Nekromanti Recension utan speltest? Vad säger det om spelet?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag håller med om din huvudpunkt.

Under en längre tid har jag hållit på med just sådana text-recensioner (det som kallas capsule-review på RPG.net). Jag vidhåller att de har ett stort värde, men som så många andra kan jag konstatera att de inte säger så värst mycket om hur ett spel fungerar i praktiken.

Jag gav mycket goda betyg till Silver & White, och som text betraktat så är det ett bra spel. Men jag blev förvånad över hur det fungerade i faktiskt spel.

Dock, det är rätt lurigt att generalisera spelupplevelser mellan grupper. När jag är nyfiken på ett spel brukar jag försöka hitta spelrapporter, snarare än recensioner. Det blir i alla fall ett steg närmare den riktiga spelupplevelsen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
wilper said:
Under en längre tid har jag hållit på med just sådana text-recensioner (det som kallas capsule-review på RPG.net). Jag vidhåller att de har ett stort värde, men som så många andra kan jag konstatera att de inte säger så värst mycket om hur ett spel fungerar i praktiken.
Jag håller med om att de har ett väldigt stort värde. För mig är det nästan lika viktigt att ett spel är välskrivet som att reglerna funkar. Layout, uppbyggnad, bilder och allt sånt är jätteviktigt. Även en ren genomläsning av reglerna ger rätt mycket mark att stå på här; en del spel har jag tagit upp och läst och sedan insett att jag inte fattar ett dugg av det. Sånt är trevligt att få veta i förhand.

Jag läser gärna recensioner även om de skrivits av folk som inte provspelat spelet (Däremot får de väldigt gärna läsa spelet innan :gremwink: ). För mig fungerar det lite som en första gallring.