Nekromanti Redwall

Pilzefrau

hon/henne
Kan ni gissa vad? Jag har ytterligare ett halvfärdigt AW-hack!

Den här gången är det bara nästan sant, för det är ett hack på Dungeon World. Jag har varit lat och inte skrivit in texten till de moves som är tagna rakt av från Dungeon World, så om man inte har det spelet tillgängligt kommer nog många av klasserna härifrån vara lite kryptiska.

Det behandlar Redwall, en bokserie som i allt jag lyckats få ut är väldigt lik Mouse Guard. Det finns skogsdjur som typiskt är snälla, åsså finns det råttor och annan ohyra som är onda. Det finns ett kloster som heter Redwall där många av skogsdjuren bor och har det trevligt, men utanför är man aldrig riktigt säker från rövare och i böckerna dyker det ofta upp en riktigt ond piratkung eller rövarhövding eller vildkatt och sprider skräck. Utvalda krigare som besöks av tidigare stora krigares ande och hittar deras gamla vapen är vanligt förekommande. Grävlingar är badass. Det är väl typ vad man behöver veta om Redwall för att hänga med här.

Här finns det i alla fall.

Jag har tröttnat på att skriva på det och kommer nog inte få tillfälle att spela det på länge, men håll tillgodo. Det finns ett par moves jag är lite stolt över, som de här:

Art-moves för The Warrior Born:
[ ] Squirrel: when you roll to defy danger to close the distance between you and a foe, you always get there before they can attack anyone else, regardless of the result of your roll. If that was the only danger, you just do it.
[ ] Otter: when in water, you take +1 ongoing. Any unnamed NPC in the water with you is at your mercy.

Moves från The Soldier:
Frontline Comrades: whenever you fight alongside another beast, take this bond with them if you don’t have it already: _______ is a trusty comrade. When you save someone’s life, they take the same bond with you if they don’t have it. (You can resolve these, but you might not want to – it helps you aid each other.)
Commanding Presence: when you lead a group in battle, the group shares 1 hold as per the Defend move. Any member of the group can spend this hold and have it count as if the group is defending them.
Eulalia: when you let out your battlecry at the start of a fight, everyone who joins in takes +1 forward.

Art-move för The Elder:
[ ] Bird: you have flown far and wide before, but will never again. When you visit a place, the GM will tell you what it looked like from above when you last passed over it.