Det här är väl en fördel med det nya betygssystemet; där betygssiffran får stå tillbaka för själva texten i recensionen.jag tycks inte få samma intryck av t.ex. D&D som rescencenten.
Ah, okej, jag är med. Jag har (eller hade åtminstone förut) liknande problem med datorspelsrecensionerna, som jag tyckte lade ner extremt mycket energi på grafik & meningslös bakgrundsstory och inte så mycket på vad spelet faktiskt bjöd på för typ av utmaningar.Jag känner bara att jag har svårt att relatera till recensionerna.
Varför skulle det per automatik vara dåligt att ett spel inte innehåller det man för det mesta hittar i andra spel? Sedan vet jag inte hur det är med D&D 3.5 men 3.0 innehöll i alla fall ett äventyr. Lite knepigt att hitta kanske och det kanske borde ha angivits lite tydligare att det fanns, men på CDn i PHB kan man hitta ett helt ok lvl 2-äventyr.Själv skulle jag åtminstone ta upp att ett rollspel säljs utan en spelvärld att starta i som ett minus, även om rollspelet är generiskt. Trots att D&D och ett antal andra generiska system aldrig haft sådana kapitel har det kommit att bli standard i så många spelsystem att det tillsammans med introduktionsäventyr är något man kan förvänta sig.
Det finns väl ingen universalsanning som säger att det stämmer? Du TYCKER att det är dåligt med spelet uppdelat på tre böcker, vilket är en helt annan sak. Och detta får du reda på i rescensionen vilket betyder att den i alla fall på den punkten fyllt sin funktion som konsumentvägledning.På samma sätt är det faktiskt ett minus att spelet är uppdelat på tre böcker.
Här kommer du in på den springande punkten och antagligen det viktigaste att att ha i bakhuvudet när man både läser och diskuterar rescensioner; nämligen att oavsätt hur lämpad rescensenten är att lämna ett opartiskt omdöme om produkten så är det i slutändan bara fråga dennes åsikt och inget annat. I det här fallet verkar det vara precis så som du säger att du och rescensenten har olika åsikter om estetik. Därför är det, precis som andra i tråden påpekat, enormt viktigt att rescensenten inte bara skriver "det är skitsnyggt" utan faktiskt benar ut varför han/hon tycker så, så att läsaren kan bestämma om det är intressant eller ej.Om det är layout och design och vi har helt olika åsikter om vad som är snyggt, ja då vill jag inte råka att köpa ett rollspel på fel premisser.
Här håller jag med dig. Om man ska köpa alla tre core-böckerna får man punga ut närmare 800 spänn(!), så D&D har verkligen en ganska hög startkostnad. Man kan få ett helt komplett spel för halva den summan om man väljer ett annat. Fast om man har en budget att gå efter och har siktat in sig på D&D så går det faktiskt att klara sig med bara PHB då hela regelverket finns där. (Den enda regeldelen man inte hittar där är den som gäller challange rating och utdelandet av XP. Det är lite surt att om man inte vill improvisera den delen då måste man skaffa DMG, och detta bara för en tabell som tar ett utrymme på ungefär en halv sida. Den tycker jag att WotC kunde bjussat på i PHB. Det finns tillräckligt med matnyttigheter i DMG för att locka köparna att skaffa den i alla fall.)Men jag tycker det är lite lustigt att man kan köpa en regelbok för 300:- som inte räcker för att börja spela.
Det där kommer du aldrig att komma ifrån oavsett vem som recenserar och hur man recenserar. Om du har helt olika åsikter än recensenten kommer han/hon troligen inte att göra samma bedömning som du. Det går inte att komma ifrån. Och risken att du gör ett felköp är väl ändå väldigt liten, eftersom just layout och design är något av det som är enklast för dig att kolla upp innan du köper boken. Antingen genom att bläddara i boken, eller kolla in en preview om det finns, eller genom att fråga runt lite på Internet.Om det är layout och design och vi har helt olika åsikter om vad som är snyggt, ja då vill jag inte råka att köpa ett rollspel på fel premisser.
Det där förstår jag inte. Varför skulle jag ge D&D3.5 ett högt betyg för att jag är tacksam för att jag får recensera spelet?Det känns lite som att rescensionen mest är skrivet av någon som redan är såld på D&D och vill ge det ett så högt betyg som hans erkänsla kräver.
Intressant. Finns det nån undersökning som stödjer detta eller är det något du tror? Själv funkar jag så att om jag köper ett spel och ser att det följer med en värld så tänker jag "Skönt, då slipper jag hitta på en egen." och den ska vara ganska dassig för att jag trots det ska slänga ut den. Till D&D finns det flera världar att välja på (och som dessutom är riktigt bra) och jag trodde att merparten av världens spelare befolkade dessa. Mest för att jag utgått från att rollspelare är lika slöa som folk i allmänhet är.Till exempel när det gäller spelvärld i grundreglerna till D&D, så spelar majoriteten av D&D-spelarna med såkallade "home brew"-världar. Alltså är en värld i grundreglerna bortkastad för dem.
Fast du kan knappast vara omedveten om skillnaderna mellan dem, deras musik, eller deras målgrupp. Lordi är vad Lordi är, och de försöker inte vara Lars Berghagen. Alltså vore det fel att dissa Lordi för att de inte är Lars Berghagen.Har aldrig lyssnat på Lordi, och knappt på Lasse Berghagen, så jag har svårt att uttala mig om dessa.
Tja, då borde D&D få ännu högre betyg genomgående. Det finns få rollspel som så tydligt driver en stil, en vision och en övertygelse i genomförandet som just D&D, och särskilt tredje upplagan. "Back to the dungeon", "Options, not restrictions" och så vidare.... efter stil, vision och övertygelse i utförande ...
Nej. Bra layout och regeldesign och allt det andra följer inte automatiskt av en resursstark produktion. Det följer av att personer som är skickliga på sitt yrke skapar en produkt. Visst är det lättare att få tag på sådana om man har stora resurser. WotC är bra på det de gör OCH de har stora resurser. Därför är deras böcker bland de bästa i branschen. Men deras största konkurrenter kvalitetsmässigt är Paizo, med ett tiotal anställda, Malhavoc Press (två anställda), och Necromancer Games (en handfull anställda).Problemet med ditt resonemang är att man i så fall BARA bedömer sådant som följer av en resursstark produktion: god layout, kundtillvändhet och så vidare.
Det är just för att särskilja på dessa som Fenix delat upp betyget i "Intryck" och "Innehåll". Detta gör det ännu viktigare att själva rescensionen motiverar betyget och förklarar varför det delades ut och på vilka grunder. Själv har jag märkt att jag inte alltid håller med om de betyg som delats ut men att det överlag motiverats på ett sådant sätt att rescensionen ändå visat om produkten är intressant för mig eller ej. Jag tycker att Fenix rescensioner funkar bra som köpguide.Problemet med ditt resonemang är att man i så fall BARA bedömer sådant som följer av en resursstark produktion: god layout, kundtillvändhet och så vidare. Men rollspel, eller film, eller böcker, är inte bara packeterade produkter att bedöma utifrån hur de faller sin kundkrets på tungan. De är även artistiska verk, som i viss mån skall bedömas efter stil, vision och övertygelse i utförande. Att inte bara tal om hur de gör vad de gör, utan också vad de gör, och varför.
Att generiska böcker säljer bättre säjer väl egentligen ingenting. Det finns ingenting som säjer att de inte är lika användbara i FR eller Grayhawk, som i Kalles hemkörda värld. Det pekar snarare på Kalle helst inte köper världspecifika böcker då han av naturliga skäl inte kan använda allt material i dem.Av världsspecifika böcker säljs tiotusentals, alltså runt en magnitud mindre. Det är inte en slump att merparten av vad WotC ger ut är generiskt. Forgotten Realms får en bok nu och då och ibland nu för tiden. Generiska böcker kommer ut stup i ett.
Här har jag dock inget argument. Möjligtvis det att världspecifika böcker mest är av intresse för spelledaren medans alla spelare kan ha nytta av core-böckerna.Försäljningssifforna säger att det är så. Det säljs hundratusentals PH, DMG och MM. WotC har också gjort marknadsundersökningar som visar på detta, men de har jag bara fått refererade för mig.
Av världsspecifika böcker säljs tiotusentals, alltså runt en magnitud mindre.
Ja, det är onekligen spännande. Det skulle vara intressant att veta hur många av dem som var redan befintliga hopkok som skickades in och hur många det var som skrevs enkom för tävlingen. Vilka kom förresten på top tio? Finns dessa världar att beskåda nånstans?Till kampanjtävlingen som WotC hade, skickades det in väldigt många "home brew"-förslag. Totalt fick man in 11 000 förslag, varav Eberron vann. 11 000 förslag.