Kul att alla verkar positiva till det här lilla hysset! Jag var orolig att de som var vanliga tomtenissar hela spelet skulle känna sig lurade (på ett dåligt, och inte skönt "whoa! mindfukk!"-, sätt) när ridån drogs undan och mekaniken bakom spelet visades. Det är lite känsligt att lägga en massa tid på något och så visar det sig att allt var hittepå, vilket var en av anledningarna till att jag ville hålla spelet litet (med både deltagarantal och inläggstak) Men det verkar ha gått hem, skönt!
Idén till det här liret föddes redan under Mukwas Vampire-lir (för två år sedan?). Där började det spekuleras i om det egentligen var så att det inte fanns några ulvar, och jag började fundera på hur ett sådant spel skulle se ut. I och med diskussionerna om Varulvsspel 2.0 blev det naturligt så att jag började fundera på det här igen.
Varulvsspel handlar ju om den informerade minoriteten mot den oinformerade majoriteten. Och den asymmetrin fanns även i det här spelet, med skillnaden att fraktionsindelningen inte gick längs den linjen. Men det var kul att se (som planerat) hur ledarna (den informerade minoriteten) agerade "ulvigt" och hamnade i hetluften direkt.
Just valet mellan att föra medspelare och motspelare bakom ljuset eller inte tycker jag var en an de intressantaste aspekterna. Jag trodde dock att avslöjandet skulle komma mycket tidigare. Kanske hade xyas (eller Trasapa) behövt göra det redan i runda 3 för att stoppa Mukwa.
Jag tycker Mukwa spelade riktigt bra och verkligen förtjänade att ro hem vinsten åt sitt lag. En eloge också till xyas som på många sätt är klippt och skuren för en sådan här roll.
Angående era åsikter om arbetsplatsen så vet jag inte om ni listat ut det ännu, men en i varje grupp hade en åsikt som kopplade honom till gruppen ("jag gillar tomtefar" etc) och en hade en åsikt som pekade ut en annan grupp som skum ("nissefacket är gangstrar").
Kul kuriosa är att "Åsikter om arbetsplatsen" hittades på ungefär en timme innan spelstart. Innan laborerade jag med att varje nisse hade ett jobb (typ renskötare, grötkokare, schackbrädesmålare osv), men det blev inget bra. Över huvud fanns det en del problem med spelet, Mukwa har nämnt att han inte förstod att sälspäck skulle dras för nattmord som blev skydd-ninjade och jag var verkligen inte tydlig med det.
Problemet med att ha kreativa spelupplägg är att det alltid är speltest i skarpt läge liksom. Note to self är att det hade varit bra att bolla det här upplägget med någon.
---
Är det här Varulvsspel 2.0 Nej det är det inte. Det här var ett gig liksom, men nu går det ju inte att göra på samma sätt igen.
Men!
Att laborera med mer bärdspeliga upplägg tycker jag känns spännande.
Basse nämnde Puerto Rico och jag har faktiskt själv gått i tankar kring ett action selection-varulvsspel. Istället för att man har individuella förmågor och röstar ut folk så röstar man om att använda olika actions varje runda. Det skulle kunna göras intressant, tror jag.
Jag funderar också över spel där varje spelare är en egen fraktion och det gäller att samla victory points på olika sätt. Givetvis finns det övergripande fraktioner också, men att vinna med dem är bara ett sätt att skaffa VP:s.
Det finns massor av kul att testa!