Nekromanti Regeländringar

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Tänkte skriva lite om de regeländringar jag infört. Tar lite i taget annars blir det för mycket. Jag vill helst inte att ni svarar med varenda lilla blyertsmarkering ni har gjort i reglerna utan bara de viktigaste. Inte heller eventuella regeländringar ni har gjort som bara ät till för att få systemet att passa in i er värld. Eftersom jag är så ny på EON kan det också vara så ett någon av regeländringarna jag gjort är helt onödig och bara beror på okunskap.

1. Det första jag ändrade på är magikerna. I EON kan väl alla bli magiker om de bara utbildar sig till det? Om det ska vara så eller om man måste vara född med "gnistan" må vara en smaksak men däremot jag tycker faktiskt att även en magiker ska kunna vara korkad, eller vad tycker ni? Så jag stoppade raskt in egenskapen Magisk styrka. Hur enkelt som helst, påverkar inget annat förutom att man får ersätta PSY med MAG för allt som har med magi att göra.

2. Jag låter alla färdigheter vara beroende på något eller några attribut. Istället för 0-värden för sådant man måste lära sig för att få 5 sätter jag dess startvärde inom parentes (). Då slipper man det jättekonstiga att vissa saker som t ex simma inte har någon betydelse av styrkan. (Bra simmare är jättestarka, det vet väl alla). Likaså kan jag enkelt låta MAG påverka ens magiska färdigheter.
Jag har också på något enstaka ställe låtit attributen ha extra stor betydelse genom att modifiera med 1/3, 1/1 eller 2/3. Men skillnaden är inte så stor och det blir jobbigare att räkna ut grundvärdet så jag har bara infört det på ett par ställen.
Slutligen kan man också, tack vare att 0 inte betyder "måste lära först", låte färdigheter vara olika svåra genom att sätta olika startvärden. Dvs en färdighet kan börja på -4, en annan på +4. Också något som kan kännas onödigt krångligt men jag gillar det. I orginalreglerna börjar följdaktligen alla färdigheter på +5. Antingen får man genomsnittligt 5 genom att det är halva normalvärdet på attributet som påverkar eller så får man 5 för de nollade genom att lägga en enhet.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
2. Jag låter alla färdigheter vara beroende på något eller några attribut. Istället för 0-värden för sådant man måste lära sig för att få 5 sätter jag dess startvärde inom parentes (). Då slipper man det jättekonstiga att vissa saker som t ex simma inte har någon betydelse av styrkan. (Bra simmare är jättestarka, det vet väl alla). Likaså kan jag enkelt låta MAG påverka ens magiska färdigheter.
(min emfas)

Vad det gäller färdigheters inverkan på attribut eller tvärt om, föredrar jag att man kommer ihåg att använda förbättringsslag på attribut när man tränar färdigheter som använder det aktuela attributet mycket. T ex mycket träning i färdigheten Marsch bör ju även ge förbättringsslag i Tålighet.
Nu påverkar ju detta inte en nyskapad rollperson, men man bör ju tänka på samspelet mellan färdigheter och attribut när man skapar karaktären. Någon som är duktig på att simma, hoppa och klättra är sannolikt inte ett fysiskt vrak (såvida inte det finns särskilda omständigheter).

2. Jag låter alla färdigheter vara beroende på något eller några attribut. Istället för 0-värden för sådant man måste lära sig för att få 5 sätter jag dess startvärde inom parentes (). Då slipper man det jättekonstiga att vissa saker som t ex simma inte har någon betydelse av styrkan. (Bra simmare är jättestarka, det vet väl alla). Likaså kan jag enkelt låta MAG påverka ens magiska färdigheter.
Jag har också på något enstaka ställe låtit attributen ha extra stor betydelse genom att modifiera med 1/3, 1/1 eller 2/3. Men skillnaden är inte så stor och det blir jobbigare att räkna ut grundvärdet så jag har bara infört det på ett par ställen.
Slutligen kan man också, tack vare att 0 inte betyder "måste lära först", låte färdigheter vara olika svåra genom att sätta olika startvärden. Dvs en färdighet kan börja på -4, en annan på +4. Också något som kan kännas onödigt krångligt men jag gillar det. I orginalreglerna börjar följdaktligen alla färdigheter på +5. Antingen får man genomsnittligt 5 genom att det är halva normalvärdet på attributet som påverkar eller så får man 5 för de nollade genom att lägga en enhet.
Det här låter som väldigt mycket extra trassel för relativt marginella skillnader. Inget jag skulle öda min tid på om jag ska vara ärlig.

/Joel
 

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Vad det gäller färdigheters inverkan på attribut eller tvärt om, föredrar jag att man kommer ihåg att använda förbättringsslag på attribut när man tränar färdigheter som använder det aktuela attributet mycket. T ex mycket träning i färdigheten Marsch bör ju även ge förbättringsslag i Tålighet.
Mycket bra tänkt. Dock tycker jag att det generellt ska vara mycket svårare att höja attribut än färdigheter. Fysiska attribut som styrka hör väl till sådant som nästan ligger mitt emellan. Alltså det är otroligt mycket enklare att höja styrka än intelligens.

Det här låter som väldigt mycket extra trassel för relativt marginella skillnader. Inget jag skulle öda min tid på om jag ska vara ärlig.
Att ha olika modifierare (1/3, 2/3...) och olika startvärden kan kännas krångligt och onödigt, det kan jag förstå. Dessutom är det svårt att bestämma rätt värden. Men däremot att låta alla vara beroende på något och ta bort 0-värdena, det tycker jag inte var speciellt krångligt. Ett par timmar i regelboken bara så var det klart.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Mycket bra tänkt. Dock tycker jag att det generellt ska vara mycket svårare att höja attribut än färdigheter. Fysiska attribut som styrka hör väl till sådant som nästan ligger mitt emellan. Alltså det är otroligt mycket enklare att höja styrka än intelligens.
Det är svårare att höja attribut än färdigheter, och vissa attribut, t ex Psyke, går inte att höja alls. Regler för detta finns i grundböckerna.

/Joel
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Och märkligt är det. Man kan onekligen träna minne, logiskt tänkande och liknande (PSY), på samma vis som man kan förbättra självförtroende och social kompetens (PER). Man kan till och med öka sin allmänna vaksamhet, även om man inte förbättrar sin syn eller hörsel rent fysiskt. Jag skulle ändra reglerna så att alla dessa egenskaper går att träna enligt samma mönster som VIL.
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
1. Det första jag ändrade på är magikerna. I EON kan väl alla bli magiker om de bara utbildar sig till det? Om det ska vara så eller om man måste vara född med "gnistan" må vara en smaksak men däremot jag tycker faktiskt att även en magiker ska kunna vara korkad, eller vad tycker ni? Så jag stoppade raskt in egenskapen Magisk styrka. Hur enkelt som helst, påverkar inget annat förutom att man får ersätta PSY med MAG för allt som har med magi att göra.
Jag tänkte ge dig min syn på magi i Eon.

Till skillnad från dig så ser jag inte att det krävs något särskilt attribut som beskriver en persons inneboende magiska potential (Förutom psy). Enligt mig så handlar magi som alla andra färdigheter om att lära sig något och ju mer man lärt sig desto bättre är man. En person med högt psy (i bemärkelsen att högt psy innebär att man lär sig snabbt eller mycket) har således en högre talang för att bruka magi. Sedan så finns det enligt reglerna bakgrundsslag som ger förklaringar till varför vissa individer är bättre än andra. En förklaring till att det är på detta sättet kan vi finna hos oss själva och hur vi lär. Ofta handlar det om att ämnet/färdigheten/kunskapen lärs ut på ett sätt som passar individens inlärningsstil, men det viktigaste av allt är att det finns en vilja att lära sig, individen måste vara motiverad. En lättlärd men omotiverad person lär sig troligen mindre än den mindre begåvade men otroligt motiverade.

Jga brukar jämföra magifärdigheterna i eon med de mer komplicerade kurserna på högskolan eller universitetet. För det första så kräver de vissa verktyg och kunskaper innan man kan förstå. Till exempel så måste man kunna läsa, räkna o.s.v. I början känns det mesta ganska abstrakt men efter ett tag börjar man förstå de olika sammanhang som presenteras. Alltså; I början kan man endast göra begränsade praktiska tillämpningar av sitt nyvunna kunnande, men efterhand så klarar man att omsätta sina kunskaper i komplicerade handlingar. Så är magin enligt mig. Det vill säga att det som begränsar de flesta från att lära sig magi är svårigheten att lära sig. Det är abstrakt och kräver motivation. Precis som på universitetet så "hoppar" många elever av under den första tiden. Ofta de som har föräldrar som vill att de skall lära sig magi, medan de själva mest är intresserade av vin, kvinnor och sång.

Usch vad jag svammlar. Men jag tror att om man läser Mystik och magi så är beskrivningen av magin där ganska universitetslik och akademisk.

2. Jag låter alla färdigheter vara beroende på något eller några attribut. Istället för 0-värden för sådant man måste lära sig för att få 5 sätter jag dess startvärde inom parentes (). Då slipper man det jättekonstiga att vissa saker som t ex simma inte har någon betydelse av styrkan. (Bra simmare är jättestarka, det vet väl alla). Likaså kan jag enkelt låta MAG påverka ens magiska färdigheter.
Jag har också på något enstaka ställe låtit attributen ha extra stor betydelse genom att modifiera med 1/3, 1/1 eller 2/3. Men skillnaden är inte så stor och det blir jobbigare att räkna ut grundvärdet så jag har bara infört det på ett par ställen.
Slutligen kan man också, tack vare att 0 inte betyder "måste lära först", låte färdigheter vara olika svåra genom att sätta olika startvärden. Dvs en färdighet kan börja på -4, en annan på +4. Också något som kan kännas onödigt krångligt men jag gillar det. I orginalreglerna börjar följdaktligen alla färdigheter på +5. Antingen får man genomsnittligt 5 genom att det är halva normalvärdet på attributet som påverkar eller så får man 5 för de nollade genom att lägga en enhet.
Vad det gäller din andra fråga så kan jag säga att vi har ett helt nytt regelsystem för färdigheter som låter spelarna köpa färdighetsnivåer. Systemet är mycket likt det som finns i det gamla Western.

Är du intresserad så kan jag sända ett PM, men jag vill ännu inte lägga ut systemet då det är under utveckling.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jga brukar jämföra magifärdigheterna i eon med de mer komplicerade kurserna på högskolan eller universitetet. För det första så kräver de vissa verktyg och kunskaper innan man kan förstå. Till exempel så måste man kunna läsa, räkna o.s.v. I början känns det mesta ganska abstrakt men efter ett tag börjar man förstå de olika sammanhang som presenteras. Alltså; I början kan man endast göra begränsade praktiska tillämpningar av sitt nyvunna kunnande, men efterhand så klarar man att omsätta sina kunskaper i komplicerade handlingar.
Ja, jag har för mig att M&M:s texter (orkar inte kontrollera just nu...) för det första förklarar att det kräver ca fyra års studier innan man får alstra sitt första filament och dissipera det, och då under lärares överinseende. Då måste man nog bara motiverad. Dessutom har jag för mig att det antyds att det inte behövs någon speciell "gåva" förutom detta (även om vissa övernaturliga förmågor inte alls försämrar möjligheterna...).

Men jag tror att om man läser Mystik och magi så är beskrivningen av magin där ganska universitetslik och akademisk.
Ja, om man går efter stämningstexterna i M&M och efter Sundelins mer eller mindre canon-info på internet tycks ju magiuniversitet nästintill identiska med våra dagars universitet (åtminstone det jag har hört/sett om dem), om man då borträknar att de utspelar sig i en fantasysetting och lär ut verklighetsmanipulering, dvs :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
I EON kan väl alla bli magiker om de bara utbildar sig till det? Om det ska vara så eller om man måste vara född med "gnistan" må vara en smaksak men däremot jag tycker faktiskt att även en magiker ska kunna vara korkad, eller vad tycker ni?
Det finns faktiskt inte regelmässiga problem med att vara korkad magiker (se Maxander...), men du kommer ju knappast vara framgångsrik. "Gnistan" blir snarare en slags inspiration eller intuitiv förståelse för det magiska, samt en vilja att lära sig om det. Vill man gärna ha en korkad magiker är annars övernaturliga förmågor ett bra alternativ; vet inte hur canon det är, men i Drakväktare kastar en av huvudpersonerna sin första besvärjelse vid typ åtta års ålder utan tidigare träning (hon visar sig ganska snabbt vara ett sannt underbarn inom improviserad magi). Personlighen gillar jag inte begreppet magisk styrka, då det får mig att tänke på icke-Eoniga spel som DoD och Zhoria och därmed förtar mycket av Eon-känslan, men som du säger är det helt och hållet en smakfråga.

Överdrivet petig som jag är känner jag också att jag borde göra dig uppmärksam om att förkortningen MAG redan är upptaget av det mycket övermänskliga attributet Magiförnimmelse (ej att förväxla med dess patetiska mänskliga motsvarighet, färdigheten Magiförnimmelse :gremwink: ), och kanske borde ses över.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Undvika i närstrid slås med Ob4T6 om ingen specifik handling såsom ducka anges. Inga mer rustningslösa krigare här inte!
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
men de färdigheter som saknar grundvärde är sådana färdigheter som man måste lära sig att göra och inte har medfödd kunskap i.
T. ex att simma, man måste ju lära sig det, det går ju inte att försöka innan du kan. likadant med kunskapsfärdigheterna, knappt någon av dem kan man utan att pluggat.

Men håller med om att vissa färdigheter skulle kunna påverka attributen.
/Purgatory

Death is more universal than life, everyone dies but not everyone lives
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Applåderar!

Oh, me like!

Håller fullständigt med, att det går att träna upp sitt logiska resonemang är rena rama allmänkunskapen om jag någonsin såg någon.
Varför ska man ägna sig åt regelbunda IQ-test som de man får i Illustrerad Vetenskap?!

Att träna på att till exempel hålla tal har vi fått lära oss att det går i The Sims! :gremsmirk:
 
Top