Nekromanti Redigera pdf, mer specifikt DoD 2.1

G

Guest

Guest
Jag spelleder ytterst sporadiskt Drakar och Demoner 2.1, dvs utgåvan från 1985. Eftersom jag husreglat en del så har jag skrivit ut pdf:en i A4-format så att jag kan skriva in ändringar i marginalerna. Detta funkar bra för min del men blir svårläst för nya spelare. Därför undrar jag om någon känner till ett enkelt sätt att redigera pdf:en.
Allra bäst vore om man kunde blanka/sudda de partier man inte behöver och direkt skriva in ny text. Typsnitt och storlek behöver inte matcha perfekt, det viktiga är att det blir tydligt.
Om inte det funkar så räcker det om man bara kan sudda utvalda partier, så får jag åtminstone mer plats att skriva för hand på.

anth

Vetefan
Det beror som den ursprungliga pdf-filen är ett text-dokument eller ej.
För gamla rollspel har man ofta bara skannat in sidorna som bilder och sparat dem i en pdf.
Kan du markera och kopiera text från pdf:en till t.ex. anteckningar/notepad? Om du inte kan göra det kan du antagligen inte redigera texten heller.
Då får du istället börja med att skaffa dig ett OCR-program och konvertera pdf:en till text först.

G

Guest

Guest
Det är ju Riotminds gratis-pdf, vilken väl ursprungligen kommer från en välkänd källa, version 1.7, så ja det är högst sannolikt inskannade bilder.
Jag inser att jag inte kan redigera texten som i en ordbehandlare, men tänker att pdf:en kanske kan behandlas med något slags bildbehandlingsprogram.
Man kan ju öppna de flesta bilder med vanliga Paint och därmed ändra bilden med Paints olika effekter, t.ex. färglägga ett område vitt (dvs sudda) och skriva in text.
Enligt min erfarenhet så kan Paint dock inte öppna pdf-filer.
Tack för svaren.
Jag ska kolla upp länken och läsa på om OCR-program.
EDIT: rättat felstavning

G

Guest

Guest
Ok, nu är jag äntligen igång, tack vare hjälp från diverse forumiter som alla förtjänar ett stort tack - i synnerhet Zoth-Ya och Arfert!
Jag får klippa text från pdf:en och klistra in i ett ordbehandlingsprogram.
Ordbehandlingspriógram är inte min starka sida, men jag lär mig allteftersom.
Det kan nog vara värt att fundera lite på format, textstorlek osv, innan jag sätter igång på allvar så att jag inte gör mer jobb än nödvändigt.
Små problem måste lösas, t.ex. att tabellerna blir bildobjekt som inte går att redigera.
Mitt främsta syfte är ju att redigera in mina egna husregler i texten, men som ett långsiktigt projekt skulle jag kunna tänka mig att lägga in hela jämra regelboken.
Förutsatt att det är lagligt förstås - nån som vet?

G

Guest

Guest
Zoth-Ya;n89169 said:
Du får gärna dela med dig av lite av husreglerna, nyfiken är man ju.
Jag har faktiskt kommit en bra bit på väg, men man tröttnar ju lätt så vi får se när det blir klart.
Kolla dock inkorgen för en sammanfattning.