Nekromanti Referenser till vår värld

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har skytt dem. Referenser till vår värld i världsbeskrivning. Jag vill inte skriva att språket Terrosh låter som tyska med orshiskt inslag eller att rätten som serveras ser ut som nån form av paellea men med röda kräldjur i. Men jag börjar ändra mig.

Vad vi känner till förstärker ju vår uppfattning av vad som berättas. Det är ändå rätt sällan du har en illustration att visa upp och ibland kan referenser slå vilken illustration som helst även om de stödjer och förbättrar upplevelsen.

Jag tror att mitt nya världsavsnitt kommer ha referenser till än det ena och än det andra. "Språket låter som spanska", "Hjälmen ser ut som tysk nazihjälm och hon bär en tung läderrock"... Jag tror det blir roligare att skriva och en trevligare läsupplevelse där man känner igen sig. Kanske är det en fördel tom då man skriver scifi där man verkligen inte har referenser iom att det finns en hel del som inte någon annan tänkt ut än du själv.

Vad säger ni om referenser? Använder ni dem i ert spelskapande? Skyr ni dem? Varför än det ena eller andra? Kan man göra för mycket referenser så man hamnar i jordelivet istället för på planeten Xyilon där man faktiskt spelar och hur undviker man det?

Ögat

Hero
I ett öl-och-snacks-spel är det självklart att säga att en naziklädd kvinna sitter och äter rymdpaella.
I ett mer gud vad vi ska ha inlevelse i en fjärran kultur-spel är det lika självklart att inte göra det.