Hepp,
Tänkte höra om Anders & Tove har lust att delge lite hur de funderar på att ändra närstridssystemet i nästa utgåva? (Jag vet att ni sagt att en översyn av detta är en av sakerna som ska med.)
Det jag själv ser som största problemet är att det här med handlingar, som funkar jättebra för eldstrider, inte blir särskilt bra i närstrid. Att den med flest handlingar enkelt kan göra ett anfall som den andre inte FÅR parera/undvika känns bara skumt. Vår grupp har försökt lite med att man kan parera utöver sina handlingar, men med -10 för första extra paraden osv.
Parera kontra att undvika? Visst, Försvar är alltid påkopplat, men någon mekanism för att försöka stiga åt sidan för ett anfall istället för att parera kanske? Rimligtvis borde en parad vara lättare att lyckas med än att undvika.
En helt annan sak - hur hantera situationer där en, eller flera av de inblandade, redan har vapen dragna och står och siktar på varandra, men ingen har ännu börjat striden? Antal handlingar och Stridsvaneslag som vanligt, men vilken fördel får den som bestämmer sig för att börja? Vaksamhetsslag för att bli varse att någon bestämt sig för att skjuta och få hinna före?
Jag uppskattar det enkla och smidiga i Western, men ovanstående situationer är inte så ovanliga. Resultatet kan ju bli dödligt för rollpersonerna och som spelledare föredrar jag att ha regler i en situation som denna före att friforma när det kan sluta med att spelarna får göra nya karaktärer som konsekvens. Så, lite i reglerna om hur man ska hantera dylika situationer vore uppskattat.
Mvh / Phelan
Tänkte höra om Anders & Tove har lust att delge lite hur de funderar på att ändra närstridssystemet i nästa utgåva? (Jag vet att ni sagt att en översyn av detta är en av sakerna som ska med.)
Det jag själv ser som största problemet är att det här med handlingar, som funkar jättebra för eldstrider, inte blir särskilt bra i närstrid. Att den med flest handlingar enkelt kan göra ett anfall som den andre inte FÅR parera/undvika känns bara skumt. Vår grupp har försökt lite med att man kan parera utöver sina handlingar, men med -10 för första extra paraden osv.
Parera kontra att undvika? Visst, Försvar är alltid påkopplat, men någon mekanism för att försöka stiga åt sidan för ett anfall istället för att parera kanske? Rimligtvis borde en parad vara lättare att lyckas med än att undvika.
En helt annan sak - hur hantera situationer där en, eller flera av de inblandade, redan har vapen dragna och står och siktar på varandra, men ingen har ännu börjat striden? Antal handlingar och Stridsvaneslag som vanligt, men vilken fördel får den som bestämmer sig för att börja? Vaksamhetsslag för att bli varse att någon bestämt sig för att skjuta och få hinna före?
Jag uppskattar det enkla och smidiga i Western, men ovanstående situationer är inte så ovanliga. Resultatet kan ju bli dödligt för rollpersonerna och som spelledare föredrar jag att ha regler i en situation som denna före att friforma när det kan sluta med att spelarna får göra nya karaktärer som konsekvens. Så, lite i reglerna om hur man ska hantera dylika situationer vore uppskattat.
Mvh / Phelan