Re: Reflektion: Balansera upp nyskapade karaktäre
Ok, låter som att vi har D&D som exempel:
D&D är ett levelbaserat spel, som bygger på att spelarna hela tiden ska bli effektivare, och en rollperson som samlat mycket xp har överlägset större effektivitet. Samtidigt som D&D's system är gjort för att vara opartiskt när det gäller liv och död för rollspersoner. Vilket är det som skapat hela frågeställningen du är inne på.
D&D är ofta fokuserat på individen. Att det man 'bygger up' under spelets gång endast är sin enstaka rollpersons effektivitet(i strid) med hjälp av resursen xp.
Man skulle kunna införa andra typer av resurser än xp som byggs upp under spelets gång och som inte är knutet till en individuell karaktär.
D&D är i grunden ett kriggspel, och i redan i första versionen fanns regler för att samla arméer, specialister och borgar. Spelarna var i grunden ett gäng warlords och heroer på slagfältet.
Om man skulle kunna utnyttja det tankesättet så skulle det bli att parallelt med rollpersonernas xp upptrappning, så bygger spelarna samtidigt upp sin riddar/magiker/cleric-orden, sin berömmelse, sin hemby, hemborg, stridsförband, sin hemstad, sitt kontaktnät, sin lista på allierade, sin community, sina hangarounds. Att man helt enkelt har byggt upp en samling resurser som inte är totalt fokuserade på en individs xp.
En spelare som är krigare t.ex., har byggt upp en riddarorden eller ett legosoldatsförband eller någon annan typ av grupp, ju bättre det har gått för spelaren ju fler och skickligare krigare har samlat ihop.
Om spelarens rollperson sedan skulle råka dö, kan han skapa en ny rollperson från den nya 'gruppen' som har storre effektivitet(xp) än en ursprunglig 'startkaraktär' tack vare den tidigare rollpersonen, och som redan har en koppling till denna. Även ägodelar, bakrund och en del av 'personligheten' kan på så sätt gå vidare till nästa rollperson.
Ofta har jag gillat DoD på så sätt eftersom det inte är lika stor kontrast mellan gamla och nya rollpersoner samt att det är lite svajjigare balans över karaktärskapande över huvud taget. Men det är väl en annan diskussion eftersom du började med D&D/levlar/xp.