Nekromanti Regeländringar i nästa utgåva

Phelan

Hero
Hepp,

Tänkte höra om Anders & Tove har lust att delge lite hur de funderar på att ändra närstridssystemet i nästa utgåva? (Jag vet att ni sagt att en översyn av detta är en av sakerna som ska med.)

Det jag själv ser som största problemet är att det här med handlingar, som funkar jättebra för eldstrider, inte blir särskilt bra i närstrid. Att den med flest handlingar enkelt kan göra ett anfall som den andre inte FÅR parera/undvika känns bara skumt. Vår grupp har försökt lite med att man kan parera utöver sina handlingar, men med -10 för första extra paraden osv.

Parera kontra att undvika? Visst, Försvar är alltid påkopplat, men någon mekanism för att försöka stiga åt sidan för ett anfall istället för att parera kanske? Rimligtvis borde en parad vara lättare att lyckas med än att undvika.

En helt annan sak - hur hantera situationer där en, eller flera av de inblandade, redan har vapen dragna och står och siktar på varandra, men ingen har ännu börjat striden? Antal handlingar och Stridsvaneslag som vanligt, men vilken fördel får den som bestämmer sig för att börja? Vaksamhetsslag för att bli varse att någon bestämt sig för att skjuta och få hinna före?

Jag uppskattar det enkla och smidiga i Western, men ovanstående situationer är inte så ovanliga. Resultatet kan ju bli dödligt för rollpersonerna och som spelledare föredrar jag att ha regler i en situation som denna före att friforma när det kan sluta med att spelarna får göra nya karaktärer som konsekvens. Så, lite i reglerna om hur man ska hantera dylika situationer vore uppskattat.

Mvh / Phelan

Storuggla

Champion
"En helt annan sak - hur hantera situationer där en, eller flera av de inblandade, redan har vapen dragna och står och siktar på varandra, men ingen har ännu börjat striden? Antal handlingar och Stridsvaneslag som vanligt, men vilken fördel får den som bestämmer sig för att börja? Vaksamhetsslag för att bli varse att någon bestämt sig för att skjuta och få hinna före?Jag uppskattar det enkla och smidiga i Western, men ovanstående situationer är inte så ovanliga. Resultatet kan ju bli dödligt för rollpersonerna"

Det där har jag märkt av.

SL: "Han stiger in genom den öppna dörren och håller sin Colt riktad mot ditt bröst hela tiden. Inte en sekund släpper han dig med blicken."
Spelare: "Jag drar min Peacemaker!"

Vafan? Du har ju inte en sportslig! Lägg ner! Den här mannen ska ju inte ens döda dig ursprungligen, men nu tvingas han försöka bara för att du är en mupp! Argh! Dööööö spelare! Dööööö!

Storuggla, tuggar fradga

Den dära...

Veteran
Skane är väl den att med en parering följer alltid någon form av undvikning. Som du sa ett sidosteg samtidigt som man stöter undan näven som kommer farande. Det är ju inte ofta såkallade powerblocks inträffar där kombatanterna står och stundom pressar den andra bort mellan ett hav av gnistor. Rimligtvis bör därför försvar vara inräknad i varje situation där en defensiv manöver är överhängande men då återstår en hel del situationer där nya regler behövs.

- Först och främst hur fungerar det om man är heldeffensiv. Jag menar istället för att gå emot motståndaren gör en skenhelig reträtt, man bör rimligtvis ha enklare att udnvika närstridsattacker.
- Därefter hur fungerar det då motståndaren helt klart lockerar slaget med kanske en sköld, stol eller tvättbrädan. Bör försvar räknas in?

Närstridssystemet bör alltså piffas upp i många anseenden mer än vi nämnt här.
Jag tycker absolut inte att man skall överge handlingssystemet. Det är riktigt bra och westernriktigt, ger ivarjefall mig en känsla av att snabbheten har betydelse.

Det är väl det enda riktiga problem som jag kan se med reglerna för tillfället förutom att jag självklart vill ha med min husregel som går att finna nedan:

Rysk roulett
Har även du upptäckt att vissa SLP och i vissa fall även rollpersoner döljer något eller för den delen beter sig något störande. Då är den här regeln att rekomendera.
För denna specialregel behövs endast en sexsidig tärning. Först och främst väljer man en kroppsdel (förslagsvis huvudet). Därefter väljer man ett nummer. Faller tärningen till ens vals fördel orsakar man omedelbart en perfektskada på den kroppsdl man valt med skadegrupp efter det vapen man använde. Hitills har jag funnit att den här metoden är mycket positiv och i nio fall av tio får du de information du behöver.

Phelan

Hero
Nej, jag vill inte överge handlingssystemet, för det funkar jättebra till eldstrider, vilket är lejonparten av strid i Western. Däremot skulle jag gärna se något som gör att en försvarare inte är hindrad att ens försöka alla attacker pga brist på handlingar.

Att man får skjuta en gång per handling med eldvapen är lugnt. Att man däremot får göra ett fullskaligt närstridshandling per anfall tycker jag inte är lika givet. Åtminstone inte om man ser ett anfall som en serie rörelser och inte som varje liten rörelse mot motståndaren.

Man kanske skulle kunna göra så att i närstrid har alla (eventuellt alla med 2 handlingar eller fler) rätt till ett anfall och en parad. Punkt. Fördelen med att ha fler handlingar än motståndaren i närstrid är att varje extra handling kan ge en bonus (+5? +10?) som kan läggas till anfallet, till paraden eller splittas mellan dessa. Att begränsa till ett anfall och en parad gör det hela snabbt och lättskött. (Man skulle kunna tänka sig att man får deklarera två anfall och ingen parad, om man vill köra aggressivt/vet att man inte kommer få något anfall emot sig.)

Parering - visst följer nån form av undvikning, men som regeln är utformad just nu, även med den alternativa på Westerns hemsida, så är det just fråga om en powerblock, för skadan utdelas mot det man använder för att parera med. Att man får lägga till Försvar då man parerar har jag tagit för givet.

Mvh / Phelan

PAX

Jordisk Äventyrare
Om nu stridssytemet skall ändras så borde det bli mycket enklare att arbeta med för SL. Nu avser jag första upplagan vilken är den jag har. Om andra versionen är helt olik första så ursäktar jag mig. Jag tyckte dock att som SL var det inte så lätt att hålla koll på en massa SLPs samt RPna i en strid.

Borde man inte kunna skapa ett lite mer slumpat initiativsystem som justeras med färdighetsvärden på vapen eller närstrid? Eller fungerar nya Western på det sättet.

Den dära...

Veteran
Strider burkar väl inte lösas av slumpen? :gremlaugh:en bästa är den som vinner i annat fall får man utnyttja olika former av taktiker

En strid i nya western går till på följande vis:

Man har ett antal handlingar per stridsrunda man kan fördela lite hur man vill (exempelvis kan den första användas för att skjuta, andra för att sparka ut en dörr och tredje att skjuta medan man springer)

När man skjuter slår man en obegränsad T20. Resultatet läggs samman med ett färdighetsvärde och eventuella modifikationer. Därefter jämför man summan med en träffmall, det är utifrån dne man ser om och var man träffar

Slutligen slås skadan. Detta görs med en T20, resultatet läggs denna gång efter en tabell beroende på hur kraftigt själva vapnet är (skadegrupp). Utifrån skadevärdet vet man sen om personen är död eller inte, om han ligger ned och om något ben krossats.