Reducera sitt rollspelsbestånd - Hur känns det?

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
313
Jag har inte sålt av så många spel, men det handlar om värdet för mig mot hur mycket andra är beredda att betala. Att sälja min Kultsamling var en no-brainer. Det som andra var beredda att betala för boxarna översteg mitt värde av dem mångdubbelt. Tvärt om med mina Changeling böcker, de verkar ha 0 värde ekonomiskt men betydligt större värde för mig.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,080
Hoarder-hjärtat sticker till i en dag eller två, men sen glömmer en bort det och en kommer inte ens ihåg att en sålt spelet från första början.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,797
Jag har sålt en del och kommer att sälja mer, dels sådant som inte faller mig i smaken, dels sådant jag känner mig klar med. Tycker det känns bra när det blir färre dammsamlare i hyllorna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Jag har inte sålt av mer än enstaka spel sedan jag började om 2007 (medan samlingen från 80-90-talet står i en låda i källaren). Men nu börjar de tre hyllplan spelen får ta upp närma sig fulla, så det är väl dags. Där finns några titlar jag helt klart kan undvara som inte kommer bli spelade, men lättja och brist på initiativ (det finns ju plats kvar) gör att jag inte kommit loss än.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
248
Ambitionen i nuläget är ju att endast hålla mig med rollspel som jag faktiskt spelar eller har ambitionen att spela, så jag säljer ju av prylar allt eftersom. Mitt hem är redan överbelamrat med andra böcker, så då får spelen stryka på foten. Har inte ångrat mig ännu. Å andra sidan har jag ju (o)vanan att skaffa pdf-versioner också, så vill jag gå tillbaka och bläddra i något särdeles intressant så har jag ju ofta den möjligheten kvar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,220
Location
Helsingborg
När jag uppgraderade operativsystemet på min Mac så försvann alla mina pdf-rollspel. Jag har inte varit gladare. De fanns mest där som en påminnelse om något jag "måste" göra. De spel jag saknat (men som jag inte vet fanns bland mina pdf:er) har jag återinförskaffat, men antalet går att räkna på en hand.

Jag är verkligen ingen samlare. En flytt är en bra ursäkt för mig att slänga saker som jag inte sett på tre år. Det enda som bär mig emot att slänga är bruksföremål. Det är därför jag ibland ger bort rollspel till en fraktkostnad. Den energi det tar för mig att försöka få in en hundring är inte värt det.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,620
Location
En mälarö
Jag vet inte då jag faktiskt aldrig sålt av några rollspel. Men jag vet att jag borde och har i alla fall börjat förbereda mig mentalt. Jag har gått igenom samlingen med säljglasögonen på mig och har delat in allt i tre kategorier. I den första hamnar sådant som jag använder eller som jag realistiskt tänker mig att kunna använda i framtiden. I den andra kategorin hamnar sådant jag vet att jag inte kommer att använda men som jag har en nostalgisk koppling till. Resten är sådant jag som aldrig använt och som jag också vet med mig att jag aldrig kommer att använda. Denna tredje och sista kategori är sådant jag kan göra mig av med utan att samlarnerven på något vis kommer i kläm.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,440
När jag uppgraderade operativsystemet på min Mac så försvann alla mina pdf-rollspel. Jag har inte varit gladare. De fanns mest där som en påminnelse om något jag "måste" göra. De spel jag saknat (men som jag inte vet fanns bland mina pdf:er) har jag återinförskaffat, men antalet går att räkna på en hand.

Jag är verkligen ingen samlare. En flytt är en bra ursäkt för mig att slänga saker som jag inte sett på tre år. Det enda som bär mig emot att slänga är bruksföremål. Det är därför jag ibland ger bort rollspel till en fraktkostnad. Den energi det tar för mig att försöka få in en hundring är inte värt det.
Jag har tänkt tusen gånger om att jag borde gå igenom mina PDF:er, men det blir liksom inte av. Jag tar mig igenom ett litet, litet antal, sen tröttnar jag. Tror jag har flera hundra PDF på itch, drivethru och genom gåvor/kickstarter. Jag har läst max 50.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,939
Location
Uppsala
Pallar typ inte med processen med att sälja saker, för de ynka femtiolappar det mesta skulle kunna inbringa, så numera ligger en hel del saker nedpackade i (vattentäta) plastbackar i förrådet. Framförallt gallrade jag ut alla supplement till olika spel och behöll regelböckerna i hyllorna--det är dem jag läser!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,483
Vilket jävla slöseri att slänga fungerande grejer! Donera hellre till second hand eller skänk bort på annat vis.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,624
Location
Fallen Umber
Jag ställer mig de här frågorna, ungefär i prioriteringsordning:

  1. Vill jag spela det här?
  2. Har det något nostalgiskt värde?
  3. Finns det saker jag vill använda mig av i det, som referens eller inspriation? Är jag helt säker på det?
  4. Känner jag något starkt när jag bläddrar i det? (Om det exempelvis är väldigt fint trots att nostalgi och användbarhet saknas.)
  5. Ingår det i något slags samling?

Om svaret är nej på samtliga frågor ställer jag det i säljhyllan. (Steget att faktiskt orka sälja grejerna är ett senare problem.) Mest handlar det därmed om rätt nyköpta saker som jag är mer eller mindre besviken på. Tredje frågan utgår om jag kan ha kvar en pdf.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,807
Location
Eskilstuna
Jag har aldrig ångrat att jag har gjort mig av med en bok.

Pallar sällan att lägga ut dem på nätet, utan brukar ta med mig dem till GothCons auktion och låta dem gå för vad de går för.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,440
Jag har aldrig ångrat att jag har gjort mig av med en bok.

Pallar sällan att lägga ut dem på nätet, utan brukar ta med mig dem till GothCons auktion och låta dem gå för vad de går för.
Jag har gjort exakt såhär med många brädspel. Färre rollspel, men det har blivit en del genom åren ändå. Ytterst få har jag ångrat att jag sålt / gjort mig av med.
 
Top