Nekromanti Reflektion kring några forum

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
För att händelser inom olika spelprojekt från forumiter och inhemska spelmakare är lika mycket nyheter som i de internationella.
Absolut. Och det är inget som hindrar någon att skriva ett inlägg utformat som en nyhet om saker man håller på med. Om det är en nyhet, och inte en uppenbart planerad PR-aktivitet. Jag har släppt igenom flera sådana. Men en post som är en beskrvning av lite olika saker man håller på med, tillsammans med förslag på hur man kan ge pengar till ett projekt som ska finansieras (alltså inlägget som föranledde aktiviteten i denna diskussion) är i min värld ingenstans en nyhet, utan reklam, eller promotion, om man vill säga så.

Och då förstår jag inte varför den prompt måste upp på just nyhetsforumet.

Som ni säkert förstått tycker jag inte att det är en svår gräns i 95% av fallen. Och jag har också, vilket ni säkert också förstått, inte riktigt greppat varför det är så viktigt att man får göra reklam för sina egna spel på nyhetsforumet, när man har promotionforumet.

Visst, jag kan formalisera regler kring vad som är promotion eller inte, men behövs det verkligen? Och behövs verkligen formumen slås ihop? Jag har inte övertygats om att det skulle vara vare sig bättre eller sämre än uppdelningen vi har idag.

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter said:
Visst, jag kan formalisera regler kring vad som är promotion eller inte, men behövs det verkligen? Och behövs verkligen formumen slås ihop? Jag har inte övertygats om att det skulle vara vare sig bättre eller sämre än uppdelningen vi har idag.
Min syn, i all enkelhet:

Som användare är jag ute efter samma saker när jag kollar Promotionforumet som när jag kollar Nyhetsforumet. Jag bevakar båda, och upplever inte att jag någon gång skulle vilja se nyheter men inte promotion, eller promotion men inte nyheter.

Däremot tycker jag, och har länge tyckt, att vår forumlista är åt helsike för lång. En lång lista med forum gör det svårt att skapa sig en överblick, framför allt för den som är ny. Nu är den nya layouten bättre, men en av de saker som gjorde att jag hade svårt att riktigt komma in i forumet när jag kom hit var den enorma mängden underforum. (Andra saker var trådad vy och brist på motsvarande bevakningslistor, men det är ju ordnat nu). Så jag är generellt för stängandet/ihopslagandet av forum. Allt som betyder att det blir färre.

Men jag kan inte påstå att jag egentligen har en jättestark åsikt åt något håll. Jag bevakar som sagt båda; den enda gång jag går in via forumen är när jag ska skriva något, och från det hållet har jag inga problem att räkna ut vad som är vad.

solvebring

Superhero
För att svara behöver jag peka lite på kranks inlägg, för ja, reklam och nyheter ligger väldigt nära varandra och går oftast hand i hand - ibland är de mer eller mindre samma sak. Med andra ord tycker jag det vore trevligare att samla allt under samma flagg än att ha de här sakerna uppdelade. Det känns som att vi i så fall lika gärna kan skilja på Evenemang och Kontakt också, om du förstår min mening.

Och ja, forumlistan är lång. Det är något som vi förövrigt diskuterat flera gånger förut i alla trådar som någonsin handlat om forumet och dess struktur av forum. Så det skulle vara en välgärning på den fronten också. Iof pratade några redaktörer - jag minns inte när - om att försöka jobba mer med underforum, men det kräver ju en total omstrukturering och får la bordläggas på framtida kirurgiska ingrepp.

Hur som haver, jag är för att slå ihop forum i allmänhet, speciellt de forum där de är möjligt utan att de ena kategorin fullständigt dränker de övriga. Som det är nu är det ju ingen syndaflod i vare sig nyhets- eller promotionforumet, och med en liten uppryckning vad gäller tillåten reklamföring och inte så kan man nog skärpa det ytterligare (om man nu skulle anse det nödvändigt).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
för ja, reklam och nyheter ligger väldigt nära varandra och går oftast hand i hand - ibland är de mer eller mindre samma sak.
Jag anar en fundamental skillnad i vad vi på varsitt håll anser är skillnaden på nyheter och reklam. Så som jag ser det är reklam och nyheter väsensskilda företeelser.

PR ligger närmare nyheter, men är fortfarande en annan sak än nyheter.

Att promotion och för all del reklam är av intresse för en stor publik gör inte automatiskt att allt är av nyhetsvärde.

Men å andra sidan är vi ju inte en bona fide självständig nyhetssajt med publicistiska krav på oss, så jag ska väl inte dra för stora växlar på detta.

/m

solvebring

Superhero
Magnus Seter said:
solvebring said:
för ja, reklam och nyheter ligger väldigt nära varandra och går oftast hand i hand - ibland är de mer eller mindre samma sak.
Jag anar en fundamental skillnad i vad vi på varsitt håll anser är skillnaden på nyheter och reklam. Så som jag ser det är reklam och nyheter väsensskilda företeelser.

PR ligger närmare nyheter, men är fortfarande en annan sak än nyheter.

Att promotion och för all del reklam är av intresse för en stor publik gör inte automatiskt att allt är av nyhetsvärde.

Men å andra sidan är vi ju inte en bona fide självständig nyhetssajt med publicistiska krav på oss, så jag ska väl inte dra för stora växlar på detta.

/m
Fair enough, och tja, jag kan inte göra annat än instämma även om jag fortfarande skulle föredra en hopslagning.

Rickard

Urverk speldesign
Magnus Seter said:
Varför är det viktigt att folk får promota sina spel just precis på nyhetsforumet?
På det har krank och solvebring redan svarat. För lång lista och för liten skillnad. Det senare har jag redan skrivit två gånger i tråden.

Jag tycker frågan är fel ställd från din sida. Som har framkommit i tråden har nyhetsforumet skapats efter promotionforumet. Hade det skapats ett promotionforum om det funnits ett nyhetsforum? Nu när jag har starta trådar på både promotion och nyhetsforumet så har det slagit mig: enda skillnaden är att nyheter om mina spel har blivit promotion av någon lustig anledning. Varför ska släppet av Mutinee Chronicles inte vara en nyhet?

Du skriver som svar på min fråga "För jag vill det". Kan du motivera varför? Jag känner inte att frekvensen på något forum ska vara tillräckligt för att hålla kvar forumen. Hur många inlägg per månad hade skräckforumet innan det stängde? Om promotion/nyheter är tillsammans så känns frekvensen högre.

Återigen, är det någon som har bara nyhetsforumet i bevakade forum eller bara promotionforumet? Varför?

/Han som inte känner att han fått någon motivering av de som tycker att forumen ska vara separerade

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Varför ska släppet av Mutinee Chronicles inte vara en nyhet?
Därför att det finns ungefär en person i hela världen som bryr sig om det. Du.

Där i ligger skillnaden. Vill man skryta om att man orkat skriva hundra sidor text kan man göra det i ett forum som ingen läser. Att kladda ned ett nyhetsforum som är relevant för hobbyfolk gör bara skada.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Han said:
Jag tycker frågan är fel ställd från din sida.[ Som har framkommit i tråden har nyhetsforumet skapats efter promotionforumet. Hade det skapats ett promotionforum om det funnits ett nyhetsforum? Nu när jag har starta trådar på både promotion och nyhetsforumet så har det slagit mig: enda skillnaden är att nyheter om mina spel har blivit promotion av någon lustig anledning. Varför ska släppet av Mutinee Chronicles inte vara en nyhet?

Du skriver som svar på min fråga "För jag vill det". Kan du motivera varför? Jag känner inte att frekvensen på något forum ska vara tillräckligt för att hålla kvar forumen. Hur många inlägg per månad hade skräckforumet innan det stängde? Om promotion/nyheter är tillsammans så känns frekvensen högre.

Återigen, är det någon som har bara nyhetsforumet i bevakade forum eller bara promotionforumet? Varför?

/Han som inte känner att han fått någon motivering av de som tycker att forumen ska vara separerade
Frågan är inte feld ställd. Att du vill att jag ställer andra frågor som passar din åsikt bättre innebär inte att min fråga är fel. Jag ställer de frågor jag behöver för att förstå diskussionen och de önskemål som framställs.

Jag har också gett en motivering. Att du inte accepterar den är en annan sak.

Jag kan ta den igen: jag vill hålla isär promotion och nyheter. Jag tycker att det är två väsensskilda saker. Olika typer av innehåll, helt enkelt. Och olika typ av avsändare. Jag ser det som en trovärdighetsfråga. En nyhet har andra krav på än vad ett reklaminlägg har.

Promotion kan vara säljande på ett sätt som inte nyheter ska vara (men kan bli, erkänner jag). Så jag ser promotionforumet som en möjlighet för spelskapare, där man får breda ut sig. Jag ser den inte som ett hinder att nå ut.

Hade promotionforumet skapats om nyhetsforumet kommit först? Omöjligt att säga. Jag har ingen aning. Nyhetsforumet skapades för att h nånstans där vi kan samla nyheter som kan vara av intresse, då startsidan lades åt sidan, av tekniska skäl.

Släppet av Matinee Chronicles kan absolut vara en nyhet. Du har säkert sett att andra spelskapare skrivit om sina saker på nyhetsforumet (Mylingsspels släpp av Pirater tex). Så länge det formuleras som en nyhet och inte som promotion (se Mylingsspels senaste inlägg, som jag flyttade till promotion).

Eller om det går via mig. En nyhet måste komma nånstans ifrån, men behöver ju inte prompt postas av just precis den som är ansvarig för projektet. Och jag kan skriva en nyhet om vad som helst, så att det inte blir promotion av det.

När det gäller kranks och solves svar så tolkar jag det som att det anses vara ett problem för att promotion inte syns tillräckligt. Är det rätt uppfattat?

Man kan alltså se det som att de som gör promotion vill synas mer, vilket ju är rimligt att de vill.

Jag tror inte att en hopslagning löser det problemet, utan att det ligger mer i hur stort/litet det allmänna intresset för promotion egentligen är. Och hur stort/litet intresset för nyheter är, förstås. Det hela hänger också ihop med hur olika användare hittar nya inlägg, jag tex använder inte bevakade forum alls, utan går i stort sett på senaste inlägg/senaste diskussioner för att hitta det som händer. Och det gör det ju svårare för ej välbesökta trådar som promotion och nyheter att hävda sig.

Se även mina svar till Sölve för mer input på hur jag resonerar kring skillnaden mellan reklam och nyheter.

/m

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter said:
När det gäller kranks och solves svar så tolkar jag det som att det anses vara ett problem för att promotion inte syns tillräckligt. Är det rätt uppfattat?
Det var inte alls det jag menade.

Om jag ska försöka sammanfatta min åsikt: Jag anser att om ett forum kan göra samma jobb som två, så är ett av föredra eftersom jag vill krympa forumlistan. Och att skillnaden mellan nyheter och promotion inte är tillräckligt stor vad gäller målgrupp för att väga upp nackdelen med att ha ett extra forum.

Jag tycker att skillnaden mellan nyheter/promotion lika gärna kan skötas med [NYHET] och [PROMO], ungefär som på köp/säljforumet.

Men som sagt, jag tänker inte ta strid för det här; för mig personligen är skillnaden lika med noll. Jag kommer bara posta mer i den här tråden om det visar sig att jag återigen misslyckats med att göra min position förstådd.

solvebring

Superhero
krank said:
Magnus Seter said:
Det var inte alls det jag menade.

Om jag ska försöka sammanfatta min åsikt: Jag anser att om ett forum kan göra samma jobb som två, så är ett av föredra eftersom jag vill krympa forumlistan. Och att skillnaden mellan nyheter och promotion inte är tillräckligt stor vad gäller målgrupp för att väga upp nackdelen med att ha ett extra forum.

Jag tycker att skillnaden mellan nyheter/promotion lika gärna kan skötas med [NYHET] och [PROMO], ungefär som på köp/säljforumet.
Precis så går min tankegång också - som kranks alltså. Plus det där med att det förövrigt kan vara svårt och veta vart tusan man ska posta - "Hum, reklam eller nyhet, eller båda? Vart får jag posta?"

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
Plus det där med att det förövrigt kan vara svårt och veta vart tusan man ska posta - "Hum, reklam eller nyhet, eller båda? Vart får jag posta?"
Jag ska ärligt säga att jag inte förstår vari svårigheten ligger. Det är därför jag ställer frågor för att ringa in det hela.

Och om man inte vet vart man ska posta så kan man ju posta i nyheter, och sen se om den flyttas eller inte. Trådflytt föranleder ju ingen som helst annan åtgärd från moderatorerna, så det finns ju absolut ingenting att vara nervös för.

Sen om man följer tumregeln "skriver jag om något jag själv är med och gör, är det troligen promotion" så hamnar man oftast rätt.

En annan tumregel är den ganska självklara "ber jag om pengar till mig själv eller mitt projekt så är det promotion".

Annars kan man ju ha tumregeln "när jag inte vet, frågar jag Magnus, eftersom han är moderator på nyhetsforumet".

EDIT: och förstås "jag har gjort nått som jag tycker är en nyhet, jag tipsar Magnus" funkar ju också.

Tillsvidare i alla fall tills vi bestämt hur vi gör.

/m

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Tack för förtydligandet.

Det ter sig för mig som att vi har lite olika vektorer i diskussionen. En handlar om gränsen mellan nyheter och promotion, och en handlar om forumslistans längd.

Det är knepigt för mig att hänga med i svängarna ibland.

/M

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill bara säga att jag håller med Magnus. Det är för mig en klar skillnad mellan att rapportera en nyhet och att försöka sälja in sitt spel. Jag tycker också att skillnaden är otroligt viktig i princip, men inte så viktig i praktiken med tanke på hur forumet ser ut idag.

solvebring

Superhero
Nåväl, vi kommer ingen vart här. No hard feelings allt, men det gör vi inte. :gremsmile: Vi skriver bara bättre formulerade "Jo"- vs "Nä"-inlägg till varandra och mer händer inte.

Därmed börjar jag runda av lite, å mina vägnar, med en kompromissidé - eller vad man ska kalla det... Jag tycker hur som haver det framgår dåligt av forumsbeskrivningen (Promotionforumets tanke). Den låter snarare som en variant av Evenemang och kontakt. Kanske att man kunde fila till beskrivningen lite då och flytta promotionforumet till en position under nyhetsforumet?

solvebring

Superhero
Fint initiativ gällande riktlinjer för Nyhetsforumet. Jag gillar. Gör du inlägget gult också, som alla de där moderatorinläggen brukar vara, så gillar jag det ännu mer. :gremsmile: