Han said:
Jag tycker frågan är fel ställd från din sida.[ Som har framkommit i tråden har nyhetsforumet skapats efter promotionforumet. Hade det skapats ett promotionforum om det funnits ett nyhetsforum? Nu när jag har starta trådar på både promotion och nyhetsforumet så har det slagit mig: enda skillnaden är att nyheter om mina spel har blivit promotion av någon lustig anledning. Varför ska släppet av Mutinee Chronicles inte vara en nyhet?
Du skriver som svar på min fråga "För jag vill det". Kan du motivera varför? Jag känner inte att frekvensen på något forum ska vara tillräckligt för att hålla kvar forumen. Hur många inlägg per månad hade skräckforumet innan det stängde? Om promotion/nyheter är tillsammans så känns frekvensen högre.
Återigen, är det någon som har bara nyhetsforumet i bevakade forum eller bara promotionforumet? Varför?
/Han som inte känner att han fått någon motivering av de som tycker att forumen ska vara separerade
Frågan är inte feld ställd. Att du vill att jag ställer andra frågor som passar din åsikt bättre innebär inte att min fråga är fel. Jag ställer de frågor jag behöver för att förstå diskussionen och de önskemål som framställs.
Jag har också gett en motivering. Att du inte accepterar den är en annan sak.
Jag kan ta den igen: jag vill hålla isär promotion och nyheter. Jag tycker att det är två väsensskilda saker. Olika typer av innehåll, helt enkelt. Och olika typ av avsändare. Jag ser det som en trovärdighetsfråga. En nyhet har andra krav på än vad ett reklaminlägg har.
Promotion kan vara säljande på ett sätt som inte nyheter ska vara (men kan bli, erkänner jag). Så jag ser promotionforumet som en möjlighet för spelskapare, där man får breda ut sig. Jag ser den inte som ett hinder att nå ut.
Hade promotionforumet skapats om nyhetsforumet kommit först? Omöjligt att säga. Jag har ingen aning. Nyhetsforumet skapades för att h nånstans där vi kan samla nyheter som kan vara av intresse, då startsidan lades åt sidan, av tekniska skäl.
Släppet av Matinee Chronicles kan absolut vara en nyhet. Du har säkert sett att andra spelskapare skrivit om sina saker på nyhetsforumet (Mylingsspels släpp av Pirater tex). Så länge det formuleras som en nyhet och inte som promotion (se Mylingsspels senaste inlägg, som jag flyttade till promotion).
Eller om det går via mig. En nyhet måste komma nånstans ifrån, men behöver ju inte prompt postas av just precis den som är ansvarig för projektet. Och jag kan skriva en nyhet om vad som helst, så att det inte blir promotion av det.
När det gäller kranks och solves svar så tolkar jag det som att det anses vara ett problem för att promotion inte syns tillräckligt. Är det rätt uppfattat?
Man kan alltså se det som att de som gör promotion vill synas mer, vilket ju är rimligt att de vill.
Jag tror inte att en hopslagning löser det problemet, utan att det ligger mer i hur stort/litet det allmänna intresset för promotion egentligen är. Och hur stort/litet intresset för nyheter är, förstås. Det hela hänger också ihop med hur olika användare hittar nya inlägg, jag tex använder inte bevakade forum alls, utan går i stort sett på senaste inlägg/senaste diskussioner för att hitta det som händer. Och det gör det ju svårare för ej välbesökta trådar som promotion och nyheter att hävda sig.
Se även mina svar till Sölve för mer input på hur jag resonerar kring skillnaden mellan reklam och nyheter.
/m