Jag är ärligt talat skeptisk till betyg över huvud taget, så länge recensenten klarar av att beskriva sina åsikter om produkten. (Många recensioner i Dagens Nyheter skulle behöva betyg, eftersom man efter en genomläsning inte har en aning om huruvida recensenten tyckte att produkten var bra eller dålig, men man vet hur bildad recensenten anser sig vara och hur många andra kulturyttringar han/hon kan referera till.)
:^)
Heh. Jag å min sida tycker faktiskt det är ganska skönt att DN överlag har andra ambitioner med sina recensioner än att de skall användas som konsumentrådgivning. En av deras recensenter beskrev det där på ett sätt som verkligen fick upp mina ögon; och numera anser jag att en god recension inte bara (eller främst) skall tala till läsaren som om denne vore en kulturkonsument ståendes framför en bokhylla, som vill höra en rekommendation om vad hon skall stilla sin läslusta med, utan snarare inleda en dialog med både de som redan
läst boken och försöka ge dem ett mervärde åt vad de nyss har läst,
samt åt
författaren av verket; såväl som andra författare i samma genre eller som försökt behandla samma frågor.
Jag tänker ofta på det här när det slår mig att jag tycker spelrecensioner är oerhört trista och ointressanta, medan jag gillar att läsa kulturrecensioner även i de fall då jag inte är sugen på själva verken i sig.
Överlag så brukar spelrecensioner bara beskriva innehållet på ytligast och uppenbarast möjliga sätt (såsom de rollspelsrecensioner som i praktiken bara radar upp innehållsförteckningen, eller de brädspelsrecensioner på BGG som snarast kan anses vara fullständiga genomgångar av spelets regler) för att sedan komma med lite svepande värdeomdömen fram och tillbaka. Det ger mig inte så mycket.
Jag skulle hellre önska att spelrecensionerna gick ifrån konsumentrådgivningen och blev lite mer som DN's recensioner, än att DN skulle anstränga sig för att bli mer av konsumentrådgivningar.