trauman läker över tid.
***
Det finns en kort sektion för spelledaren.
Ett förslag är att apokalypsen börjar när ni alla sitter samlade vid spelbordet och rollspelar.
Eftersom spelledaren rimligtvis sitter tillsammans med spelarna är förslaget att spelledaren börjar med att ta livet av sig själv för att visa att det här är på riktigt.
***
Boken innehåller 5 domedagsscenarion:
1. Gaea's Revenge (jorden slår tillbaka efter att människan missbrukat den, tänk The Happening) eller 2012.
2. The Return of Quetzalcoatl (tänk att Maya indianerna hade rätt, men räknade lite fel, deras kalender tog inte slut den 21 december 2012, utan idag).
3. Ragnarök (tänk fimbulvinter, midgårdsormen, fenrisulven, jättar och asar).
4. Revelation (tänk Uppenbarelseboken i bibeln, det sjunde inseglet, apokalypsens 4 ryttare).
5. What is not Dead... (Cthulhu vaknar i R'lyeh).
Vill man spela flera scenarion återanvänder man sina rollpersoner.
***
Jag tycker att det här verkar vara ett riktigt trevligt spel och jag vill gärna prova att spela det någon gång.
Dels tycker jag om enkelheten i reglerna.
Dels tycker jag om att man spelar sig själv.
Dels tycker jag om scenariot med Cthulhu.
Dels tycker jag om att det antagligen inte blir en så lång kampanj (jorden går under, rollpersonerna kommer antagligen att dö ganska snart och man kan inte slå fram en ny rollperson för man spelar sig själv).
EDIT: .https://www.rollspel.nu/threads/63253 från ett End of the World.scenario[/url
Jag hittade ett litet underbart spel idag, Wrath of the Gods, som dessutom visade sig vara det andra spelet i en serie om fyra: The End of the World.
Boken är hårdinbunden i A4-storlek, 140 sidor i 4-färg.
Den här boken handlar om "gudarnas vrede", den första boken var zombieapokalypsen, i nästa invaderar utomjordingarna och i den sista slå maskinerna tillbaka.
Varje bok är dock helt fristående så man köper den undergång som man är mest intresserad av.
Tanken är att man ska rollspela sig själv när jorden går under. Eftersom rollspelare sällan är några fysiska praktexemplar betyder detta att rollpersonerna antagligen kommer att vara extremt medelsvensson.
***
Spelet använder två sorters d6:or, t.ex. svarta d6:or och vita d6:or (eller whatever man har för två olika sorters d6:or).
Den ena sorten kallas positiva tärningar, den andra negativa tärningar.
Man har 6 abilities uppdelade i 3 kategorier: fysiska, mentala, sociala. Med en offensiv och en defensiv ability i varje kategori: dexterity, vitality, logic, willpower, charisma, empathy.
Man får 16 poäng att sätta ut på sina abilities, min 1, max 5.
Man får en positiv feature och en negativ feature (som man får hitta på helt själv) för varje kategori.
SEDAN ska ens medspelare rösta (dolt) för ens kategorier. De kan välja att en kategori ska höjas, sänkas eller är bra som den är. Ska en kategori höjas väljer man att höja en ability i kategorin, dock inte över 5. Ska en kategori sänkas väljer man att sänka en ability i kategorin, dock inte under 1.
Men man kompenserar denna höj/sänkning med features:
Höjs en kategori får man välja om man vill ha en till negativ feature eller bli av med sin positiva feature i kategorin.
Sänks en kategori får man välja om man vill ha en till positiv feature eller bli med sin negativa feature i kategorin.
Sedan väljer man (valfritt) trauman, t.ex. dålig syn, OCD, eller att man stammar.
EDIT: Fel av mig. Permanenta skador är negativa features. Trauman är är skador som kan läka över tid, som benbrott
Här står det uttryckligen i reglerna att även om man spelar sig så behöver man inte välja de saker man själv lider av om man inte vill. Man behöver alltså inte rollspela en egenskap hos sig själv som man inte tycker om.
Lustigt nog kan alla trauman läka över tid, å andra sidan har man definitivt inte mycket tid över när apokalypsen väl börjar.
Sist av allt väljer man utrustning/vapen och givetvis ska det vara saker som man själv äger. Belastningsregeln är enkel, man får tänka igenom om det är rimligt att man orkar bära runt på den utrustning som man väljer.
***
När man ska göra något väljer man den ability som passar bäst och slår lika eller under sin ability med en positiv d6:a.
Kan man åberopa saker som gör handlingen lättare får man slå flera positiva tärningar.
Kan man åberopa saker som gör handlingen svårare får man slå negativa tärningar.
Skulle en negativ tärning visa samma som en positiv tar de ut varandra och tas bort.
Är någon av de positiva tärningarna lika eller under ens ability har man lyckats.
Antalet negativa tärningar som är kvar (oavsett vad de visar) orsakar stress.
Man har 9 stresspoäng i varje kategori, sedan är det game over:
9 stresspoäng i fysik = död.
9 stresspoäng i mentalt = galen.
9 stresspoäng i socialt = katatonisk.
Stresspoängen kan omvandlas till trauman (och då får man tillbaka stresspoängen).
Trauman läker över tid.
***
Det finns en kort sektion för spelledaren.
Ett förslag är att apokalypsen börjar när ni alla sitter samlade vid spelbordet och rollspelar.
Eftersom spelledaren rimligtvis sitter tillsammans med spelarna är förslaget att spelledaren börjar med att ta livet av sig själv för att visa att det här är på riktigt.
***
Boken innehåller 5 domedagsscenarion:
1. Gaea's Revenge (jorden slår tillbaka efter att människan missbrukat den, tänk The Happening) eller 2012.
2. The Return of Quetzalcoatl (tänk att Maya indianerna hade rätt, men räknade lite fel, deras kalender tog inte slut den 21 december 2012, utan idag).
3. Ragnarök (tänk fimbulvinter, midgårdsormen, fenrisulven, jättar och asar).
4. Revelation (tänk Uppenbarelseboken i bibeln, det sjunde inseglet, apokalypsens 4 ryttare).
5. What is not Dead... (Cthulhu vaknar i R'lyeh).
Vill man spela flera scenarion återanvänder man sina rollpersoner.
***
Jag tycker att det här verkar vara ett riktigt trevligt spel och jag vill gärna prova att spela det någon gång.
Dels tycker jag om enkelheten i reglerna.
Dels tycker jag om att man spelar sig själv.
Dels tycker jag om scenariot med Cthulhu.
Dels tycker jag om att det antagligen inte blir en så lång kampanj (jorden går under, rollpersonerna kommer antagligen att dö ganska snart och man kan inte slå fram en ny rollperson för man spelar sig själv).
EDIT: .https://www.rollspel.nu/threads/63253 från ett End of the World.scenario[/url