Nekromanti Reda pengar eller resursslag?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag föredrar pengar framför resursslag, då det gör det enklare att skapa ett system för handel i större skala. Dock brukar jag vara ganska slapphänt med mindre utgifter såtillvida rollpersonerna inte har akuta penningbekymmer. Dock vill jag gärna ha någon form av trovärdig ekonomi i spelvärlden, vilket är lättare att få till när man ger varorna ett konkret penning- eller bytesvärde.

cogitare

Swashbuckler
Allt beror på vilken nivå du vill lägga kampanjen på då båda alternativen har sin charm antar jag.

Är man ute efter att spelarna skall veta exakt hur mycket något kostar och vad deras mål kan tänkas vara för att köpa det så bör man gå med exakt antal pengar.

Vill man ta bort fokuset lite från pengarna och använda ett mer abstrakt begrepp så bör man köra med ett resurs-slag eller något som Resources i WoD.

Jag tror att generellt så gillar jag att man abstraherar lite gällande pengar för, särskilt i fantasy, kan det vara extremt svårt att föreställa sig hur mycket något kostar (såsom hus, båtar osv.) om det är lite ovanligt (och kostnaden inte finns specifikt omnämnd i någon modul du har) och då kan man sätta en svårighetsgrad eller en att viss resursnivå krävs baserat på hur svårt/enkelt man vill att spelarna skall få tag på sagd tingest.

Å andra sidan kan ju ett dylikt system vara lite fyrkantigt och vara svårt att ta med i beräkningen ev. toppar i spelarnas börs efter att ha hittat en skatt alt. fått bra betalt för ett uppdrag som omedelbart kan blåsas på häftiga prylar alt. inköp av land, stora fordon eller whatnot.

C.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
För att få mer tid över till dueller och svingande i ljuskronor så har jag i Höstdimma bara ett värde på "Rikedom". Inga slag, ingen bokföring, rollpersonerna anses helt enkelt ha råd med allt som hör till deras livsstil.