GURPS - rollspelens Volvo 242: funkar men ack så osexigt.anth;n293687 said:(jo, jag har GURPS-versionen, men ingen vill spela GURPS så...).
Jag är som sagt fel person att uttala mig om regelsystem som använder tärningspölar.Skarpskytten;n293692 said:Jag har följt det här med ett kvarts öga bara, och det lilla jag läst väcker en fråga: hur bra/genomtänkt verkar det här med Hunger vara? I 1/2 utgåvan var det sjukt ointressant gjort det där med att jaga blod, och jag tror aldrig att vi orkade med ett par jaktscener per kampanj innan SL bara så "ja, ja, också kan ni få fem blod var". Jag har fått intrycket av att det nya systemet riskerar att helt ta över spelet och förvanda det till en trist jakt på magipoäng, förlåt, blod. Ser du en sådan fara eller tycker du det låter som en överdrift?
Du måste ha blod, och ofta vissa sorters blod, hela tiden. Men det är slumpbaserat. Så du kan ha någon som spelar en hel session och inte blir ett dugg hungrig och någon som blir 5 hungrig på att göra 5 saker. Där en av dem är att vakna. Hungern är också förödande om du botchar eller crit lyckas.Skarpskytten;n293692 said:GURPS - rollspelens Volvo 242: funkar men ack så osexigt.
Tack för recensionen.
Jag har följt det här spelet med ett kvarts öga bara, och det lilla jag läst väcker en fråga: hur bra/genomtänkt är det här med Hunger vara? I 1/2 utgåvan var det sjukt ointressant gjort det där med att jaga blod, och jag tror aldrig att vi orkade med ett par jaktscener per kampanj innan SL bara så "ja, ja, också kan ni få fem blod var". Jag har fått intrycket av att det nya systemet riskerar att helt ta över spelet och förvanda det till en trist jakt på magipoäng, förlåt, blod. Ser du en sådan fara eller tycker du det låter som en överdrift?
Och bäst av allt - allt man behöver veta innan spelet börjar är regel ett. Resten kan man lära sig in game, samtidigt som sin karaktär.Staffan;n293734 said:I grunden är ju inte världen så komplicerad.
1. På ytan är den ungefär som vår värld fast lite värre.
2. Vampyrer och diverse andra oknytt finns. De flesta av dessa sorters monster ogillar varandra.
3. Mänskligheten i allmänhet är någorlunda ovetande om verklighetens mystiska aspekter. Vampyrerna har traditionellt haft starka regler mot att göra saker som kan få allmänheten att inse att de finns, då det i så fall antagligen skulle leda till deras utplånande.
4. Vampyrer härstammar från ett litet antal ur-vampyrer och beroende på vilken av dessa man härstammar från så har man olika fallenhet för olika sorts vampyrförmågor. Vampyrer som är äldre och/eller närmare ur-vampyrerna i "släktskap" (dessa två korrelerar men är inte desamma - det kan i teorin finnas helt nyskapade vampyrer av generation 4) är starkare. Vilken ur-vampyr man härstammar från ger vilken klan man tillhör.
5. Vampyrer förekommer i stort i två stora "sekter" - Camarillan och Sabbaten. Camarillan är de som håller hårt på diverse vampyrtraditioner, framför allt om Maskeraden och hierarkiska strukturer i det dolda vampyrsamhället i varje stad, medan Sabbaten har starka religiösa aspekter, och anser att vampyrer för att bli fria måste befria sig från sina gamla mänskliga sidor och kontrollera Besten på något annat sätt. Dessa två traditioner samexisterar sällan i samma stad i någon större utsträckning. Det finns också en del vampyrer som inte tillhör någondera traditionen, och kallas Anarker, men det brukar vara ett övergående stadium tack vare naturligt urval.
Det är typ det man behöver veta. Sedan finns det mer man kan gräva ner sig i om man vill, men det där är en bra början.
Många vampire-kampanjer börjar ju med ett par nya vampyrer som blivit övergivna av sin skapare (sire) och så får de försöka komma på hur vampyrvärlden fungerar. Det är liksom kampanj-idénKhan;n293783 said:Och bäst av allt - allt man behöver veta innan spelet börjar är regel ett. Resten kan man lära sig in game, samtidigt som sin karaktär.