Jag har inte testspelat reglerna. Dock har jag en hyfsad koll på speldesign och -teori, så vissa slutsater tror jag mig kunna dra ändå.
Spelarboken är en spelarbok - bara rollpersonen tas upp i princip, då med grundstats, arketypen, färdigheter och fördjupningar (fungerar som D20 "feats"). Lite om förbättring och spelsystem förklaras, men sedan är boken slut - den snygga formgivningen tillåter inte så mycket text per sida, då layouten är luftig.
Något jag saknar i bägge böckerna är exempel på hur regler används - de finns bara ett fåtal sådana exempel med, men det är kanske en smaksak - jag gillar exemepl och tycker att inlärningen av regler går mycket fortare om man ser en applicering av en regel i ett exempel.
SL-boken innehåller några inledande sidor om bakgrund och miljö - allomspännande men rätt tunt. Detta följs av stridssystemet och skador. Verkar bra, men behöver testas, speciellt känns (obs!) det jobbigt för SL med många SLPer, men jag kan ha fel.
Sedan är det besvärjelser, monster och skräck, där skräck kändes lite ... underligt. Jag tycker själv att det är så förenklat så det blir lite parodiskt, men det är subjektivt. Det känns lite (siffror tagna från luften) "Oj, nu har jag minsann 15 ohopsamlade skräckpoäng, nu får jag ont i bröstet - precis som alla andra som har 15 skräckpoäng" - det saknas individualisering, då iaf jag anser att alla reagerar inte lika på skräckfyllda upplevelser.
Utrustning och klädsel kommer därefter, med vapenlistor (jag undrar om jag har missat någon regel någonstans, för närstridsvapen över lag verkar vara sugusla jämfört med flintlåsvapnen? Typ 1T6 i skada mot 2T10 + 1D8).
Sedan det tristaste - jag hittar fortfarade nya fel i texter, tabeller och layout. Speciellt tabellerna är proppfulla. Ett av de exempel som trots allt är med är fel, vilket skapade förvirring.
Så, det är ett snyggt spel, kanske Sveriges snyggaste, men det är lite tunt i mitt tycke. Jag som inte varandes någon 1700-tals nörd kände inte att boken gav mig tillräckligt med material för att börja spelleda med självförtroende. Men jag kanske är gammal och rädd? ,-)
En sak vet jag sedan min tid i branschen - innan en produkt släpps är det bara släppdatum som är intressant. När produkten släpps är det bara dess kvalitet som är intressant. Det senare är mycket viktigare att säkerställa än de föregående. Det känns som om Götter blev stress-hastat på slutet, och det får det lida av nu, när kvaliteten brister här och var i innehållet. Men det är snygg, och cool. Stämningen infinner sig.